Abstract
The essay focuses on the operations to which Tadeusz Różewicz submits his (poetic and other) texts. These involve various kinds of transformations, as a result of which Różewicz’s poems become multiple texts and are revealed to be, in a sense, variants with no clear “original.” Skrendo describes the ways in which these transformations take place and considers their consequences.
References
Culler, Jonathan. Literatura w teorii. Przetłumaczone przez Maciej Maryl. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, 2013.
Culler, Jonathan. „Zmienne koleje tekstu”. W Literatura w teorii, przetłumaczone przez Maciej Maryl. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, 2013.
Drzewucki, Janusz. „Poezja jest jak śmierć”. W Smaki słowa: szkice o poezji. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie, 1999.
Drzewucki, Janusz. Smaki słowa: szkice o poezji. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie, 1999.
Górski, Konrad. Tekstologia i edytorstwo dzieł literackich. 3. wyd. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2011.
Kisiel, Marian, Dariusz Rott, i Włodzimierz Wójcik. Tadeusz Różewicz: Doctor honoris causa Universitatis Silesiensis. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 1999.
Krup, Bartłomiej. „Ciało róży. Fotograficzne reprezentacje Zagłady w «nożyku profesora»”. W Niepokoje: twórczość Tadeusza Różewicza wobec Zagłady, zredagowane przez Piotr Krupiński. Warszawa: Żydowski Instytut Historyczny im. Emanuela Ringelbluma, 2014.
Krupiński, Piotr, red. Niepokoje: twórczość Tadeusza Różewicza wobec Zagłady. Warszawa: Żydowski Instytut Historyczny im. Emanuela Ringelbluma, 2014.
Loth, Roman. Podstawowe poje̜cia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego. Warszawa: IBL PAN, 2006.
Marciniak, Hanna. „Obraz fotograficzny: między archiwum a pozorem : fotografie w «nożyku profesora» Tadeusza Różewicza”. Przestrzenie Teorii, nr 21 (2014): 195–208.
Marciniak, Hanna. „Wizualna przestrzeń postpamięci: poetyka sekundarnego świadectwa w «nożyku profesora» Tadeusza Różewicza”. Wielogłos : pismo Wydziału Polonistyki UJ. 2013, nr 1 (2013): 50–64.
Mowitt, John. Text: The Genealogy of Antidisciplinary Object. Durham: Duke University Press, 1992.
Różewicz, Tadeusz. Historia pięciu wierszy. Wrocław: Biuro Literackie, 2011.
Różewicz, Tadeusz. Margines, ale... Szkice - Biuro Literackie 11. Wrocław: Biuro Literackie, 2010.
Różewicz, Tadeusz. Selected poems. Zredagowane przez Tom Paulin i Jan Pieszczachowicz. Przetłumaczone przez Adam Czerniawski. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 1991.
Skrendo, Andrzej. „Przepisywanie Różewicza”. W Przodem Różewicz. Warszawa: Instytut badań literackich, 2012.
Skrendo, Andrzej. Przodem Różewicz. Warszawa: Instytut badań literackich, 2012.
Skrendo, Andrzej. „Szczególny rodzaj nieprzekładalności”. W Przodem Różewicz. Warszawa: Instytut badań literackich, 2012.
Stolarczyk, Jan, red. Wbrew sobie: rozmowy z Tadeuszem Różewiczem. Wrocław: Biuro Literackie, 2011.
Stolarczyk, Jerzy. „Uwagi edytorskie”. W Historia pięciu wierszy, przez Tadeusz Różewicz. Wrocław: Biuro Literackie, 2011.
Zaleski, Marek, Lidia Burska, Piotr Gruszczyński, Małgorzata Dziewulska, Maria Poprzęcka, i Andrzej Chłopecki. „Jak wyśpiewać sekcję zwłok?” Res Publica Nowa, nr 7 (2001): 77–82.
Zbigniew Goliński. „O problemie tekstu kanonicznego w edytorstwie”. Pamiętnik Literacki : czasopismo kwartalne poświęcone historii i krytyce literatury polskiej 58, nr 4 (1967): 433–58.
Twórczość, nr 10 (2000)
License
Authors of articles are responsible for securing the rights to other publications (texts, tables, drawings and other illustrations) quoted or reproduced in their texts.