Asemic writing – pisanie asemiczne
Okładka czasopisma Forum Poetyki, nr 1 (39), rok 2025, tytuł Forum Poetyki 1 (39)
PDF
PDF (English)

Słowa kluczowe

asemic writing
pisanie asemiczne
poezja wizualna
pismo ręczne
materialność zapisu
kaligrafia
dekonstrukcja pisma

Jak cytować

Wyszyńska, O. (2025). Asemic writing – pisanie asemiczne. Forum Poetyki, (39), 98–105. https://doi.org/10.14746/fp.2025.39.49201

Abstrakt

Asemic writing to forma sztuki, która łączy elementy wizualne i poetyckie, tworząc nowe struktury tekstowo-wizualne. Gatunek ten był rozwijany niezależnie przez wielu twórców, czerpiąc inspirację z awangardy, dadaizmu, letryzmu, poezji konkretnej i sztuki kaligrafii znanej z różnych kultur. Kwestionuje on tradycyjne rozumienie pisma jako nośnika znaczeń, odrzucając ustalone kulturowo symbole, takie jak litery i cyfry. Zamiast tego autorzy kreują unikatowe systemy znaków i gestów, które są właściwe dla danego dzieła i artysty. Ta forma sztuki jest niezależna od konkretnej treści, skupiając się na procesie twórczym, ekspresji i materialności zapisu. Dzieła asemiczne zawierają elementy przypadkowości, błędów i unikatowych cech charakterystycznych dla ręcznego zapisu. jest gatunkiem wciąż kształtowanym, nastawionym na eksplorację nowych form wyrazu, interakcję z odbiorcą, rozwój emocjonalny, a także na eksperymentowanie z formą i treścią oraz przekraczanie granic kulturowych i językowych.

https://doi.org/10.14746/fp.2025.39.49201
PDF
PDF (English)

Bibliografia

An Anthology of Asemic Handwriting. Red. Tim Gaze, Michael Jacobson. New York: Punctum Books, 2013.

Ely, Timothy C. „Access to a Book That Won’t Open. Interview by Steve Clay”. W tegoż: The Flight into Egypt: Binding the Book, San Francisco: Chronicle Books, 1995: https://www.granarybooks.com/pdfs/ely_supp.pdf

Flusser, Vilém. Does Writing Have a Future? Tłum. Nancy Ann Roth. Minneapolis, London: University of Minnesota Press, 2011. DOI: https://doi.org/10.5749/minnesota/9780816670222.001.0001

Ingarden, Roman. „Formy poznawania dzieła literackiego”. Pamiętnik Literacki 33 (1936): 163–192.

Ingold, Tim. Lines: A Brief History. New York: Routledge, 2007. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203961155

Konnikova, Maria. „What’s Lost as Handwriting Fades”, New York Times (2014): https://www.nytimes.com/2014/06/03/science/whats-lost-as-handwriting-fades.html

Schwenger, Peter. Asemic. The Art of Writing. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2019. DOI: https://doi.org/10.5749/j.ctvthhd18

Skaggs, Steven. „The highly semi processes od asemic writing”. Cognitio 2 (2020): 335–349. DOI: https://doi.org/10.23925/2316-5278.2020v21i2p335-349

Winston, Christine N., Nazneen Mogrelia. „The Therapeutic Value of Asemic Writing: A Qualitative Exploration”. Journal of Creativity in Mental Health 11 (2016): 142–156. DOI: https://doi.org/10.1080/15401383.2016.1181019

Wróblewski, Grzegorz. „Asemic writing?”. Biblioteka. Magazyn Literacki, 8.12.2014. Dostęp online: https://www.biuroliterackie.pl/biblioteka/cykle/asemic-writing/.