Abstrakt
Artykuł zawiera analizę dwóch niebadanych poprzednio blogów poety, prozaika i twórcy cyfrowego Tomasza Pułki. Autorka, postrzegając blog jako gatunek autobiograficzny, pyta o to, jak blogowa publikacja rozszczelnia stabilność gatunkową wpisów zawierających teksty literackie. Twórczość Pułki jest odczytywana z wykorzystaniem metod filologii cyfrowej oraz krytyki genetycznej. Omawiane są dwa modele blogowania, które w latach 2008–2009 uprawiał Pułka – brulionowy oraz zbudowany na intermedialnym koncepcie. Rozpoznania te prowadzą do zarysowania historii procesu twórczego Pułki oraz uwypuklenia powiązań między poetyką blogową, uwarunkowaną przez działanie platformy Blogger, a poetyką znanych w obiegu krytycznoliterackim tekstów poetyckich.
Finansowanie
Praca powstała w wyniku realizacji projektu badawczego „Wiersz w sieci. Filologia strony internetowej na przykładzie twórczości Tomasza Pułki (2005-2012)” (nr 2022/45/N/HS2/02366) finansowanego ze środków Narodowego Centrum Nauki.
Bibliografia
Akram, Sara. „Bloggatunek w formie kolekcji czy kolekcja gatunków?”. Acta Humana 8 (2017): 61–72. DOI: https://doi.org/10.17951/ah.2017.8.61
Antoniuk, Mateusz. „Jak czytać stronę brulionu: krytyka genetyczna i materialność tekstu”. Wielogłos 1 (2017): 39–66.
Biasi, Pierre-Marc de, Maria Prussak, Filip Kwiatek. Genetyka tekstów. Warszawa: Instytut Badań Literackich PAN, 2015.
Bociąg, Joanna, „Projekcja, przepracowanie, Pułka, Pessoa”. Mały Format 7-8 (2017). http://malyformat. Bociąg, Joanna, „Projekcja, przepracowanie, Pułka, Pessoa”. Mały Format 7-8 (2017). http://malyformat.com/2017/08/projekcja-przepracowanie-pulka-pessoa/. Dostęp 30.11.2023.
Cywińska-Milonas, Marta. „Blogi (ujęcie psychologiczne)”. W: Liternet. Literatura i internet, red. Piotr Marecki, 95–109. Kraków: Rabid, 2002.
Czyżak, Agnieszka. „Autofikcja”, Autobiografia Literatura Kultura Media 2 (2020): 93–98. DOI: https://doi.org/10.18276/au.2020.2.15-07
Elias, Amy J. „Virtual autobiography. Autobiographies, interfaces, and avatars”. W: The Routledge Companion to Experimental Literature, red. Joe Bray, Alison Gibbons, Brian McHale, 512–527. London, New York: Routledge, 2012.
Gumkowska, Anna, Maciej Maryl, Piotr Toczyski. „Blog to… blog. Blogi oczyma blogerów. Raport z badania jakościowego zrealizowanego przez IBL PAN i Gazeta.pl”. Warszawa 2009.
Hayles, N. Katherine. Electronic literature: new horizons for the literary. Notre Dame, Ind: University of Notre Dame, 2010.
Kacadens, Irene. „Experimental life writing”. W: The Routledge Companion to Experimental Literature, red. Joe Bray, Alison Gibbons, Brian McHale, 380–392. London, New York: Routledge, 2012.
Kaczmarski, Paweł, „Wzdłuż linii załamań”. Dodatek LITERAcki 8(9) (2011): 16–17.
. Kaczmarski, Paweł, „Wzdłuż linii załamań”. Dodatek LITERAcki 8(9) (2011): 16–17.
Kamińska, Magdalena. „Konflikt, przemoc, prowokacja w cyberkulturze”. W tejże: Niecne memy: dwanaście wykładów o kulturze internetu, 15–34. Poznań: Galeria Miejska „Arsenał”, 2011.
Koronkiewicz, Marta. „Posłowie”. W: Tomasz Pułka, Podczas siebie: wybór wierszy, red. Marta Koronkiewicz, 117–127. Poznań: Wydawnictwo Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej i Centrum Animacji Kultury w Poznaniu, 2018.
Lovink, Geert. Zero comments: blogging and critical Internet culture. New York, London: Routledge, 2008.
Maryl, Maciej. „Startup literacki. Blog a powieść w odcinkach na przykładzie pierwowzoru «Cwaniar» Sylwii Chutnik”. W: Teksty kultury uczestnictwa, red. Andrzej Dąbrówka, Maciej Maryl, Aleksandra Wójtowicz, 85–110. Warszawa: Wydawnictwo IBL, 2016.
Maryl, Maciej, Krzysztof Niewiadomski, Maciej Kidawa. „Teksty elektroniczne w działaniu: typologia gatunków blogowych”. Zagadnienia Rodzajów Literackich 59, 2 (2016): 51–73.
Novak, Julia. „Experiments in Life-Writing: Introduction”. W: Experiments in Life-Writing: Intersections of Auto/Biography and Fiction, red. Lucia Boldrini, Julia Novak, 1–36. Palgrave Studies in Life Writing. Cham: Springer International Publishing, 2017. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-55414-3_1
Page, Ruth. „Blogs”. W: The Johns Hopkins guide to digital media, red. Marie-Laure Ryan, Lori Emerson, Benjamin J. Robertson, 42–45. Baltimore: Johns Hopkins University Press, 2014.
Pułka, Tomasz. Paralaksa w weekend. Olsztyn: Stowarzyszenie Artystyczno-Kulturalne „Portret”, 2007.
Pułka, Tomasz. Vida local. Kraków: Ha!art, 2013.
Pułka, Tomasz. Zespół szkół. Kraków: Ha!art, 2010.
Rettberg, Jill Walker. Blogowanie. Tłum. Michał Szczubiałka. Media Cyfrowe. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2012.
Rodak, Paweł. „Wstęp. Autobiografia i dziennik osobisty jako przedmiot badań Philippe’a Lejeune’a”. W: Philippe Lejeune, „Drogi zeszycie...”, „drogi ekranie...”. O dziennikach osobistych. Tłum. Agnieszka Karpowicz, Magda Rodak. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2010.
Siles, Ignacio. „Blogs”. W: The SAGE Handbook of Web History, red. Niels Brügger, Ian Milligan, 359–371. Los Angeles [California], Boston, Massachusetts: SAGE Reference, Credo Reference, 2020. DOI: https://doi.org/10.4135/9781526470546.n24
Siles, Ignacio. „From online filter to web format: Articulating materiality and meaning in the early history of blogs”, Social Studies of Science 41, 5 (September 2011): 737–758. DOI: https://doi.org/10.1177/0306312711420190
Suchanek, Jerzy. „Kaszel jest jak topiący się chłopczyk”. Akant: miesięcznik literacki 2 (2008): 42–45.
Szczepan-Wojnarska, Anna M. „Blogi jako forma literacka”. Pamiętnik Literacki 4 (2006): 191–201.
Sztafa, Krzysztof. „Nota redakcyjna”. W: Tomasz Pułka, Wybieganie z raju, red. Krzysztof Sztafa, Joanna Mueller, 409–410. Stronie Śląskie: Biuro Literackie, 2017.
Sztafa, Krzysztof. „Pasja kresu. Przyczynek do poetyckiego rejestru Tomasza Pułki”. Wielogłos 4 (2021): 155–179. DOI: https://doi.org/10.4467/2084395XWI.21.034.15297
Waligóra, Agnieszka. Nowy autotematyzm: metarefleksja w poezji polskiej po roku 1989. Kraków: Universitas, 2023.
Więckiewicz, Marta. Blog w perspektywie genologii multimedialnej. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, 2012.
Winiarski, Jakub. Paralaksa dla Poli Raksy, www.nieszuflada.pl/klasa.asp?idklasy=105371&idautora=8786&rodzaj=5#. Dostęp 13.01.2023
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Paulina Chorzewska-Rubik
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Za prawa cytowania fragmentów innych publikacji (tekstów, tabel, rycin oraz ilustracji) odpowiedzialni są autorzy artykułu.