Screenshot jako narzędzie praktyki poetyckiej – na przykładzie graficznych postów Tomasza Pułki na art blogu Cichy Nabiau
PDF
PDF (English)

Słowa kluczowe

Tomasz Pukła
estetyka glitchu
interfejs
poezja najnowsza
ekran
literatura cyfrowa
liternet
screenshot

Jak cytować

Chorzewska, P. . (2019). Screenshot jako narzędzie praktyki poetyckiej – na przykładzie graficznych postów Tomasza Pułki na art blogu Cichy Nabiau. Forum Poetyki, (18), 50–63. https://doi.org/10.14746/fp.2019.18.21438

Abstrakt

Artykuł zawiera analizę graficznych postów Tomasza Pułki (zamieszczanych przez autora na art blogu „Cichy Nabiauł”), w których tekstowej warstwie pojawiają się wiersze Pułki, publikowane także w drukowanych książkach poetyckich. Autorka zestawia dwa porządki medialne funkcjonowania poezji Pułki. Główną osią analizy jest screenshot – cyfrowa praktyka artystyczna, służąca Pułce do wprowadzania własnej poezji (a więc wypowiedzi metaforycznej) w przestrzenie interfejsów (które również w swej konstrukcji mają charakter metaforyczny).

https://doi.org/10.14746/fp.2019.18.21438
PDF
PDF (English)

Bibliografia

Austin, Matthew. “We can be heroes”: On the nature of glitch art.” In Glitch art is dead, edited by Aleksandra Pieńkosz and Piotr Płucienniczak, 78-89. Web/Cracow: Rozdzielczość Chleba, 2016.

Bolter, Jay David. Writing space. New York: Routledge, 1991.

Celiński, Piotr. Postmedia: Cyfrowy kod i bazy danych. Lublin: Wydawnictwo UMCS, 2013.

Chorzewska, Paulina. O trzech plikach.jpg Tomasza Pułki, www.malyformat.com/2017/08/o-trzech-plikach-jpg-tomaszapulki[date of access 20 May 2018].

Glitch art is dead. Edited by Aleksandra Pieńkosz and Piotr Płucienniczak. Online / Cracow: Rozdzielczość Chleba, 2016.

Jasionowicz Marcin. ”Interfejs”. In Słownik terminologii medialnej, edited by Walery Pisarek, 84. Warsaw: Universitas, 2006.

Kaczmarski Paweł. ”Sinusoida: O metodzie poetyckiej Tomasza Pułki”, in Pułka, Wybieganie z raju. 2006-2012, 397-408. Stronie Śląskie: Biuro Literackie, 2017.

Kaczmarski, Paweł. ”Wzdłuż linii załamań”. Dodatek LITERAcki no. 8(9) (2011): 16-17.

Kącka, Eliza. Ja, którego nie ma, www.malyformat.com/2017/08/ja-ktorego-nie-ma/[date of access 30 Oct. 2019].

Kil, Aleksandra. ”Teoria cyberśmieci: O napięciach między materialnością i niematerialnością w refleksji nad nowymi mediami”. Teksty Drugie no. 3 (2014): 162.

Koronkiewicz, Marta. ”Posłowie” in Tomasz Pułka, Podczas siebie. Wybór Wierszy, 117-127. Poznań: Wydawnictwo WBPiCAK, 2018.

Kubiński, Piotr. ”Graficzny interfejs użytkownika jako zjawisko semiotyczne”. In Przekaz digitalny: Z zagadnień semiotyki, semantyki i komunikacji cyfrowej, edited by Ewa Szczęsna, 67-74. Warsaw: Universitas, 2015.

Manovich, Lev. The language of new media. Cambridge: The MIT Press, 2001.

Mihilewicz, Jakub. ”Glitch is dead”. In Glitch art is dead, edited by Aleksander Pieńkosz and Piotr Płucienniczak, 71-76. Internet / Cracow:Rozdzielczość Chleba, 2016.

Misiak, Tomasz. ”Pięć pojęć szumu. Audiowizualne gry w Compression Sound Art Johannesa Kreidlera”. Ha!art, no. 37 (2012): 76-82.

Musiał, Janusz. Fotografia jako przestrzeń kulturowa: Obraz – media – autor. Ph.D. thesis written under the supervision of Andrzej Gwóźdź. Katowice: Wydział Filologiczny UŚ, 2008.

Płucienniczak, Piotr. “Control Cannot Hold. Polityka hałasu, ekonomia usterek”. Ha!art, no. 37 (2012): 66-76.

Stokfiszewski, Igor. ”Tezy o postpoezji”. In Zwrot polityczny, 113-132. Warsaw: Krytyka Polityczna, 2009.

Zając, Antoni, Światło rozgaszone do białości. Poet(e)ologia Tomasza Pułki – uwagi wstępne, www.malyformat.com/2017/08/swiatlorozgaszone-do-bialosci-poeteologia-tomaszapulki-uwagi-wstepne/#_ftnref1 [date of access14 May 2018].