Abstrakt
Tekst jest antropologiczną lekturą dzienników wojennych Leopolda Buczkowskiego prowadzonych w latach 1943–1945, a także polemiką z rozpoznaniami Sławomira Buryły i Radosława Siomy. Autor tekstu dowodzi, że trzy zeszyty zdeponowane w Muzeum Literatury im. Adama Mickiewicza to nie czystopisy z lat 80. – jak twierdzą edytorzy Dziennika wojennego (2001) – lecz oryginalne rękopisy. Badacz opisuje materialną warstwę diariusza, a zwłaszcza te jego elementy, które wyróżniają dziennik spośród innych zapisków czasu wojny: to między innymi zagadkowa interpunkcja, enigmatyczne notatki sporządzane na marginesach, a także nieczytelne rysunki i znaki umieszczane na parzystych stronach zeszytów, niezapełnionych pismem.
Finansowanie
Artykuł powstał w ramach projektu badawczego „Zapis doświadczenia wojennego w dziennikach Leopolda Buczkowskiego (1905–1989)
Anny Pogonowskiej (1922–2005) oraz Jerzego Kamila Weintrauba (1916–1943)” finansowanego przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w programie Diamentowy Grant (nr grantu: DI2018 012148).
Bibliografia
https://www.1944.pl/powstancze-biogramy/leopold-buczkowski,4857.html. Dostęp 11.09.2022.
Buczkowski, Leopold. Dziennik wojenny. Wstęp i posłowie Sławomir Buryła. Oprac. Sławomir Buryła, Radosław Sioma. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, 2001.
Buczkowski, Leopold. Dzienniki, sygn. 1641.1–1641.3.
Buczkowski, Leopold. „Powstanie na Żoliborzu”. Oprac. Bogusław Żurakowski. Regiony 3-4 (1992): 2–18.
Buryła, Sławomir. „«Czarny potok» i archiwum”. Forum Poetyki 21 (2020): 167–169. DOI: https://doi.org/10.14746/fp.2020.21.26061
Buryła, Sławomir. „Dziennik wojenny” Leopolda Buczkowskiegowyzwanie dla (młodego) edytora. W: Zapisywanie wojny. Dzienniki z lat 1939–1945, red. Maciej Libich, Piotr Sadzik, 117–132. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2022. DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323557326.pp.117-132
Buryła, Sławomir. „Edytorskie aspekty twórczości Leopolda Buczkowskiego. Rekonesans”. Pamiętnik Literacki 2 (2008): 167–189.
Buryła, Sławomir. „Między «Wertepami» a «Czarnym potokiem»: zagadnienia ewolucji prozy Leopolda Buczkowskiego”. Teksty Drugie 2 (2001): 265–273.
Buryła, Sławomir. Wstęp. W: Leopold Buczkowski, Dziennik wojenny. Wstęp i posłowie Sławomir Buryła, oprac. Sławomir Buryła, Radosław Sioma. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, 2001.
Kirchner, Hanna. Pan Leopold. Rysunek z pamięci. W: Wspomnienia o Leopoldzie Buczkowskim, 57–100. Red. Jan Tomkowski. Ossa: Dom na Wsi, 2005.
Leopold Buczkowski. Przebłyski historii, przelotne obrazki. Red. Agnieszka Karpowicz, Paweł Polit. Łódź: Muzeum Sztuki w Łodzi, 2021.
Mikołajewski, Łukasz. Pamięć fabularyzowana. Powojenne poprawki w „Szkicach piórkiem” Andrzeja Bobkowskiego. W: Buntownikcyklistakosmopolak. O Andrzeju Bobkowskim i jego twórczości. Red. Jarosław Klejnocki, Andrzej Stanisław Kowalczyk, 137–173. Warszawa: Muzeum Literatury im. Adama Mickiewicza, Więź, 2011.
Rodak, Paweł. Między zapisem a literaturą. Dziennik polskiego pisarza w XX wieku. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2011.
Rodak, Paweł. „Wojna i zapis (o dziennikach wojennych)”. Teksty Drugie 6 (2005): 33–45.
Sadzik, Piotr. „Traumatografie Leopolda Buczkowskiego”. Rana. LiteraturaDoświadczenieTożsamość 1 (2020): 74–75. DOI: https://doi.org/10.31261/Rana.2020.1.04
Skrabek, Dawid. Traumatyczna tkanka sztuki. Praca obroniona u prof. Anny Łebkowskiej. Kraków 2011, maszynopis w bibliotece UJ.
Staroń, Justyna. Dialog sztuk. O twórczości artystycznej Leopolda Buczkowskiego. W: (Dy)fuzje. Związki literatury i sztuki w Polsce po 1945 roku. Red. Magdalena Lachman, Paweł Polit, 87–118. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019.
Staroń, Justyna. „Przejawy uczuć w zapisie doświadczeń. Między kartami listów męża do żony”. Konteksty 3 (2015): 7–16
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Maciej Libich
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Za prawa cytowania fragmentów innych publikacji (tekstów, tabel, rycin oraz ilustracji) odpowiedzialni są autorzy artykułu.