Efektywność komunikowania a efektywność porozumiewania się

Main Article Content

Waldemar Domachowski

Abstrakt

This article aims at describing the evidence for the efficacy of communication. The author differentiates effectiveness and efficacy of communication, as well as communication per se and communication with each other. He argues that there can be no discussion about the efficacy of communication without establishing its effectiveness. A communication process can be ineffective either when there is no recipient of the communicate or when the message is not received due to, for example, a noise. Even though the effectiveness can be measured using a nominal scale, the efficacy requires at least an ordinal scale. The author bases his conclusions on the theory of communication models, intentionality and, proposed by him, “a constant species”.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Jak cytować
Domachowski, W. (2020). Efektywność komunikowania a efektywność porozumiewania się. Człowiek I Społeczeństwo, 50, 31–46. https://doi.org/10.14746/cis.2020.50.3
Dział
ARTYKUŁY

Referencje

  1. Adler, R.B., Rosenfeld, L.B., Proctor II, R.F. (2006). Relacje interpersonalne. Poznań: Rebis.
  2. Chomsky, N. (2015). Aspects of the Theory of Syntax. Cambridge, MA: The MIT Press.
  3. Ciccarelli, S.K., White, J.N. (2014). Psychology. Upper Saddle River: Prentice Hall.
  4. Dobek-Ostrowska, B. (1999). Podstawy komunikowania społecznego. Wrocław: Wydawnictwo Astrum.
  5. Dobek-Ostrowska, B. (2006). Komunikowanie polityczne i publiczne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  6. Domachowski, W. (1993). Psychologia społeczna komunikacji niewerbalnej. Toruń: Wydawnictwo Edytor.
  7. Domachowski, W. (2017). Stała gatunkowa i jej związki z indywiduowymi i interakcyjnymi komunikatami niewerbalnymi. W: W. Domachowski, A. Kucharski (red.), Granice komunikowana się (s. 11–24). Szczecin: Volumina.pl Daniel Krzanowski.
  8. Forgas, J.P., Williams, K.D, Wheeler, L. (2005). Umysł społeczny. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
  9. Grice, P. (1977). Logika i konwersacja. Przegląd Humanistyczny, 6, 85–99.
  10. Griffin, E. (2003). Podstawy komunikacji społecznej. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
  11. Hofstede, G. (2000). Kultury i organizacje. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
  12. Petty, R.E., Cacioppo, J.T. (1980). The elaboration likelihood model of persuasion. W: L. Berkowitz (red.), Advances in Experimental Social Psychology, vol. 19 (s. 123–205). New York: Academic Press.
  13. Petty, R.E., Cacioppo, J.T, Strathman, A.J., Priester, J.R. (2007). Myśleć czy nie myśleć: badając drogi perswazji. W: T.C. Brock, M.C. Green (red.), Perswazja. Perspektywa psychologiczna (s. 101–146). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  14. Pisarek, W. (2008). Wstęp do nauki o komunikowaniu. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.