Abstract
The article analyzes moments of silence in the free verse poem which are marked by the non-standard use of the dash (inconsistent with the rules of punctuation and grammar). The aim of the article is to show that the dash, and other punctuation marks, used in this way are equivalent to words, and function in a poetic text on the same rights as the word. Indeed, semantically and axiologically, they often constitute the supraverbal layer of the text. In the process, theories of free verse which in their assumptions do not recognize semantic punctuation as structurally equivalent to words are reexamined.
Funding
Diamond Grant program No. DI2019 0166 49
References
Fiedorczuk, Julia. „W poszukiwaniu ciszy”, Przekrój, https://przekroj.pl/artykuly/felietony/w-poszukiwaniu-ciszy-czesc-pierwsza-julia-fiedorczuk (dostęp: 28.06.2021).
Fiedorczuk, Julia. „W poszukiwaniu ciszy II”, Przekrój, https://przekroj.pl/artykuly/felietony/w-poszukiwaniu-ciszy-cz-ii-julia-fiedorczuk (dostęp: 28.06.2021).
Fiedorczuk, Julia. Beltrán, Gerardo. Ekopoetyka. Ekologiczna obrona poezji, Warszawa: Muzeum Historii Polskiego Ruchu Ludowego, 2015.
Gomulicki, Juliusz Wiktor. Patos i milczenie. W Cyprian Kamil Norwid. Białe kwiaty, Warszawa: PIW, 1965.
Grabowski, Artur. Wiersz. Forma i sens, Kraków: Universitas, 1999.
Grochowski, Maciej. „O pojęciu elipsy”, Pamiętnik Literacki z. 1 (1976): 121-136.
Jaskuła, Zdzisław. „Interpunkcja we współczesnej poezji polskiej”, Roczniki Humanistyczne t. XXX, z. 1 (1982): 69-99.
Kaczorowski, Janusz. „Grafia Norwidowskiego tekstu jako współczesny problem edytorski (na przykładzie Vade-mecum)”, Roczniki Humanistyczne t. LI, z. 1 (2003): 69-94.
Karpowicz, Tomasz. Kultura języka polskiego. Wymowa, ortografia, interpunkcja, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2018.
Kulawik, Adam. Poetyka. Wstęp do teorii dzieła literackiego, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1990 i wyd. nast.
Orska, Joanna. „Jak działa wiersz wolny? O składni zdania awangardowego”, Forum Poetyki, jesień 2017, http://fp.amu.edu.pl/jak-dziala-wiersz-o-skladni-zdania-awangardowego/ (dostęp 15.05.2021).
Pasierb, Janusz Stanisław, „Filozofia milczenia u Mickiewicza i Norwida”, Studia Norwidiana nr 30 (2012): 145-171.
. Pasierb, Janusz Stanisław, „Filozofia milczenia u Mickiewicza i Norwida”, Studia Norwidiana nr 30 (2012): 145-171.
Sadowski, Witold. Wiersz wolny jako tekst graficzny, Kraków 2004.
Rogowska, Marta Ewa. „Intonacyjno-retoryczna interpunkcja u Norwida”, Studia Norwidiana nr 30 (2012): 23-38.
Skibski, Krzysztof. Poezja jako iteratura. Relacje między elementami języka poetyckiego w wierszu wolnym, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2017.
Stusek, Marta. „Milczące wiersze. Obraz i podmiot na tle ekopoetyki”, Studia Europaea Gnesnensia nr 18 (2018): 115-127.
Śniecikowska, Beata. Dźwięk a typografia w awangardzie (futuryzm). W Sensualność w kulturze polskiej. Zredagowane przez Włodzimierz Bolecki, https://sensualnosc.bn.org.pl/pl/articles/dzwiek-a-typografia-w-awangardzie-futuryzm-659/ (dostęp 15.05.2021).
Śniecikowska, Beata. „Nuż w uhu”? Koncepcje dźwięku w poezji polskiego futuryzmu, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2017.
Śniedziewski, Piotr. Mallarmé – Norwid. Milczenie i poetycki modernizm we Francji oraz w Polsce, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2008.
Świontek, Sławomir. Wstęp. W Cyprian Kamil Norwid, Pierścień Wielkiej Damy, opracował Sławomir Świontek, IV-LV. Wrocław: Ossolineum, 1990.
Urbańska, Dorota. Wiersz wolny. Próba charakterystyki systemowej, Warszawa: Instytutu Badań Literackich PAN, 1995.
Białoszewski, Miron. Autoportret odczuwany. W Sprawdzone sobą. Wiersze wybrane, 81, Warszawa: PIW, 2008.
Fiedorczuk, Julia. Psalm I. W Psalmy, 12, Wrocław: Fundacja im. Tymoteusza Karpowicza, 2017.
Młodożeniec, Stanisław. Noc. W Kwadraty, 16, Zamość: Zamojskie Koło Miłośników Książki, 1925.
Norwid, Cyprian. Fatum. W Wiersze, opracował Juliusz Wiktor Gomulicki, 583, Warszawa: PIW, 1966.
License
Authors of articles are responsible for securing the rights to other publications (texts, tables, drawings and other illustrations) quoted or reproduced in their texts.