Pamięć elementarna i jej granice. Żywioł i szczegóły w prozie Zygmunta Haupta
Okładka czasopisma Forum Poetyki, nr 31, rok 2023, tytuł zima 2023
PDF
PDF (English)

Słowa kluczowe

Zygmunt Haupt
Czesław Miłosz
pamięć
geopoetyka
emigracja

Jak cytować

Zehnder, C. (2023). Pamięć elementarna i jej granice. Żywioł i szczegóły w prozie Zygmunta Haupta. Forum Poetyki, (31), 80–97. https://doi.org/10.14746/fp.2023.31.38721

Abstrakt

Rekapitulując główne tendencje hauptologii, autor artykułu pyta ponownie o model pamięci w twórczości Zygmunta Haupta i proponuje rozszerzenie ustalonej „epifanicznej” lektury jego prozy o perspektywę geopoetyki. Na materiale licznych opowiadań autora Pierścienia z papieru udowadnia, jak wybujałe szczegóły utraconego świata galicyjskiego wyrastają za każdym razem z jedynego żywiołu pozornie zapamiętanego jako monolityczny i absolutny (deszcz, śnieg, piasek, trawa, powietrze, kurz itd.). W tym wyłanianiu się detali krystalizuje się rodzaj epifanii, która jest skoncentrowana nie tyle na podmiocie, ile na otoczeniu. Poprzez to uzewnętrznienie pamięci – za sprawą żywiołu – szczegóły uzyskują swój specyficzny status niekonieczności, wyrażającej się w typowych dla tego pisarza enumeracjach. Autor artykułu pyta także o granice tego modelu i znajduje je w „polskim kulturalizmie” (Andrzej Mencwel), który w przyrodzie widzi przede wszystkim „świat pozaludzki” i który Haupt w umiarkowanej, apolitycznej formie zdaje się podzielać. Kulturalistyczna postawa Haupta zostaje dookreślona poprzez porównanie niektórych jego opowiadań amerykańskich z negatywnymi opisami krajobrazu Kalifornii przez Czesława Miłosza i Theodora W. Adorno.

https://doi.org/10.14746/fp.2023.31.38721
PDF
PDF (English)

Bibliografia

Adorno, Theodor W. Ästhetische Theorie. Oprac. Gretel Adorno, Rolf Tiedemann. Frankfurt a. M.: Suhrkamp, 2012.

Adorno, Theodor W. Ästhetische Theorie. Minima Moralia. Refleksje z poharatanego życia. Tłum. i przypisy Małgorzata Łukasiewicz, posłowie Marek J. Siemek. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 1999.

Adorno, Theodor W. Ästhetische Theorie. Minima Moralia. Reflexionen aus dem beschädigten Leben. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 1951.

Bielak, Agnieszka. „Haupt Czapskiego”. W: „Jestem bardzo niefortunnym wyborem”. Studia i szkice o twórczości Zygmunta Haupta, red. Andrzej Niewiadomski, Paweł Panas, 193–201. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2018.

Bird, Robert. Andrei Tarkovsky: Elements of Cinema. London: Reaktion Books, 2008.

Curtius, Ernst Robert. Marcel Proust. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 1961.

Czapliński, Przemysław. „Shifting Sands: History of Polish Prose, 1945–2015”. W: Being Poland: A New History of Polish Literature and Culture since 1918, ed. by Tamara Trojanowska, Joanna Niżyńska, and Przemysław Czapliński, with the assistance of Agnieszka Polakowska, 372–406. Toronto: University of Toronto Press, 2018. DOI: https://doi.org/10.3138/9781442622517-024

Czapski, Józef. „O Haupcie”. Kultura 10 (1963): 138–144.

Giedroyc, Jerzy, Stempowski, Jerzy. Listy 1946-1969. Oprac. Andrzej St. Kowalczyk, cz. II. Warszawa: Czytelnik, 1998.

Haupt, Zygmunt. Baskijski diabeł. Opowiadania i reportaże. Oprac. Aleksander Madyda, wstęp Andrzej Stasiuk. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne, 2016.

Haupt, Zygmunt. „Czuwanie i stypa”. Kultura 2-3 (1950): 119–130.. Z Roksolanii. Opowiadania, eseje, reportaże, publicystyka, warianty, fragmenty (1935–1975). Oprac. Aleksander Madyda. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2018.

[Hostowiec, Paweł]. [].Nrlk«Kulry»r.962ygmunup.ulr1-21963):95–196.

Kłosińska-Duszczyk, Monika. „Funkcjonalizacja przestrzeni w prozie Zygmunta Haupta i Czesława Miłosza: KresyAmeryka”. Przegląd Humanistyczny z. 3 (1998): 111–122.

Lubelski, Jakub. „Zygmunta Haupta porzucanie literackości”. W tegoż: Ssanie. Głód sacrum w literaturze polskiej. Warszawa: Teologia Polityczna, 2015.Madyda, Aleksander. Haupt. Monografia. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2012.

Lubelski, Jakub. „Posłowie”. W: Zygmunt Haupt. Baskijski diabeł, oprac. Aleksander Madyda, 671–697. Warszawa: Czytelnik, 2007.

Mencwel, Andrzej, Etos lewicy. Esej o narodzinach polskiego kulturalizmu. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej, 2009.

Miłosz, Czesław. Widzenia nad zatoką San Francisco. Paryż: Instytut Kultury, 1969.

Miłosz, Czesław, Renata Gorczyńska. „En guise de préface”. W: Zygmunt Haupt. Le chardon roulant. Trad. du polonais par Alain Van Crugten et Elisabeth Destrée-Van Wilder, 7–16. Montricher: Noir sur Blanc, 1999.

Nęcka, Agnieszka. „W pogoni za fantazmatem miłości: na marginesie wybranych opowiadań Zygmunta Haupta”. Tematy i Konteksty 1 (2011): 238–247.

Niewiadomski, Andrzej. „Czym jest, czym (jeszcze) mogłaby być «geopoetyka»?”. Teksty Drugie 5 (2018): 88–106. DOI: https://doi.org/10.18318/td.2018.5.5

Niewiadomski, Andrzej. „Jeden jest zawsze ostrzem”. Inna nowoczesność Zygmunta Haupt. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2015.

Niewiadomski, Andrzej. Przeciw entropii, przeciw Arkadii. O pisarstwie Zygmunta Haupta. Kraków: Instytut Literatury, 2021.

Nowak, Maciej. „Uporczywa bezsilność sztuki, czyli Haupt i granice literatury”. Roczniki Humanistyczne z. 1 (2018): 61–85. DOI: https://doi.org/10.18290/rh.2018.66.1-5

Panas, Paweł. Zagubiony wśród obcych. Zygmunt Hauptpisarz, wygnaniec, outsider. Bielsko-BiałaKraków: Wydawnictwo Naukowe ATH, Instytut Literatury, 2019.

Rambowicz, Piotr. „«Potrafię skazać się na nicość». Kreacje przestrzeni w prozie Zygmunta Haupta”. W: ParyżLondynMonachiumNowy Jork. Powrześniowa emigracja niepodległościowa na mapie kultury nie tylko polskiej, red. Violetta Wejs-Milewska, Ewa Rogalewska, 793–812. Białystok: Oddział Instytutu Pamięci NarodowejWydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana, 2009.

Rutkowski, Krzysztof. „W stronę Haupta”. Teksty Drugie 1-2 (1991): 109–125.

Stasiuk, Andrzej. „Odwrócona ciemność”. W: Zygmunt Haupt. Baskijski diabeł, oprac. Aleksander Madyda, 9–15. Warszawa: Czytelnik, 2007.

Szczerbakiewicz, Rafał. „Haupt idzie do kina”. W: „Jestem bardzo niefortunnym wyborem”. Studia i szkice o twórczości Zygmunta Haupta, red. Andrzej Niewiadomski, Paweł Panas, 219–240. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2018.

Utracka, Dorota. Strzaskana mozaika. Studium warsztatu pisarskiego Zygmunta Haupta. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, 2011.

Utracka, Dorota. „Teksty-nomady? Wariantywność jako strategia gry w prozie Zygmunta Haupta”. W: „Jestem bardzo niefortunnym wyborem”. Studia i szkice o twórczości Zygmunta Haupta, red. Andrzej Niewiadomski, Paweł Panas, 63–80. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2018.

Wiegandt, Ewa. „Wszystko-nic Zygmunta Haupta”. W tejże: Niepokoje literatury. Studia o prozie polskiej XX wieku, 199–214. Poznań: Wydawnictwo WBPiCAK, 2010.

Wierzejska, Jagoda. Retoryczna interpretacja autobiograficzna na przykładzie pisarstwa Andrzeja Bobkowskiego, Zygmunta Haupta i Leo Lipskiego. Warszawa: Dom Wydawniczy Elipsa, 2012.

Zaleski, Marek. Formy pamięci. O przedstawieniu przeszłości w polskiej literaturze współczesnej. Warszawa: IBL, 1996.

Zieliński, Jan [pseud. Zieliński, Jan [pseud. Kowalski]. Leksykon polskiej literatury emigracyjnej. Wydanie II popr. i posz. Lublin: Wydawnictwo FIS, Wydawnictwo Unipress, 1990