Abstract
The article summarizes four years of my research conducted in the archives of liberatic avant-garde authors: the post-war British writer B.S. Johnson and the Polish artists Zenon Fajfer and Katarzyna Bazarnik. Tracking the history of their collections, I pay attention to their multimodal character, corresponding to the authors’ unconventional works. I illustrate how Johnson, Fajfer and Bazarnik organise their materials, so as to examine similarities and differences between their ways of handling avant-garde collections.
Funding
The article is the result of the research project founded by the National Science Center in Poland; grant entitled
References
Bazarnik, Katarzyna. Joyce & Liberature. Praga: Litteraria Pragensia, 2011.
Bazarnik, Katarzyna. Liberature. A Book-bound Genre. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2016.
Bazarnik, Katarzyna. „Liberature as World Literature”. W: Polish Literature as World Literature, red. Piotr Florczyk, K.A. Wisniewski, 193–207. New York, London, Dublin: Bloomsbury Academic, 2022. DOI: https://doi.org/10.5040/9781501387135.ch-013
Bazarnik, Katarzyna, Zenon Fajfer. „Krótka historia liberatury”. W: Zenon Fajfer, Liberatura czyli literatura totalna, red. Katarzyna Bazarnik, 85–92. Kraków: Korporacja Ha!art, 2010.
Bazarnik, Katarzyna, Zenon Fajfer. (O)patrzenie. Kraków: Krakowska Alternatywa, 2003.
Bazarnik, Katarzyna, Zenon Fajfer. (O)patrzenie. Kraków: Korporacja Ha!art, 2009.
BSJ: The B.S. Johnson Journal. Red. J. Darlington, M. Hooper, M. Seddon, P. Tew, K. Zouaoui. Lulu.com 2014, 2015, 2017.
B.S. Johnson and Post-War Literature: Possibilities of the Avant-Garde. Red. Martin Ryle, Julia Jordan. London: Palgrave Macmillan, 2014.
Coe, Jonathan. Like a Fiery Elephant. The Story of B. S. Johnson. London: Picador, 2004.
Fajfer, Zenon. dwadzieścia jeden liter. Kraków: Korporacja Ha!art, 2010.
Fajfer, Zenon. (2010 [1999]). „Liberatura. Aneks do słownika terminów literackich”. W: Zenon Fajfer, Liberatura czyli literatura totalna, red. Katarzyna Bazarnik, 22–28. Kraków: Korporacja Ha!art, 2010.
Fajfer, Zenon. Liberatura czyli literatura totalna. Red. Katarzyna Bazarnik. Kraków: Korporacja Ha!art, 2010.
Fajfer, Zenon. Odlot. Kraków: Korporacja Ha!art, 2019.
Fajfer, Zenon. Pieśń słowronka. Szczecin, Bezrzecze: Wydawnictwo Forma, 2023.
Fajfer, Zenon. Powieki. Szczecin, Bezrzecze: Wydawnictwo Forma, 2013.
Fajfer, Zenon. Spoglądając przez ozonową dziurę. Kraków: Korporacja Ha!art, 2004. Wydanie drugie: 2009.
Fajfer, Zenon. „Uwolnienie”. W: Konkurs Dramaturgiczny STREFY KONTAKTU. Baza Sztuk. https://strefykontaktu.pl/sk/Baza_sztuk,82. Dostęp 11.08.2023.
Fajfer, Zenon. Widok z głębokiej wieży. Szczecin, Bezrzecze: Wydawnictwo Forma, 2015.
Fajfer, Zenon, Katarzyna Bazarnik. Oka-leczenie. Kraków: Korporacja Ha!art, 2009.
Havemann, Miriam. The Subject Rising against its Author. A Poetics of Rebellion in Bryan Stanley Johnson’s Œuvre. Hildesheim, Zürich, New York: Olms, 2011.
Johnson, B.S. Autograph first draft manuscript of „The Unfortunates”, in a box file with autograph notes showing text inside. Manuskrypt nr MS 89001/1/4/2 w archiwum The British Library.
Johnson, B.S. Final typewritten manuscript for „The Unfortunates”, in a mock-up large scale box. (1967). Manuskrypt nr MS 89001/1/4/4 w archiwum The British Library.
Johnson, B.S. Nieszczęśni. Tłum. Katarzyna Bazarnik. Kraków: Korporacja Ha!art, 2008.
Johnson, B.S. The Unfortunates. London: Picador, 1999.
Johnson, B.S. Travelling People. London: Constable, 1963.
Johnson, B.S. Travelling People. London: Transworld 1964.
Johnson, B.S. „Whose Dog Are You?” play for Royal Shakespeare Company (1967). Manuskrypt nr MS 89001/3/1/13 w archiwum The British Library.
Mallarmé, Stéphane. Rzut kośćmi nigdy nie zniesie przypadku. Tłum. Tomasz Różycki. Kraków: Korporacja Ha!art, 2005.
Müller, Herta. Strażnik bierze swój grzebień/Der Wächter nimmt seinen Kamm. Kraków: Korporacja Ha!art, 2010.
Od Joyce’a do liberatury. Szkice o architekturze słowa. Red. Katarzyna Bazarnik. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, 2002.
Refresh the Book: On the Hybrid Nature of the Book in the Age of Electronic Publishing. Red. Viola Hildebrand-Schat, Katarzyna Bazarnik, Christoph Benjamin Schulz. Leiden and Boston: Brill Rodopi, 2021.
Re-reading B. S. Johnson. Red. Philip Tew, Glyn White. London: Palgrave Macmillan, 2007.
Saporta, Marc. Composition no. 1. Paryż: Seuil, 1962.
Saporta, Marc. Composition no. 1. Tłum. Richard Howard. New York: Simon and Schuster, 1963.
Saporta, Marc. Composition no. 1. Visual Editions, 2011.
The B. S. JohnsonZulfikar Ghose Correspondence. Red. Vanessa Guignery. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing, 2015.
Well Done God! Selected Prose and Drama of B. S. Johnson. Red. Jonathan Coe, Philip Tew, Julia Jordan. London: Picador, 2013.
Wokół Jamesa Joyce’a. Red. Katarzyna Bazarnik, Finn Fordham, Kraków: Universitas 1998
License
Copyright (c) 2023 Katarzyna Biela
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors of articles are responsible for securing the rights to other publications (texts, tables, drawings and other illustrations) quoted or reproduced in their texts.