Nie tylko do archiwum. Wokół literackiego zdarzenia i filmowego dokumentu
PDF
PDF (English)

Słowa kluczowe

film dokumentalny
interpretacja
dodatek
kamera
spotkanie
obserwacja
dokumentalizm
obraz
kultura literacka
słowo
slam poetycki
autor
literatura

Jak cytować

Pławuszewski, P. (2016). Nie tylko do archiwum. Wokół literackiego zdarzenia i filmowego dokumentu. Forum Poetyki, (6), 34–43. https://doi.org/10.14746/fp.2016.6.26748

Abstrakt

Artykuł jest próbą przyjrzenia się miejscu spotkania: kina dokumentalnego i kultury literackiej, pojmowanej tu w kontekście „zdarzeniowości” i jej dwóch konkretnych przejawów, czyli poetyckiego slamu i spotkania autorskiego. Rozważając to zagadnienie, trudno poprzestać na wniosku, iż dokumentalna kamera, towarzysząc slamowej rywalizacji lub spotkaniu z pisarzem, musi ograniczyć swój udział wyłącznie do nieskomplikowanej funkcji archiwizacyjnej. Analiza wybranych przykładów (warto od razu dodać – katalog filmowych tytułów, uosabiających sformułowane rozpoznania, nie jest bogaty) dowodzi, że wspomniany „styk” zawiera w sobie potencjał znacznie szerszy: dokument potrafi skutecznie uchwycić choćby unikalną dramaturgię zdarzenia, jego semantykę wpisaną nie tylko w słowo, ale i obraz, kryje on w sobie też niemałe możliwości interpretacyjne. Innymi słowy, jeśli ujmować filmowy dokumentalizm jako „dodatek” do literackiego zdarzenia, to tylko ze świadomością tych nie zawsze oczywistych, lecz istotnych znaczeniowo implikacji.

https://doi.org/10.14746/fp.2016.6.26748
PDF
PDF (English)

Bibliografia

Anderson, Gary L. , i Kathryn Herr, red. Encyclopedia of Activism and Social Justice. T. 3. 3 t. A Sage Reference Publication. Thousand Oaks, Calif.: Sage Publications, 2007.

Bañales, M. „Slam Poetry”. W Encyclopedia of Activism and Social Justice, zredagowane przez Gary L. Anderson i Kathryn Herr. T. 3. A Sage Reference Publication. Thousand Oaks, Calif.: Sage Publications, 2007.

Burke, Peter. Naoczność: materiały wizualne jako świadectwa historyczne. Przetłumaczone przez Justyn Hunia. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2012.

Burke, Peter. „Narracje wizualne”. W Naoczność: materiały wizualne jako świadectwa historyczne, przetłumaczone przez Justyn Hunia. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2012.

Burke, Peter. „Od świadka do historyka”. W Naoczność: materiały wizualne jako świadectwa historyczne, przetłumaczone przez Justyn Hunia. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2012.

Ebert, Roger. „SlamNation”. Https://Www.Rogerebert.Com/ (blog), 23 październik 1998. https://www.rogerebert.com/reviews/slamnation-1998.

Ellis, Jack C. The Documentary Idea: A Critical History of English-Language Documentary Film and Video. Englewood Cliffs: Prentice Hall, 1989.

Filipowicz, Kornel. Biały ptak i inne opowiadania. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 1973.

Filipowicz, Kornel. „Moja kochana, dumna prowincja”. W Biały ptak i inne opowiadania. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 1973.

Frąckowiak, Maciej, i Krzysztof Olechnicki, red. Badania wizualne w działaniu: antologia tekstów. Warszawa: Fundacja Nowej Kultury „Bęc Zmiana”, 2011.

Kaczmarek, Jerzy. Zobaczyć społeczeństwo: film i wideo w badaniach socjologicznych. Seria Socjologia 73, 2014.

Karabasz, Kazimierz. Odczytać czas. Łódź: Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera, 2009.

Mahlknecht, Johannes. „The Hollywood Novelization: Film as Literature or Literature as Film Promotion?” Poetics Today 33, nr 2 (2012): 137–68.

Nichols, Bill. „Typy filmu dokumentalnego”. W Metody dokumentalne w filmie, zredagowane przez Dagmara Rode i Marcin Pieńkowski. Prace Naukowe PWSFtviT., Film. Łódź: Wydawnictwo Biblioteki Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej, 2013.

Pasolini, Pier Paolo. „Kino poezji”. W Po ludobójstwie: eseje o języku, polityce i kinie, przetłumaczone przez Izabela Napiórkowska, Mateusz Salwa, i Anna Mętrak. Warszawa: Fundacja Augusta hr. Cieszkowskiego, 2012.

Pasolini, Pier Paolo. Po ludobójstwie: eseje o języku, polityce i kinie. Zredagowane przez Mateusz Werner i Serafino Murri. Przetłumaczone przez Izabela Napiórkowska, Mateusz Salwa, i Anna Mętrak. Warszawa: Fundacja Augusta hr. Cieszkowskiego, 2012.

Pauwels, Luc. „Zwrot wizualny w badaniach i komunikacji wiedzy. Kluczowe problemy rozwijania kompetencji wizualnej w naukach społecznych”. W Badania wizualne w działaniu: antologia tekstów, zredagowane przez Krzysztof Olechnicki, przetłumaczone przez Maciej Frąckowiak. Warszawa: Fundacja Nowej Kultury „Bęc Zmiana”, 2011.

Rode, Dagmara, i Marcin Pieńkowski, red. Metody dokumentalne w filmie. Prace Naukowe PWSFtviT., Film. Łódź: Wydawnictwo Biblioteki Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej, 2013.

Somers-Willett, Susan B. A. The Cultural Politics of Slam Poetry Race, Identity, and the Performance of Popular Verse in America. Ann Arbor, Michigan: University of Michigan Press, 2009