Treść głównego artykułu
Abstrakt
The article shows the process of institutionalising andragogy in Poland. The author discusses the development of the first research institutions that gave raise to andragogical research in the Second Polish Republic (1918-1939). Special attention is given to academic centres, their representatives and the research projects they completed. The author shows also that while not widely popular, andragogy has an established position in university communities.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Referencje
- Brodowska H., Z dziejów kształcenia pracowników społeczno-oświatowych, 1925-1932.
- Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Łódzkiego Nauki Humanistyczno-Społeczne. Series I, bk. 10. Łódź 1958.
- Kołowski K., Pedagogika rolnicza i kształcenie nauczycieli w Poznaniu w latach 1920-1939, Przegląd Historyczno-Oświatowy 1980, no. 4.
- Kraśko N., Instytucjonalizacja socjologii w Polsce 1920-1970, Warsaw 1996.
- Kwieciński Z., Pedagogiczne aspekty wyzerowania, [in:] Człowiek i edukacja, (Ed.) E.A. Wesołowska , Płock 2004.
- Maziarz Cz., Andragogika rolnicza, Warsaw 1984.
- Radlińska H., Listy o nauczaniu i pracy badawczej, [in:] Z dziejów pracy społecznej i oświatowej, Wrocław–Warsaw–Kraków 1964.
- Stopińska - Pająk A., Andragogika w Drugiej Rzeczypospolitej. Warunki rozwoju. Problematyka. Koncepcje. Katowice 1994.
- Stopińska - Pająk A., Biograficzne konteksty pierwszego polskiego podręcznika andragogiki, Edukacja Dorosłych 2010, no. 2 (63).
- Stopińska - Pająk A., Powrót do źródła - o pierwszym polskim podręczniku andragogiki, Rocznik Andragogiczny 2012, Toruń 2012.
- Stopińska - Pająk A., Koncepcja kreatywnego wychowania dorosłych Kazimierza Korniłowicza (1892-1939), [in:] Andragogiczne wątki. Poszukiwania. Fascynacje. (Ed.) E. Przybylska. Toruń 2001.
- Szacka B., Czas przeszły, pamięć, mit, Warsaw 2006.
- Szacka B., Przeszłość i interpretacje. Z warsztatu historyka filozofii, Warsaw 2015.
- Szacki J., Historia myśli socjologicznej. Pt. 1-2. Warsaw 1983.
- Szczepański J., Socjologia. Rozwój problematyki i metod. Warsaw 1969.
- Theis W., Wanda Wyrobkowa-Pawłowska: życie jako służba społeczna, Pedagogika Społeczna 2017, no. 1 (63).
- Wieczorek T., Kształcenie rolnicze w Polsce Ludowej, Warsaw 1972.
Referencje
Brodowska H., Z dziejów kształcenia pracowników społeczno-oświatowych, 1925-1932.
Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Łódzkiego Nauki Humanistyczno-Społeczne. Series I, bk. 10. Łódź 1958.
Kołowski K., Pedagogika rolnicza i kształcenie nauczycieli w Poznaniu w latach 1920-1939, Przegląd Historyczno-Oświatowy 1980, no. 4.
Kraśko N., Instytucjonalizacja socjologii w Polsce 1920-1970, Warsaw 1996.
Kwieciński Z., Pedagogiczne aspekty wyzerowania, [in:] Człowiek i edukacja, (Ed.) E.A. Wesołowska , Płock 2004.
Maziarz Cz., Andragogika rolnicza, Warsaw 1984.
Radlińska H., Listy o nauczaniu i pracy badawczej, [in:] Z dziejów pracy społecznej i oświatowej, Wrocław–Warsaw–Kraków 1964.
Stopińska - Pająk A., Andragogika w Drugiej Rzeczypospolitej. Warunki rozwoju. Problematyka. Koncepcje. Katowice 1994.
Stopińska - Pająk A., Biograficzne konteksty pierwszego polskiego podręcznika andragogiki, Edukacja Dorosłych 2010, no. 2 (63).
Stopińska - Pająk A., Powrót do źródła - o pierwszym polskim podręczniku andragogiki, Rocznik Andragogiczny 2012, Toruń 2012.
Stopińska - Pająk A., Koncepcja kreatywnego wychowania dorosłych Kazimierza Korniłowicza (1892-1939), [in:] Andragogiczne wątki. Poszukiwania. Fascynacje. (Ed.) E. Przybylska. Toruń 2001.
Szacka B., Czas przeszły, pamięć, mit, Warsaw 2006.
Szacka B., Przeszłość i interpretacje. Z warsztatu historyka filozofii, Warsaw 2015.
Szacki J., Historia myśli socjologicznej. Pt. 1-2. Warsaw 1983.
Szczepański J., Socjologia. Rozwój problematyki i metod. Warsaw 1969.
Theis W., Wanda Wyrobkowa-Pawłowska: życie jako służba społeczna, Pedagogika Społeczna 2017, no. 1 (63).
Wieczorek T., Kształcenie rolnicze w Polsce Ludowej, Warsaw 1972.