Abstrakt
Artykuł traktuje o powstawaniu i funkcji opisu we własnej twórczości prozatorskiej autorki, a także o wzajemnym stosunku kategorii opisu i opowiadania. Funkcję i strukturę opisu w swojej prozie autorka porównuje do zabawy dziecięcej w „niebko” (nazywanej także „sekretem”), nawiązując do tytułu jednej ze swoich powieści (Niebko, 2013). Rozpatruje (nie tylko artystyczną, ale i psychologiczną) genezą dominacji opisów w swojej twórczości. Wskazuje na metody, którymi „ożywia” opis w swojej prozie, aby nie był zbyt statyczny i „nudny”. Zastanawia się nad opisem jako narzędziem „pogłębienia” przeżywania egzystencji własnej i czytelnika/czytelniczki, a więc nad jego aspektem mistycznym i terapeutycznym.
Bibliografia
Cameron, Julia. Listwan, Jerzy Paweł. Droga artysty: jak wyzwolić w sobie twórcę. Warszawa: Wydawnictwo Szafa, 2017.
Helbig, Brigitta. Anioły i świnie w Berlinie! Fikcja literacka. Szczecin: Wydawnictwo Forma, Księgarnia Autorska, 2005.
Helbig, Brigitta. Enerdowce i inne ludzie: czyli jak nie zostałem bohaterem. Szczecin: Wydawnictwo Forma, 2011.
Helbig, Brigitta. Niebko. Warszawa: Wydawnictwo W.A.B. – Grupa Wydawnicza Foksal, 2016.
Helbig, Brigitta. Pałówa. Gdańsk: Wydawnictwo b1, 2000.
Helbig, Brigitta. „Steinfels: teren prywatny”. Tygiel Kultury nr 1–6 (2015): 169–180.
Miszewski, Brigitta. New-Age-Diskurs in der polnischen Literaturwissenschaft, Literaturkritik und Lyrik der 70er und 80er Jahre. München: Peter Lang International Academic Publishers, 1995, http://www.oapen.org/download?type=document&docid=1003824.
Schulz, Bruno. Opowiadania, wybór esejów i listów. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1989.
Tolle, Eckhart. Nowa Ziemia: przebudzenie świadomości sensu życia. Przetłumaczone przez Wanda Grajkowska. Konstancin-Jeziorna: Wydawnictwo Medium, 2016.
Wielka magia odważ się żyć kreatywnie. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis, 2015.
Licencja
Za prawa cytowania fragmentów innych publikacji (tekstów, tabel, rycin oraz ilustracji) odpowiedzialni są autorzy artykułu.