Abstract
The article offers a discussion of Franco Moretti’s book The Bourgeois. Between History and Literature. Moretti constructs an image of the bourgeoisie based on studies in the domain of prose stylistics of the novel and the history of concepts. By adapting these methods, he manages to steer clear of ideological images of the bourgeoisie as the revolutionary class of the liberal era, and concentrate on ordinary middle class life.
References
Hegel, Georg Wilhelm Friedrich. Wykłady o estetyce. Przetłumaczone przez Janusz Grabowski i Adam Landman. T. 1. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1964.
Jauss, Hans Robert. Historia literatury jako prowokacja. Przetłumaczone przez Małgorzata Łukasiewicz. Warszawa: IBL, 1999.
Koselleck, Reinhart. „Historia pojęć a historia społeczna”. W Semantyka historyczna, przetłumaczone przez Wojciech Kunicki, 130–54. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie, 2001.
Lukács, György. Teoria powieści. Esej historyczno-filozoficzny o wielkich formach epiki. Przetłumaczone przez Jan Goślicki. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1968.
Marks, Karl. Dzieła wybrane. T. 1. Warszawa: Książka i Wiedza, 1947.
Moretti, Franco. Distant Reading. London-New York, 2013.
Moretti, Franco. The Bourgeois. Between History and Literature. London-New York: Verso, 2013.
Weber, Max. Etyka protestancka a duch kapitalizmu. Przetłumaczone przez Bogdan Baran i Jan Miziński. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia, 2010.
Zola, Emil. Germinal. Przetłumaczone przez Krystyna Dolatowska. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1978
License
Authors of articles are responsible for securing the rights to other publications (texts, tables, drawings and other illustrations) quoted or reproduced in their texts.