Ulotka z pizzerii – zwięzły przekaz do klienta
PDF

Jak cytować

Maciej Kośmicki, M. K. (2019). Ulotka z pizzerii – zwięzły przekaz do klienta. Człowiek I Społeczeństwo, 48, 123–138. https://doi.org/10.14746/cis.2019.48.9

Abstrakt

The article presents the phenomenon of pizza as the most popular, especially is bigger cities, fastfood meal which, as a coincidence (approval by Italian elites in the mid-19th century and economic emigrants after World War II), has gradually gained cosmopolitan and popcultural recognition. The empirical project discussed in the paper is based on a qualitative analysis of flyers from pizza restaurants in Poznań. The flyers have turned out to be quite conventional in their form of advertisement as they mostly present pizza from the table or bird’s-eye perspective and avoid human representation. Additionally, while collecting research data, information on diverse models of running such eating places in big cities has been obtained, including: lack of a constant menu or possibility to order pizza by phone and pick it up by a client.

https://doi.org/10.14746/cis.2019.48.9
PDF

Bibliografia

Ackerman, D. (1994). Historia naturalna zmysłów, przeł. K. Chmielowska. Warszawa: Wydawnictwo Książka i Wiedza.

Amore. (2017). https://en.wikipedia.org/wiki/That%27s_Amore, dostęp: 10.09.2017.

Barret, L. (2014). Pizza: A Slice of American History. Minneapolis: Voyageur Press.

BrickSet Your LEGO® Set Guide. (2017). https://brickset.com/, dostęp: 10.09.2017.

Flower, R., Falassi, A. (2007). Spokojnie, to tylko Włochy, przeł. M. Jarco. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Hatchwell, E., Bell, B. (2005). Podróże marzeń Włochy, przeł. A. Wolski, J. Podgórski. Warszawa: Mediaprofit.

Helstosky, C. (2008). Pizza: A Global History. London: Reaktion Books Ltd.

Hoffman, A. (2014). 6 Reasons Why Everyone Loves Pizza. https:// www.theodysseyonline.com/6-reasons-why-everyone-loves-pizza, dostęp: 8.09.2017.

Horosiewicz, B. (2017). Najpiękniejsze miejsca i przysmaki Włoch. Ożarów Mazowiecki: Wydawnictwo Olesiejuk.

Jepson, T. (2002). Przewodnik National Geographic Włochy, przeł. P. Amsterdamski. Warszawa: Wydawnictwo G+J RBA.

Pizza Masters. (2017). http://www.cookingchanneltv.com/shows/pizza-masters, dostęp: 8.09.2017.

Rose, G. (2010). Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością, przeł. E. Klekot. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Szczęsna, E. (2001). Poetyka reklamy. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Szewczyk, Ł. (2011). AlleRogal: Wiaty pachnące jak pyszny rogal. https://media2.pl/reklama-pr/85054-AlleRogal-Wiaty-pachnace-jak-pyszny-rogal.html, dostęp: 9.09.2017.

Śliwińska, A. (2014). Jaką pizzę najczęściej wybierają Polacy. https://posbistro.com/blog/pl/jaka-pizze-najczesciej-jadaja-polacy/, dostęp: 9.09.2017.

The Pizza Show. (2017). https://video.vice.com/pl/show/pizza-show, dostęp: 8.09.2017.

Turner, V. Turner, E. (2009). Obraz i pielgrzymka w kulturze chrześcijańskiej. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Ulotka. https://pl.wikipedia.org/wiki/Ulotka, dostęp: 10.09.2017.

Wergiliusz Publiusz Maro. (1981). Eneida, przeł. T. Karyłowski. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Wyrwas, K. (2005). Pizza. http://poradniajezykowa.us.edu.pl/baza_archiwum.php, dostęp: 8.09.2017.

Wysocka, S. (2017). Pizza neapolitańska ma certyfikat UE. https://finanse.wp.pl/pizzaneapolitanska-ma-certyfikat-ue-6114110808585857a, dostęp: 8.09.2017.