Na falach, lądach, marginesach. O metaforach i możliwościach feministycznej historii literatury
PDF
PDF (English)

Słowa kluczowe

feministyczna krytyka literacka
metafora
historia literatury kobiet

Jak cytować

Galant, A. (2017). Na falach, lądach, marginesach. O metaforach i możliwościach feministycznej historii literatury. Forum Poetyki, (10), 22–31. https://doi.org/10.14746/fp.2017.10.26790

Abstrakt

W artykule podjęto rozważania dotyczące wybranych metafor obecnych w feministycznych projektach historycznoliterackich. Autorka szkicu sformułowała pytania o znaczenia i – krytyczne, opisowe – możliwości związane z metaforyką fali, lądu i marginesu. W przypadku opisu literatury kobiet pytania te wyznaczają nie tylko podstawowe dylematy wynikające z prób konceptualizacji literatury kobiet w szerszych, syntetyzujących perspektywach, ale także pozwalają na wskazanie najważniejszych sposobów ujęć kobiecego pisarstwa w jego relacjach ze społeczno-politycznymi przemianami, pisarskimi i badawczymi biografiami, kanonem.

https://doi.org/10.14746/fp.2017.10.26790
PDF
PDF (English)

Bibliografia

Benstock, Shari, Suzanne Ferriss, i Susanne Woods. A Handbook of Literary Feminisms. New York: Oxford University Press, 2002.

Chołuj, Bożena. „Różnica między «women’s studies» i «gender studies»”. Katedra. 2001, nr 1 (2001): 26–33.

Galant, Arleta. „«Ja» czyli «ty», «inny» czyli kto”. W Prywatne, publiczne, autobiograficzne: o dziennikach i esejach Jana Lechonia, Zofii Nałkowskiej, Marii Kuncewiczowej i Jerzego Stempowskiego. Warszawa: Wydawnictwo DiG, 2010.

Galant, Arleta. Prywatne, publiczne, autobiograficzne: o dziennikach i esejach Jana Lechonia, Zofii Nałkowskiej, Marii Kuncewiczowej i Jerzego Stempowskiego. Warszawa: Wydawnictwo DiG, 2010.

Garrison, Edna Kaeh. „Are We On a Wavelength Yet? On Feminist Oceanography, Radios and Third Wave Feminism”. W Different Wavelengths: Studies of the Contemporary Women’s Movement. New York–London: Routledge, 2005.

Greenblatt, Stephen, i Krystyna Kujawińska-Courtney. Poetyka kulturowa: pisma wybrane. Kraków: Universitas, 2006.

Iwasiów, Inga. „Cofnięcie czy cofka?” Pogranicza : szczeciński kwartalnik kulturalny. 2005 (2005): 56–62.

Iwasiów, Inga. „Gatunki i konfesje w badaniach «gender»”. Teksty Drugie : teoria literatury, krytyka, interpretacja. 1999, nr 6 (1999): 41–55.

Iwasiów, Inga. Prywatne/publiczne: gatunki pisarstwa kobiecego. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2008.

Kaliściak, Tomasz. Płeć pantofla: odmieńcze męskości w polskiej prozie XIX i XX wieku. Warszawa: Instytut Badań Literackich, 2017.

Kłosińska, Krystyna. „Czytać na marginesie, pisać na marginesie”. Katedra 2001, nr 3 (2001): 137–62.

Kłosińska, Krystyna. Feministyczna krytyka literacka. Katowice: Wydawn. Uniw. Śla̜skiego, 2010.

Kraskowska, Ewa. „Polskie pisarstwo kobiet w wieku XX: projekt syntezy”. Ruch Literacki (Kraków)., 2012, 137–54.

Kraskowska, Ewa. „Z dziejów honoru (w powieści XIX i XX wieku)”. W Czytelnik jako kobieta: wokół literatury i teorii. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2007.

Krukowska, Aleksandra. Kanon, kobieta, powieść: wokół twórczości Józefy Kisielnickiej. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2010.

Majbroda, Katarzyna. Feministyczna krytyka literatury w Polsce po 1989 roku: tekst, dyskurs, poznanie z odmiennej perspektywy. Kraków: Universitas, 2012.

Nicholson, Linda. „Feminism in «Waves»: Useful Metaphor or Not?” New Politics, nr 48 (2010). .

Reddy, William M. „Przeciw konstruktywizmowi. Etnografia historyczna emocji”. W Emocje w kulturze. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, 2012.

Ritz, German. „Gatunek literacki a gender”. W Nić w labiryncie pożądania: gender i płeć w literaturze polskiej od romantyzmu do postmodernizmu. Warszawa: Wiedza Powszechna, 2002.

Showalter, Elaine. „A Literature of Their Own”. W Feminist literary theory: a reader. New York u.a.: Blackwell, 2011.

Showalter, Elaine. A Literature of Their Own: British Women Novelists from Charlotte Brontë to Doris Lessing. Princeton: University Press, 1977.

Showalter, Elaine. „Krytyka feministyczna na bezdrożach”, Izabela Kalinowska-Blackwood (tłum.), i Ryszard Nycz (tłum.). Teksty Drugie : teoria literatury, krytyka, interpretacja 4, nr 5 (1993): 115–46.

Świerkosz, Monika. W przestrzeniach tradycji. Proza Izabeli Filipiak i Olgi Tokarczuk w sporach o literaturę. Warszawa: Instytut Badań Literackich PAN, 2014.

Warkocki, Błażej. Homo niewiadomo: polska proza wobec odmienności. Warszawa: Wydawnictwo Sic!, 2007