Abstract
This essay attempts to define “the new” as a poetological term. The new is discussed in relation to Stefan Morawski’s seminal study Perypetie problematyki nowości w dziejach myśli estetycznej [The history of the new in the history of aesthetic thought], the so-called quarrel of the Ancients and the Moderns, and selected approaches to the concept in relation to avant-garde art.
References
Attridge, Derek. Jednostkowość literatury. Przetłumaczone przez Paweł Mościcki. Kraków: Universitas, 2007.
Charbonnier, Georges. „Zegary i maszyny parowe”. W: Rozmowy z Claude Lévy-Straussem, przetłumaczone przez Jacek Trznadel, 25–35. Warszawa: Czytelnik, 1968.
Derrida, Jacques, i Derek Attridge. „Ta dziwna instytucja zwana literaturą”. Przetłumaczone przez Michał Paweł Markowski. Literatura na Świecie 328–329, nr 11–12 (1998): 176–225.
Groys, Boris. Art Power. Cambridge, Massachusetts: MIT Press, 2008.
Gurevič, Aron Âkovlevič. Kategorie kultury średniowiecznej. Przetłumaczone przez Józef Dancygier. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1976.
Kierkegaard, Søren. Okruchy filozoficzne; Chwila. Zredagowane i przetłumaczone przez Karol Toeplitz. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1988.
Morawski, Stefan. „Perypetie problematyki nowości w dziejach myśli estetycznej. Rys syntetyczny”. Studia Filozoficzne 219, nr 2 (1984): 43–65.
Reizow, Boris. „U źródeł estetyki romantyzmu: antyk i romantyzm”. Przetłumaczone przez Zbigniew Maciejewski. Pamiętnik Literacki 69, nr 1 (1978): 291–309.
License
Authors of articles are responsible for securing the rights to other publications (texts, tables, drawings and other illustrations) quoted or reproduced in their texts.