Abstract
In my reflections I relate to the disputes concerning the philosophical heritage of the Enlightenment period. I refer to the two significantly different positions concerning this issue, that of the liberals and of communitarians. The former tend to have a generally positive attitude towards the achievements of the period, taken to constitute a cultural breakthrough in the thinking of man, his needs and ways of satisfying them. The latter, however, evaluate the period negatively, and even consider it to be an acceleration in the loss of culturally important values and qualities. Both of them assume that an important role in the cultural changes has been played by philosophers – only that the former think it was a positive role, while the latter find it negative.
References
Gray J., Liberalism, Minneapolis 1995.
Hayek F.A. von, The Constitution of Liberty, Chicago 2011.
Himmelfarb G., The Roads to Modernity. The British, French, and American Enlightenments, New York 2004.
MacIntyre A., After Virtue: a Study in Moral Theory, Notre Dame 2007.
Mannheim K., Conservative Thought, New York 1953.
Mannheim K., Ideology and Utopia. An Introduction to the Sociology of Knowledge, London 1954.
Novak M., Freedom with justice: Catholic social thought and liberal institutions, San Francisco 1984.
Talmon J.L., The Origins of Totalitarian Democracy, London 1952.
Taylor Ch., Sources of the Self: the Making of Modern Identity, Cambridge, Mass. 1989.
Walzer M., Philosophy and Democracy, “Political Theory” 9/1981.
Weber M., Economy and Society, Berkeley 1978.
Weber M., Protestant Ethic and the Spirit of Capitalism, New York 1958.
Weber M., The Protestant ethic and the spirit of capitalism, New York 1958.
License
1. W momencie złożenia pracy celem rozpoczęcia postępowania w sprawie publikacji, Licencjodawca, zwany dalej Autorem, akceptuje wszystkie zasady umieszczone na stronie internetowej czasopisma “Człowiek i Społeczeństwo”, udzielając Licencjobiorcy, zwanego dalej Wydawcą, niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu. Licencja zakłada tym samym brak ograniczeń terytorialnych, czasowych oraz ilościowych na następujących polach eksploatacji (art. 50 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych):
a. utrwalanie Utworu;
b. zwielokrotnienie Utworu drukiem i w wersji cyfrowej;
c. wprowadzenie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału/zwielokrotnionych egzemplarzy Utworu;
d. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
e. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
f. wprowadzenie Utworu w postaci elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzenie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
g. rozpowszechnianie Utworu w wersji elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranecie lub innej sieci, w pracy zbiorowej, a także samodzielnie w formule Open Access w oparciu o licencję Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa Licencja Publiczna (CC BY 4.0), a także inną wersję językową tej licencji, lub którąkolwiek późniejszą wersję tej licencji.
2. Założenia licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa Licencja Publiczna (CC BY 4.0), udzielają Wydawcy upoważnienia do kopiowania, zmieniania, rozprowadzania, przedstawiania i wykonywania Utworu jedynie pod warunkiem uznania autorstwa.
3. Wraz z dostarczeniem Utworu, Autor zobowiązuje się do wypełnienia, podpisania oraz odesłania skanu umowy