Abstract
In the article “From a look in the mirror to photographs on Instagram,” I investigate the phenomenon of intermedial interpretation. I compare and contrast a social campaign aimed at young people meant to raise awareness of the perils of Instagram, the pastiche of Anna Świrszczyńska’s poem by Grzegorz Uzdański, and Świrszczyńska’s original poem. I ask questions about different types of reflectivity triggered by different media and artworks which differ generically, historically, and socially. The central issue is the changing role of visuality and the differences in experiencing a given medium. My ahistorical interpretation is motivated by a specific didactic assumption: media images often precede “textual” readings and they often condition their understanding. It is therefore worth exploring the mechanisms of reception of visual images and how they relate to literary structures.
References
Ditch the Label. „Are You Living an Insta Lie?” Udostępniono 21 październik 2019. https://www.ditchthelabel.org/living-insta-lie/.
Are You Living an Insta Lie? Social Media Vs. Reality. Udostępniono 20 październik 2019. https://www.youtube.com/watch?v=0EFHbruKEmw.
Celiński, Piotr. „Interfejsy mediów cyfrowych: dalsza emancypacja obrazów czy szansa na ich zdetronizowanie?” Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio K, Politologia. 13 (2006): 123–31.
Czyżak, Agnieszka. „Poetki wobec przemijania”. W Formy (nie)obecności: szkice o współczesnej poezji kobiet, zredagowane przez Joanna Grądziel-Wójcik, Agnieszka Kwiatkowska, i Edyta Sołtys-Lewandowska. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS, 2018.
We Are Social. „Digital 2019: Global Internet Use Accelerates”. Udostępniono 21 październik 2019.
https://wearesocial.com/blog/2019/01/digital-2019-global-internet-use-accelerates.
Grudzińska-Gross, Irena. „Książka jak uderzenie”. Dwutygodnik.com. Udostępniono 21 październik 2019. https://www.dwutygodnik.com/artykul/4641-ksiazka-jak-uderzenie.html.
Ingbrant, Renata. „Kobiecy antyświat w poezji Anny Świrszczyńskiej”. W Formy (nie)obecności: szkice o współczesnej poezji kobiet, zredagowane przez Joanna Grądziel-Wójcik, Agnieszka Kwiatkowska, i Edyta Sołtys-Lewandowska. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS, 2018.
Kim, Jennifer. „Are You Living An Insta Lie?” The Odyssey Online. Udostępniono 21 październik 2019. https://www.theodysseyonline.com/living-lie-on-instagram.
Linell, Per. Approaching Dialogue: Talk, Interaction and Contexts in Dialogical Perspectives. Amsterdam: John Benjamins Pub. Co., 2001.
Messaris, Paul. „Visual Literacy and Visual Culture”. W Imagery and Visual Literacy: Selected Readings, zredagowane przez Darrell G Beauchamp, Roberts A Braden, i Robert E Griffin. Blacksburg: International Visual Literacy Association, 1995.
Mizerkiewicz, Tomasz. „Nowe sytuacje poetyki”. Forum Poetyki, nr 1 (lato 2015): 18–25. http://fp.amu.edu.pl/tomasz-mizerkiewicz-nowe-sytuacje-poetyki/.
Nicholls, Will. „Instagram vs. Reality: How People Lie About Their Lives with Photos”. Udostępniono 21 październik 2019. https://petapixel.com/2017/07/28/instagram-vs-reality-video-shows-people-lie-life-photos/.
Rudaś-Grodzka, Monika. „Parthenogeneza w okresie menopauzy”. Teksty Drugie 2002, nr 6 (2002): 69–79.
Sendyka, Roma. „Poetyki wizualności”. W Kulturowa teoria literatury. 2, Poetyki, problematyki, interpretacje, zredagowane przez Ryszard Nycz i Teresa Walas. Kraków: Universitas, 2012.
„#StatusofMind”. Udostępniono 21 październik 2019. https://www.rsph.org.uk/our-work/campaigns/status-of-mind.html.
Sturken, Marita, i Lisa Cartwright. Practices of Looking: An Introduction to Visual Culture. New York: Oxford University Press, 2005.
Świrszczyńska, Anna. „Grube jelito”. W Jestem baba. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 1975.
Uzdański, Grzegorz. „Anna Świrszczyńska «Instagram»”. Kwartalnik Przekrój. Udostępniono 20 październik 2019. https://przekroj.pl/kultura/anna-swirszczynska-instagram-grzegorz-uzdanski.
License
Authors of articles are responsible for securing the rights to other publications (texts, tables, drawings and other illustrations) quoted or reproduced in their texts.