Abstract
The paper is an attempt at analyzing the intertextual relations between literature and photography. In order to extract them, the notions of textual “photo-graphemicality” (understood as a number of features indicating similarities between a text and a photograph) and “photo-grapheme’ (their individual textual realization), inspired by Derridean “grammatological” categories. Their functioning in a poetic text is presented using the example of Las tropikalny by Tomasz Różycki.
References
Balcerzan, Edward. „Widzialne i niewidzialne w sztuce słowa”. W Kulturowe wizualizacje doświadczenia, zredagowane przez Włodzimierz Bolecki i Adam Dziadek. Warszawa: Instytut badań literackich : Fundacja "Centrum międzynarodowych badań polonistycznych, 2010.
Barthes, Roland. Światło obrazu: uwagi o fotografii. Przetłumaczone przez Jacek Trznadel. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia, 2008.
Belting, Hans. Antropologia obrazu. Szkice do nauki o obrazie. Przetłumaczone przez Mariusz Bryl. Kraków: Tow. Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, 2007.
Derrida, Jacques. O gramatologii. Przetłumaczone przez Bogdan Banasiak. Łódź: Wydawnictwo Officyna, 2011.
Drzęźla, Magdalena. „O problemach tłumaczenia”. Kwartalnik Opolski : organ Opolskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk., nr 4 (2010): 147–62.
Dziadek, Adam. Obrazy i wiersze: z zagadnień interferencji sztuk w polskiej poezji współczesnej. Katowice: Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, 2011.
Edelman, Lee. „Homographesis”. W Formy męskości 3, zredagowane przez Adam Dziadek i Filip Mazurkiewicz, przetłumaczone przez Dawid Matuszek, Instytut Badań Literackich PAN. Warszawa, 2018.
Farré, Xavier. „Kilka kadrów z wierszy Tomasza Różyckiego”. W Obroty liter: Szkice o twórczości Tomasza Różyckiego, zredagowane przez Anna Czabanowska-Wróbel i Magdalena Rabizo-Birek. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS, 2019.
Finsler, Hans. Das Bild der Photographie. Zurich: Conzett & Huber, 1964.
Kościańczuk, Marcela. „Fotografia. Forma życia jako żałoby”. W Imperium Rolanda Barthes’a, zredagowane przez Anna Grzegorczyk, Agnieszka Kaczmarek, Katarzyna Machtyl, i Bogusław Żyłko. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, 2016.
Logan, Marie-Rose. „Graphesis...” Yale French Studies Yale French Studies 52, nr 4 (1975).
Łebkowska, Anna. „Fotografia jako empatyczna mediacja”. W Intersemiotyczność: literatura wobec innych sztuk (i odwrotnie), zredagowane przez Stanisław Balbus, Andrzej Hejmej, i Jakub Niedźwiedź. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”, 2004. http://books.google.com/books?id=EYAZAQAAIAAJ.
Malabou, Catherine. Plastyczność u zmierzchu pisma: dialektyka, destrukcja, dekonstrukcja. Przetłumaczone przez Piotr Skalski. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2018.
Piotrowska-Grot, Magdalena. „Po kolei wszystkie warianty”. W Obroty liter: Szkice o twórczości Tomasza Różyckiego, zredagowane przez Anna Czabanowska-Wróbel i Magdalena Rabizo-Birek. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS, 2019.
Pontremoli, Edouard. Nadmiar widzialnego fenomenologiczna interpretacja fotogeniczności. Przetłumaczone przez Marian Leon Kalinowski. Gdańsk: Wydawn. Słowo, Obraz Terytoria, 2006.
Rabizo-Birek, Magdalena. „Poezja bliska”. W Obroty liter: Szkice o twórczości Tomasza Różyckiego, zredagowane przez Anna Czabanowska-Wróbel i Magdalena Rabizo-Birek. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS, 2019.
Rosenthal, Mira. „Teraźniejszość jako niekończąca się chwila wahania”. W Obroty liter: Szkice o twórczości Tomasza Różyckiego, zredagowane przez Anna Czabanowska-Wróbel i Magdalena Rabizo-Birek, przetłumaczone przez Tomasz Bilczewski i Anna Kowalcze-Pawlik. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS, 2019.
Różycki, Tomasz. „Las tropikalny”. W Kolonie. Kraków: Wydawnictwo Znak, 2007.
„Przylądek Horn”. W Kolonie. Kraków: Wydawnictwo Znak, 2007.
„Ziemia ognista”. W Kolonie. Kraków: Wydawnictwo Znak, 2007.
Sławek, Tadeusz. Nie bez reszty: o potrzebie niekompletności. Mikołów: Instytut Mikołowski, 2018.
Sontag, Susan. O fotografii. Przetłumaczone przez Sławomir Magala. Kraków: Wydawnictwo Karakter, 2009.
Szymborska, Wisława. „O śmierci bez przesady”. W Widok z ziarnkiem piasku: 102 wiersze. Kraków: Wydawn. a5, 2002.
Tabaszewska, Justyna. „Powtórzenia i ponowienia,/. Tomasz Różycki a kwestia oryginalności”. W Obroty liter: Szkice o twórczości Tomasza Różyckiego, zredagowane przez Anna Czabanowska-Wróbel i Magdalena Rabizo-Birek. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS, 2019.
Więcek, Mariusz. „Robię Ci zoom i zachwycam się”. W Equilibrium. Sopot: Towarzystwo Przyjaciół Sopotu, 2009.
License
Authors of articles are responsible for securing the rights to other publications (texts, tables, drawings and other illustrations) quoted or reproduced in their texts.