Poetyki nieokreśloności
PDF
PDF (English)

Słowa kluczowe

style lektury
praktyki lekturowe
poetyka
poetyka wiersza późnomodernistycznego

Jak cytować

Cieślak-Sokołowski, T. (2016). Poetyki nieokreśloności. Forum Poetyki, (3), 32–41. https://doi.org/10.14746/fp.2016.3.26703

Abstrakt

Artykuł jest owocem refleksji nad najnowszą poezją polską, szczególnie tzw. nowych dykcji. Bliska lektura początku poematu Bohdana Zadury 1 VIII 1979 7.45 – 22.45 [czternaście godzin z Piotrem Sommerem] oraz Wiersza o przecinkach Piotra Sommera prowadzi – z jednej strony – do sformułowania tezy o niewystarczalności dotychczasowych koncepcji poetyk momentalnych (autor podejmuje dyskusję z koncepcją „zgramatykalizowania systemu wersowego wytwarzania komunikatów” zaproponowaną przez Artura Grabowskiego), z drugiej zaś – do wypracowania koncepcji wiersza zaangażowanego po stronie zmian (w ramach szerszej charakterystyki modernistycznych poetyk nieokreśloności).

https://doi.org/10.14746/fp.2016.3.26703
PDF
PDF (English)

Bibliografia

Balcerzan, Edward. „Badania wersologiczne a komunikacja literacka”. W Problemy metodologiczne współczesnego literaturoznawstwa, zredagowane przez Henryk Markiewicz i Janusz Sławiński. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 1976.

Barańczak, Stanisław. „Nowa dykcja”. W Przed i po. Szkice o poezji krajowej przełomu lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych. Londyn: Aneks, 1988.

Barthes, Roland. Przyjemność tekstu. Przetłumaczone przez Ariadna Lewańska. Warszawa: Wydawnictwo KR, 1997.

Dłuska, Maria. Studia z historii i teorii wersyfikacji polskiej. T. 2. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1978.

Eagleton, Terry. Jak czytać literaturę. Przetłumaczone przez Anna Kunicka. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia, 2014.

Głowiński, Michał. „Gatunki literackie w muzyce”. W Prace wybrane, T. 2. Kraków: Universitas, 1997.

Grabowski, Artur. „Czemuż to wiersze pisze się wierszem”. Pamiętnik Literacki 3 (1995): 70, 81.

Grabowski, Artur. Wiersz: forma i sens. Kraków: Universitas, 1999.

Jarniewicz, Jerzy. „Co amerykanista może zobaczyć w najnowszej poezji polskiej?” Dekada Literacka, nr 5/6 (2011): 238–52.

Kenner, Hugh. Homemade World. The American Modernist Writers. New York, 1974.

Komendant, Tadeusz. „Ja podanie ręki”. Twórczość, nr 11 (1981).

Kulawik, Adam. Poetyka. Wstęp do teorii dziela literackiego. Kraków: Antykwa, 1997.

Larek, Michał, i Jerzy Borowczyk. „Ucieczka w bok. Rozmowa z Piotrem Sommerem”. W Rozmowa była możliwa. Wywiady z pisarzami. Poznań: Stowarzyszenie Czasu Kultury, 2008.

Nicholls, Peter. „The Poetics of Modernism”. W The Cambridge Companion to Modernist Poetry, zredagowane przez Lee M Jenkins i Alex Davis. Cambridge: Cambridge University Press, 2007.

Perloff, Marjorie. „Nowe progi, stare antynomie: współczesna poezja a granice egzegezy”. Literatura na Świecie, nr 7 (1986).

Perloff, Marjorie. Poetics in a New Key. Zredagowane przez David Jonathan Y Bayot. Chicago: The University of Chicago Press, 2015.

Perloff, Marjorie. The Poetics of Indeterminacy: Rimbaud to Cage. Princeton, 1981.

Rumold, Rainer. The Janus Face of the German Avant-Garde. From Expressionism toward Postmodernism. Evanston, Ill.: Northwestern Univ. Press, 2002.

Said, Edward W. „Powrót do filologii”. Przetłumaczone przez Paweł Bem. Teatr 2015, nr 1 (2015): 34–38.

Sommer, Piotr. Dni i noce. Wrocław: Biuro Literackie, 2009.

Śliwiński, Piotr. „Mówić po ludzku”. Kurier Czytelniczy Megaron, nr 54 (1999).

Zadura, Bohdan. „1 VIII 1979 7.45 - 22.45 [czternaście godzin z Piotrem Sommerem]”. W Wiersze zebrane, T. 1. Wrocław: Biuro Literackie, 2005