Liberatic archives: Materials collected by B.S. Johnson as well as Zenon Fajfer and Katarzyna Bazarnik
PDF (Język Polski)
PDF

Keywords

liberature
archive
B.S. Johnson
Zenon Fajfer
Katarzyna Bazarnik

How to Cite

Biela, K. (2023). Liberatic archives: Materials collected by B.S. Johnson as well as Zenon Fajfer and Katarzyna Bazarnik. Forum of Poetics, (33-34), 122–133. https://doi.org/10.14746/fp.2023.32-33.42116

Abstract

The article summarizes four years of my research conducted in the archives of liberatic avant-garde authors: the post-war British writer B.S. Johnson and the Polish artists Zenon Fajfer and Katarzyna Bazarnik. Tracking the history of their collections, I pay attention to their multimodal character, corresponding to the authors’ unconventional works. I illustrate how Johnson, Fajfer and Bazarnik organise their materials, so as to examine similarities and differences between their ways of handling avant-garde collections.

https://doi.org/10.14746/fp.2023.32-33.42116
PDF (Język Polski)
PDF

Funding

The article is the result of the research project founded by the National Science Center in Poland; grant entitled

References

Bazarnik, Katarzyna. Joyce & Liberature. Praga: Litteraria Pragensia, 2011.

Bazarnik, Katarzyna. Liberature. A Book-bound Genre. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2016.

Bazarnik, Katarzyna. „Liberature as World Literature”. W: Polish Literature as World Literature, red. Piotr Florczyk, K.A. Wisniewski, 193–207. New York, London, Dublin: Bloomsbury Academic, 2022. DOI: https://doi.org/10.5040/9781501387135.ch-013

Bazarnik, Katarzyna, Zenon Fajfer. „Krótka historia liberatury”. W: Zenon Fajfer, Liberatura czyli literatura totalna, red. Katarzyna Bazarnik, 85–92. Kraków: Korporacja Ha!art, 2010.

Bazarnik, Katarzyna, Zenon Fajfer. (O)patrzenie. Kraków: Krakowska Alternatywa, 2003.

Bazarnik, Katarzyna, Zenon Fajfer. (O)patrzenie. Kraków: Korporacja Ha!art, 2009.

BSJ: The B.S. Johnson Journal. Red. J. Darlington, M. Hooper, M. Seddon, P. Tew, K. Zouaoui. Lulu.com 2014, 2015, 2017.

B.S. Johnson and Post-War Literature: Possibilities of the Avant-Garde. Red. Martin Ryle, Julia Jordan. London: Palgrave Macmillan, 2014.

Coe, Jonathan. Like a Fiery Elephant. The Story of B. S. Johnson. London: Picador, 2004.

Fajfer, Zenon. dwadzieścia jeden liter. Kraków: Korporacja Ha!art, 2010.

Fajfer, Zenon. (2010 [1999]). „Liberatura. Aneks do słownika terminów literackich”. W: Zenon Fajfer, Liberatura czyli literatura totalna, red. Katarzyna Bazarnik, 22–28. Kraków: Korporacja Ha!art, 2010.

Fajfer, Zenon. Liberatura czyli literatura totalna. Red. Katarzyna Bazarnik. Kraków: Korporacja Ha!art, 2010.

Fajfer, Zenon. Odlot. Kraków: Korporacja Ha!art, 2019.

Fajfer, Zenon. Pieśń słowronka. Szczecin, Bezrzecze: Wydawnictwo Forma, 2023.

Fajfer, Zenon. Powieki. Szczecin, Bezrzecze: Wydawnictwo Forma, 2013.

Fajfer, Zenon. Spoglądając przez ozonową dziurę. Kraków: Korporacja Ha!art, 2004. Wydanie drugie: 2009.

Fajfer, Zenon. „Uwolnienie”. W: Konkurs Dramaturgiczny STREFY KONTAKTU. Baza Sztuk. https://strefykontaktu.pl/sk/Baza_sztuk,82. Dostęp 11.08.2023.

Fajfer, Zenon. Widok z głębokiej wieży. Szczecin, Bezrzecze: Wydawnictwo Forma, 2015.

Fajfer, Zenon, Katarzyna Bazarnik. Oka-leczenie. Kraków: Korporacja Ha!art, 2009.

Havemann, Miriam. The Subject Rising against its Author. A Poetics of Rebellion in Bryan Stanley Johnson’s Œuvre. Hildesheim, Zürich, New York: Olms, 2011.

Johnson, B.S. Autograph first draft manuscript of „The Unfortunates”, in a box file with autograph notes showing text inside. Manuskrypt nr MS 89001/1/4/2 w archiwum The British Library.

Johnson, B.S. Final typewritten manuscript for „The Unfortunates”, in a mock-up large scale box. (1967). Manuskrypt nr MS 89001/1/4/4 w archiwum The British Library.

Johnson, B.S. Nieszczęśni. Tłum. Katarzyna Bazarnik. Kraków: Korporacja Ha!art, 2008.

Johnson, B.S. The Unfortunates. London: Picador, 1999.

Johnson, B.S. Travelling People. London: Constable, 1963.

Johnson, B.S. Travelling People. London: Transworld 1964.

Johnson, B.S. „Whose Dog Are You?” play for Royal Shakespeare Company (1967). Manuskrypt nr MS 89001/3/1/13 w archiwum The British Library.

Mallarmé, Stéphane. Rzut kośćmi nigdy nie zniesie przypadku. Tłum. Tomasz Różycki. Kraków: Korporacja Ha!art, 2005.

Müller, Herta. Strażnik bierze swój grzebień/Der Wächter nimmt seinen Kamm. Kraków: Korporacja Ha!art, 2010.

Od Joyce’a do liberatury. Szkice o architekturze słowa. Red. Katarzyna Bazarnik. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, 2002.

Refresh the Book: On the Hybrid Nature of the Book in the Age of Electronic Publishing. Red. Viola Hildebrand-Schat, Katarzyna Bazarnik, Christoph Benjamin Schulz. Leiden and Boston: Brill Rodopi, 2021.

Re-reading B. S. Johnson. Red. Philip Tew, Glyn White. London: Palgrave Macmillan, 2007.

Saporta, Marc. Composition no. 1. Paryż: Seuil, 1962.

Saporta, Marc. Composition no. 1. Tłum. Richard Howard. New York: Simon and Schuster, 1963.

Saporta, Marc. Composition no. 1. Visual Editions, 2011.

The B. S. JohnsonZulfikar Ghose Correspondence. Red. Vanessa Guignery. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing, 2015.

Well Done God! Selected Prose and Drama of B. S. Johnson. Red. Jonathan Coe, Philip Tew, Julia Jordan. London: Picador, 2013.

Wokół Jamesa Joyce’a. Red. Katarzyna Bazarnik, Finn Fordham, Kraków: Universitas 1998