Obiektyw kamery Stefanii Zahorskiej
PDF
PDF (English)

Słowa kluczowe

Stefania Zahorska
powieść
film
krytyka filmowa
filmowa adaptacja literatury
filmowa inspiracja powieści
czasoprzestrzeń
montaż
metapoetyka
narracja symultaniczna
eliptyczność czasu i przestrzeni
sensualizm

Jak cytować

Hendrykowska, M. (2021). Obiektyw kamery Stefanii Zahorskiej. Forum Poetyki, (23), 246–259. https://doi.org/10.14746/fp.2021.23.28907

Abstrakt

W obszernym i różnorodnym dorobku Stefanii Zahorskiej (1889–1961) obejmującym m.in. publikacje z zakresu historii i teorii sztuki, filozofii, psychologii, historii kultury, istotne miejsce zajmuje refleksja teoretyczno- i krytycznofilmowa. Stefania Zahorska była najwybitniejszym krytykiem filmowym dwudziestolecia międzywojennego. Decydował o tym nie tylko jej talent pisarski, krytyczny, ale erudycja, rozległe wykształcenie, a przede wszystkim niezależność sądów. Gdy w latach trzydziestych dość powszechnie traktowano film jako hubę żerującą na organizmie literatury, Zahorska w artykule Co powieść zawdzięcza filmowi opublikowanym w 1934 roku na łamach „Kuriera Literacko-Naukowego”, stwierdza, że także powieść powoli zaczyna być dłużnikiem widowiska filmowego. Autorka skupia swoją uwagę na polskiej powieści współczesnej i na potencjalnych zyskach, jakie dla literatury płyną ze strony filmu. Przekonująco pokazuje, w jaki sposób inspiracja filmowa wpłynęła na literacki konkret, jak pod wpływem filmu zmienił się model czasoprzestrzeni w literaturze. Analizując „zainfekowanie” powieści filmem, wskazuje na jego udział w kształtowaniu współczesnej metafory literackiej. Oryginalność jej spojrzenia polega na przełamaniu popularnego dyskursu na temat podobieństw między ekranizacją a pierwowzorem oraz wskazaniu, że relacja między obiema dziedzinami nie przebiega wyłącznie jednokierunkowo: od literatury w stronę filmu. Można ją opisać poza tradycyjną domeną samej adaptacji, w kategoriach metapoetyki oraz estetyki słowa i ruchomego obrazu. W Polsce to ważny i prekursorski głos w sposobie widzenia głębszych relacji pomiędzy filmem a literaturą.

https://doi.org/10.14746/fp.2021.23.28907
PDF
PDF (English)

Bibliografia

Choromański, Michał. Skandal w wesołych bagniskach. Warszawa: PIW, 1993.

Choromański, Michał. Zazdrość i medycyna. Warszawa: Gebethner i Wolff, 1933.

Cybulska, Maja Elżbieta. Potwierdzone istnienie: archiwum Stefanii Zahorskiej. Londyn: Polska Fundacja Kulturalna, 1988.

Gojawiczyńska, Pola. Ziemia Elżbiety. Warszawa: Towarzystwo Wydawnicze „Rój”, 1934.

Hendrykowska, Małgorzata. „O szczególnych powinowactwach literatury i kina w refleksji Stefanii Zahorskiej”. Przestrzenie Teorii nr 32 (2019): 167–79.

Irzykowski, Karol. „Człowiek przed soczewką, czyli sprzedane samobójstwo. Dramat w 1 akcie”. Pion nr 24–25 (1938).

Irzykowski, Karol. Dziesiąta muza: zagadnienia estetyczne kina. Kraków: Krakowska Spółka Wydawnicza, 1924.

Kaden-Bandrowski, Juliusz. Czarne skrzydła. Katowice: Wydawnictwo Literackie, 1928.

Karcz, Danuta. „Stefanii Zahorskiej walka o treść”. Kwartalnik Filmowy nr 1–2 (1962): 47–92.

Mizerkiewicz, Tomasz. Po tamtej stronie tekstów: literatura polska a nowoczesna kultura obecności. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2013.

Nasiłowska, Anna. „Interdyscyplinarny umysł Stefanii Zahorskiej”. Kwartalnik Historii Nauki i Techniki nr 3–4 (2012).

Osiński, Jakub. „Biedni emigranci patrzą na getto. O Smoczej 13 Stefanii Zahorskiej”. Teksty Drugie nr 3 (2018): 399–417.

Pilch, Anna. Symbolika form i kolorów: o krytyce artystycznej Stefanii Zahorskiej. Kraków: Księgarnia Akademicka, 2004.

Strug, Andrzej. Żółty krzyż. Warszawa: Gebethner i Wolff, 1933.

Szweykowski, Zygmunt. „Nowela Prusa Widziadła”. Pion nr 15 (1936).

Zahorska, Stefania. Eugenjusz Żak. Warszawa: Gebethner & Wolff, 1927.

Zahorska, Stefania. „Film w naftalinie”. Wiek XX nr 3 (1928): 4.

Zahorska, Stefania. O pierwszych śladach odrodzenia w Polsce, t. 2. Kraków: Prace Komisji Historii Sztuki PAU, 1921.

Zahorska, Stefania. Szkice o literaturze i sztuce. Zredagowane przez Paweł Kądziela. Warszawa: Wydawnictwo Książkowe Twój Styl, 1995.

Zahorska, Stefania. „Twórczość i świadomość”. Wianki nr 3 (1919): 13–14.

Zahorska, Stefania. Wybór pism. Reportaże, publicystyka, eseje. Zredagowane przez Anna Nasiłowska. Warszawa: IBL PAN, 2010.

Zahorska, Stefania. „Z ruchu filmowego w Niemczech”. Wiadomości Literackie 195, nr 39 (1927).

Zahorska, Stefania. „Zagadnienia formalne filmu”. Przegląd Filozoficzny XXXI, nr 1–2 (1928): 192–99.

Zahorska, Stefania i Jan Matejko. Jan Matejko. Warszawa: Gebethner & Wolff, 1925.

Zahorska, Stefania i Adam Pragier. „Przychodź do mnie”: listy Stefanii Zahorskiej do Leonii Jabłonkówny i listy Adama Pragiera. Zredagowane przez Maja Elżbieta Cybulska. Londyn: Polska Fundacja Kulturalna, 1998