Narracja filmowa – funkcja terapeutyczna. Kilka słów o Amatorze (1979) Krzysztofa Kieślowskiego
PDF

Słowa kluczowe

narration
film
therapy
Krzysztof Kieślowski
Amator (1979)

Jak cytować

Grodź, I. (2023). Narracja filmowa – funkcja terapeutyczna. Kilka słów o Amatorze (1979) Krzysztofa Kieślowskiego. Człowiek I Społeczeństwo, 56, 283–291. https://doi.org/10.14746/cis.2023.56.13

Abstrakt

The strategy of the (auto)therapist in film art is a process of dynamic interaction between the transmitting and receiving roles, i.e. the director – the protagonist of his work and the projected viewers. The film is a space enabling the creator to analyze the problems of a modern man in order to increase the skills of self-understanding, self-distancing from emotions and developing reflection. The latter is conducive to the coherence of narratives about oneself and the construction of one’s identity. Results and conclusions: Projection and identification, which is part of the emotional and cognitive responses available to the creator and recipient of the work, are processes of therapeutic importance. Creation (and contact with its effect – a finished work) is then a tool helping to regulate: modulation of attention, emotions (modulation of emotion), fosters cognition (modulation of cognition), understanding behavior (modulation of behavior) and communication (modulation of communication).

https://doi.org/10.14746/cis.2023.56.13
PDF

Bibliografia

Biliński, P. (2021). Kinematograf o sobie. Autotematyzm w polskim filmie fabularnym. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.

Bruner, J. (1990). Życie jako narracja. Kwartalnik Pedagogiczny, 4, 3–17.

Cendrowski, M. (2021). Narracja filmowa w świetle procesów przetwarzania informacji – ujęcie eklektyczne. Niepublikowana praca doktorska. PWSFTviT w Łodzi.

Coates, P. (red.). (1998). Lucid Dreams: The Films of Krzysztof Kieslowski. Trowbridge: Flicks Books.

Filutowska, K. (2018). Tożsamość narracyjna jako empiryczna podmiotowość – MacIntyre, Taylor, Ricoeur, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323533009

Haltof, M. (2004). Kino polskie, tłum. M. Przylipiak. Gdańsk: słowo/obraz terytoria.

Helman, A. 1991. Hasło Identyfikacja. W: A. Helman (red.), Słownik pojęć filmowych, t. 1 (ss. 123–151). Wrocław: Wiedza o Kulturze.

Helman, A. (red.). (1991). Autor – film – odbiorca. Wrocław: Wiedza o Kulturze.

Kieślowski, K. (1997). O sobie. Kraków: Znak.

Kozubek, M. (2016). Filmoterapia. Teoria i praktyka. Gdańsk: słowo/obraz terytoria.

Lubelski, T. (2008). Historia kina polskiego. Twórcy, filmy, konteksty. Katowice: Wydawnictwo Videograf II.

Lubelski, T., Kurz, I., Syska, R. (red.). (2019). Historia kina, t. 4: Kino końca wieków. Kraków: Universitas.

Morgan, A. (2011). Terapia narracyjna. Wprowadzenie, tłum. G. Baster. Warszawa: Wydawnictwo „Paradygmat”.

Murray, S. (1999). Zaangażowanie widza w postać. W: Red. J. Ostaszewski, Kognitywna teoria filmu (ss. 210–247). Kraków: Wydawnictwo Baran i Suszczyński.

Nęcka, E. (2003). Psychologia twórczości. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Ogonowska, A. (2017). Psychologiczna praca z filmem: prezentacja autorskiej metody „Patrz mądrzej”. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. „Studia de Cultura”, 9(2), 106–116. DOI: https://doi.org/10.24917/20837275.9.2.8

Ostaszewski, J. (1999). Film i poznanie. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Piaget, J. (2006). Studia z psychologii dziecka, tłum. T. Kołakowska. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Soroko, E. (2008). Zmiana w terapiach narracyjnych. W: J. Słapińska (red.), Nowe kontra stare. Rola stałości i zmienności w różnych aspektach życia codziennego. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. https://www.researchgate.net/publication/256090989 (dostęp: 18.11.2023).

Surmiak-Domańska, K. (2018). Kieślowski. Zbliżenie. Warszawa: Wydawnictwo Agora.

Tkaczyk, P. (2017). Narratologia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Żuławski, X. (2019). To jest film o wolności. Z Xawerym Żuławskim rozmawia Bartosz Marzec. Kino, 9, 40.