Abstrakt
Pierwsza część artykułu jest próbą przeniesienia na grunt rozważań nad historią polskiej krytyki literackiej koncepcji Nicholasa Browna przedstawionej w książce Autonomy. The Social Ontology of Art Under Capitalism. Z kolei w drugiej części, inspirowanej projektem konstelacji krytycznych, na przykładzie heterogenicznych wypowiedzi z lat 90. XX wieku autor śledzi przejawy charakterystycznej dla późnokapitalistycznych społeczeństw ideologii estetycznej, w myśl której dzieło literackie jest takim samym towarem, jak każdy inny.
Bibliografia
Adorno, Theodor W. „Przemysł kulturalny: podsumowanie”. W: Przemysł kulturalny. Wybrane eseje o kulturze masowej, red. Tomasz Maślanka, Rafał Wiśniewski, tłum. Marta Bucholc, 143–155. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury, 2019.
Antonik, Dominik. Autor jako marka: literatura w kulturze audiowizualnej społeczeństwa informacyjnego. Kraków: Universitas, 2014.
Antonik, Dominik. „Przeciw autonomii: pisarze-celebryci i próba rewizji illusio literatury”. W: Filozofia filologii, red. Łukasz Żurek, Artur Hellich, Jan Potkański, Helena Markowska-Fulara, 286–309. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2019. DOI https://doi.org/10.31338/uw.9788323541622.pp.286-308 DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323541622.pp.286-308
Błoński, Jan. „Rok 1989 jest równie ważny co 1918…” NaGłos 1 (1990).
Brown, Nicholas. „Introduction. On Art and Commodity Form”. W: Autonomy: The Social Ontology of Art under Capitalism, 1–39. Durham: Duke University Press, 2019. DOI https://doi.org/10.1215/9781478002673-001 DOI: https://doi.org/10.1215/9781478002673-001
Brown, Nicholas. „Late postmodernism”. CLCWeb: Comparative Literature and Culture 22, 3 (2020). DOI https://doi.org/10.7771/1481-4374.3916 DOI: https://doi.org/10.7771/1481-4374.3916
Cywińska, Izabella. „Rynek i wartości”. Gazeta Wyborcza, 29.06.1990. Archiwum Cyfrowe „Gazety Wyborczej”.
Czapliński, Przemysław. „Rzemieślnicy, kpiarze, immoraliści”. Czas Kultury 5/6 (1995): 4–10.
Czapliński, Przemysław. „Żwawy trup. Krytyka literacka 1989–2004”. W: Powrót centrali. Literatura w nowej rzeczywistości, 87–133. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 2007.
„Człowiek na kryzys. Z Grzegorzem Bogutą, dyrektorem Państwowego Wydawnictwa Naukowego, rozmawiała Danuta Zagrodzka”. Gazeta Wyborcza, 13.07.1991.
Darska, Bernadetta. „Reklamować czy polecać. O towarze jakim jest literatura”. W: Dwadzieścia lat literatury polskiej: 1989–2009, red. Dariusz Nowacki, Krzysztof Uniłowski, t. 1, cz. 2. Życie literackie po roku 1989: 13–26. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2011.
Duda, Maciej. „Robinson”. Czas Kultury (dwutygodnik), 23.01.2018. https://czaskultury.pl/czytanki/robinson/.
Głowiński, Michał. „Socparnasizm”. W: Rytuał i demagogia: trzynaście szkiców o sztuce zdegradowanej. Warszawa: Open, 1992.
Głowiński, Michał. „Tak jest dziwnie, tak jest inaczej”. Teksty 10 (1973): 9–15.
Golka, Marian. Rynek sztuki. Poznań: Artia, 1991.
Golka, Marian. Socjologiczny obraz sztuki. Poznań: Ars Nova, 1996.
Grupiński, Rafał, Izolda Kiec. „Emocjonalny realizm”. W: Niebawem spadnie błoto czyli Kilka uwag o literaturze nieprzyjemnej, 145–149. Poznań: Wydawnictwo Obserwator, 1997.
Grupiński, Rafał, Izolda Kiec. Niebawem spadnie błoto czyli Kilka uwag o literaturze nieprzyjemnej. Poznań: Wydawnictwo Obserwator, 1997.
Grupiński, Rafał, Izolda Kiec. „Schizmatycy, pielgrzymi, duchobiorcy, czyli niezrównana całość, która się rozpadła…”. W: Niebawem spadnie błoto czyli Kilka uwag o literaturze nieprzyjemnej, 51–145. Poznań: Wydawnictwo Obserwator, 1997.
Grupiński, Rafał, Izolda Kiec. „W poszukiwaniu absolutnego słuchu”. W: Niebawem spadnie błoto czyli Kilka uwag o literaturze nieprzyjemnej, 110–113. Poznań: Wydawnictwo Obserwator, 1997.
Jak sprzedać książkę? Poradnik dla sprzedawcy. Warszawa: Gebethner i Wolff, 1948. https://polona.pl/item/jak-sprzedac-ksiazke-poradnik-dla-sprzedawcy,MTExNjM1MjM4/.
Kaczmarski, Paweł. „Materialism As Intentionalism: on the Possibility of a «New Materialist» Literary Criticism”. Praktyka Teoretyczna 34, 4 (2019). https://pressto.amu.edu.pl/index.php/prt/article/view/21971. DOI https://doi.org/10.14746/prt2019.4.10 DOI: https://doi.org/10.14746/prt2019.4.10
Kałuża, Anna. „Estetyczna autonomia poezji: krytyka kultury masowej”. W: Bumerang. Szkice o polskiej poezji przełomu XX i XXI wieku. Wrocław: Biuro Literackie, 2010.
Kałuża, Anna. „Pęknięcia”. W: Wielkie wygrane. Wspólne sprawy poezji, krytyki i estetyki, 224–227. Mikołów: Instytut Mikołowski, 2011.
Komendant, Tadeusz. „Zostaje kantyczka. Tekst wygłoszony na zjeździe poetów”. W: Zostaje kantyczka: eseje z pogranicza czasów, 5–15. Warszawa: Oficyna Literacka, 1987.
Koronkiewicz, Marta. „Żeby było normalnie. W jaki sposób początek opowieści o trzydziestoleciu literatury najnowszej wyznacza jej koniec”. Śląskie Studia Polonistyczne 18, 2 (2021): 1–16. DOI https://doi.org/10.31261/SSP.2021.18.15 DOI: https://doi.org/10.31261/SSP.2021.18.15
Kozicka, Dorota, Monika Świerkosz, Katarzyna Trzeciak,. „«Innowacyjne rozumienie». Konstelacyjne badania krytyki literackiej”. W: Konstelacje krytyczne, t. 1 Teorie i praktyki: 7–23. Kraków: Universitas, 2020.
Lalewicz, Janusz. „Proces i aparat komunikacji literackiej”. Teksty: teoria literatury, krytyka, interpretacja 37 (1978): 17–36.
Marecki, Piotr, Ewelina Sasin. „Geneza i rozwój pola literackiego w Polsce po 1989”. W: Literatura polska po 1989 roku w świetle teorii Pierre’a Bourdieu: podręcznik, 41–65. Kraków: Korporacja Ha!art, 2015.
Marks, Karol. Kapitał: Krytyka ekonomii politycznej. Tłum. Henryk Lauer, Mieczysław Kwiatkowski, Jerzy Heryng. T. 1: Proces wytwarzania kapitału. Warszawa: Książka i Wiedza, 1951.
Musiał, Grzegorz. „Wielki bajer czyli o czerwonych plackach, pejczach i jeszcze trochę”. Tygodnik Powszechny 7 (1995): 13.
Nowacki, Dariusz. „«Robinson w Bolechowie» Macieja Płazy: powieść dla tych, którzy potrafią odróżnić literaturę piękną od produkcji książkowej”. Gazeta Wyborcza, 3.01.2018. https://wyborcza.pl/7,75517,22847981,robinson-w-bolechowie-macieja-plazy-powiesc-dla-tych-ktorzy.html.
Orska, Joanna. „O «lewicowej» strategii współczesnej krytyki literackiej wobec wolnego rynku mediów”. W: Dyskursy krytyczne u progu XXI wieku. Między rynkiem a uniwersytetem, red. Dorota Kozicka, Tomasz Cieślak-Sokołowski, 219–234. Kraków: Universitas, 2007.
Sosnowski, Jerzy. „Grześ wśród Rastignaców”. Tygodnik Powszechny 4 (1995): 12.
Szot, Wojciech. „Maciej Płaza, «Robinson w Bolechowie»”. Zdaniem Szota, 11.12.2017. https://zdaniemszota.pl/1070-maciej-plaza-robinson-w-bolechowie.
Śliwiński, Piotr, Przemysław Czapliński. „Arcydzieło na tydzień”. W: Kontrapunkt. Rozmowy o książkach, 167–171. Poznań: Obserwator, 1999.
Śliwiński, Piotr, Przemysław Czapliński. „Paragon kasowy, czyli historia literatury w odcinkach”. W: Kontrapunkt. Rozmowy o książkach, 163–166. Poznań: Obserwator, 1999.
Uniłowski, Krzysztof. „Cała prawda o «prozie środka». Cz. 1”. Fa-Art 3 (2002): 10–15.
Uniłowski, Krzysztof. „Cała prawda o «prozie środka». Cz. 2”. Fa-Art 4 (2002): 32–41.
Uniłowski, Krzysztof. „Cała prawda o «prozie środka». Cz. 3”. Fa-Art 1/2 (2003): 72–75.
Viktorsson, Mio Tastas, Saoirse Gowan. „Revisiting the Meidner Plan”. Jacobin Magazine, 22.08.2017. https://jacobinmag.com/2017/08/sweden-social-democracy-meidner-plan-capital.
Żółkiewski, Stefan. Cetno i licho: szkice 1938–1980. Warszawa: Książka i Wiedza, 1983.
Żółkiewski, Stefan. „Pomysły do teorii produkcji literackiej”. W: Kultura, socjologia, semiotyka literacka: studia, 511–555. Z Prac Instytutu Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1979.
Żurek, Łukasz. „Drugi modernizm”. Dwutygodnik, luty 2018. https://www.dwutygodnik.com/artykul/7643-drugi-modernizm.html.
Żurek, Łukasz. „Lustro akustyczne”. Dwutygodnik, maj 2018. https://www.dwutygodnik.com/artykul/7796-lustro-akustyczne.html.
Żurek, Łukasz. „Wiersz i gumowa kaczka. Odpowiedź Dawidowi Kujawie”. Mały Format, 13.07.2021. http://malyformat.com/2021/07/wiersz-i-gumowa-kaczka-odpowiedz-dawidowi-kujawie/
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Łukasz Żurek
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Za prawa cytowania fragmentów innych publikacji (tekstów, tabel, rycin oraz ilustracji) odpowiedzialni są autorzy artykułu.