„Allegro na komputer preparowany i dynamizowany klawesyn” – Ledwie mrok Andrzeja Falkiewicza jako protohipertekst prototypowy
Okładka czasopisma Forum Poetyki, nr 36, rok 2024, tytuł wiosna 2024
PDF
PDF (English)

Słowa kluczowe

Andrzej Falkiewicz
Ledwie mrok
neoawangarda
protohipertekst
eksperyment

Jak cytować

Kołodziej, D. (2024). „Allegro na komputer preparowany i dynamizowany klawesyn” – Ledwie mrok Andrzeja Falkiewicza jako protohipertekst prototypowy. Forum Poetyki, (36), 132–147. https://doi.org/10.14746/fp.2024.36.45175

Abstrakt

Celem pracy jest reinterpretacja Ledwie mroku Andrzeja Falkiewicza. Ta powieść-esej uznawana była za próbę wynalezienia nowego idiomu wyrażającego doświadczenie cielesności. Jednak lektura opisujących pracę nad powieścią autokomentarzy zawartych w Tej chwili pozwala stwierdzić, że dla Falkiewicza szczególnie istotna była także rola nowych mediów, w szczególności zaś komputera. Omawiany w dalszej części artykułu projekt „przesyłka-witryna” polegający na internetowym udostępnieniu wcześniejszych tekstów potwierdzałby tę intuicję. Przyjęta perspektywa interpretacyjna pozwala spojrzeć na Ledwie mrok jako na tekst o relacjach, w jakie wchodzi kartka z ekranem, sproblematyzowaniu tych związków służy zaś pojęcie protohipertekstu wprowadzone w zakończeniu.

https://doi.org/10.14746/fp.2024.36.45175
PDF
PDF (English)

Bibliografia

Aarseth, Espen. Cybertekst. Spojrzenie na literaturę ergodyczną. Tłum. Mariusz Pisarski. Kraków: Ha!art 2014.

Bolter, Jay David. Przestrzeń pisma. Tłum. Aleksandra Małecka, Michał Tabaczyński. Kraków: Korporacja Ha!art, 2014.

Falkiewicz, Andrzej. Ledwie mrok. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie, 1998.

Falkiewicz, Andrzej. „przesyłka-witryna” [brak miejsca i czasu wydania].

Falkiewicz, Andrzej. Ta chwila. Wrocław: Biuro Literackie, 2013.

Falkiewicz, Andrzej. Takim ściegiem. Zapisy z lat 1974–1976, przepisane w 1986, przeczytane w 2008 roku. Wrocław: Biuro Literackie, 2009.

Falkiewicz, Andrzej. Znalezione. Szkice do książki. Wrocław: ATUT, 2009.

Falkiewicz, Andrzej. Ledwie mrok. Wrocław: Warstwy, 2015.

Frużyńska, Joanna. Mapy, encyklopedie, fraktale: hipertekstowe opowieści w prozie XX wieku. Warszawa: Wydział Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego, 2012.

Gębala, Anna. „Homo sacer, czyli przeciw homogeniczności. Uwagi o «Ledwie mroku» Andrzeja Falkiewicza”. W: „Nie przeczytane”. Studia o twórczości Andrzeja Falkiewicza, red. Jarosław Borowiec, Tomasz Mizerkiewicz. 139–151. Wrocław: ATUT, 2014.

Hörisch, Jochen. Eine Geschichte der Medien. Von der Oblate zum Internet. Frankfurt: Suhrkamp, 2004.

Janik, Justyna. Gra jako obiekt oporny. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2022.

Jankowicz, Grzegorz. „Granice hipertekstu?”. W: Liternet. Literatura i internet, red. Piotr Marecki, 151–159. Kraków: Rabid, 2002.

Kirschenbaum, Matthew. Track Changes. A Literary History of Word Processing. Cambridge: The Belknap Press of Harvard University Press, 2016. DOI: https://doi.org/10.4159/9780674969469

Koronkiewicz, Marta. „«Uniemożliwić średniość». Strategie pisarskie”. W: „Nie przeczytane”. Studia o twórczości Andrzeja Falkiewicza, red. Jarosław Borowiec, Tomasz Mizerkiewicz, 113–124. Wrocław: ATUT, 2014.

Kudra, Andrzej. „Hiperjęzyk hipertekstu a chiralność”. Media, Kultura, Społeczeństwo 1 (2006): 119–127.

Marecki, Piotr. Między kartką a ekranem. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2018.

Manovich, Lev. Język nowych mediów. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2006.

Maliszewski, Karol. „O «rozpiętości wyrazowej człowieka»«Ledwie mrok» Andrzeja Falkiewicza” W: „Nie przeczytane”. Studia o twórczości Andrzeja Falkiewicza, red. Jarosław Borowiec, Tomasz Mizerkiewicz, 125–138. Wrocław: ATUT, 2014.

Morawski, Stefan. Na zakręcie: od sztuki do po-sztuki. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 1985.

Orska, Joanna. „Ma petite Artaud; gry językowe / gry teatralne”. W: „Nie przeczytane”. Studia o twórczości Andrzeja Falkiewicza, red. Jarosław Borowiec, Tomasz Mizerkiewicz, 69–94. Wrocław: ATUT, 2014.

Pająk, Andrzej. „Na tropie dziwnych książek. Polska droga do e-literatury (od baroku do XXI wieku)”. W: Od liberatury do e-literatury, red. Eugeniusz Wilk, Monika Górska-Olesińska, 275–282. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 2011.

Parikka, Jussi. Digital Contagions: A Media Archaeology of Computer Viruses. New York: Peter Lang, 2016. DOI: https://doi.org/10.3726/978-1-4539-1868-5

Pisarski, Mariusz. Xanadu. Hipertekstowe przemiany prozy. Kraków: Korporacja Ha!art, 2013.

Pisarski, Mariusz. „Protohiperteksty”. Techsty 13.07.2022. https://techsty.artMariusz.pl/hipertekst/protohiperteksty.htm.

Skrendo, Andrzej. „Stanisław Brzozowski i Andrzej Falkiewiczfragmenty o powinowactwie”. W: Stanisław Brzozowski(ko)repetycje, t. 2, red. Tomasz Mizerkiewicz, Andrzej Skrendo, Krzysztof Uniłowski, 295–311. Katowice: FA-art, 2013.

Uniłowski, Krzysztof. „Andrzej Falkiewicz i neoawangarda”. W: „Nie przeczytane”. Studia o twórczości Andrzeja Falkiewicza, red. Jarosław Borowiec, Tomasz Mizerkiewicz, 187–199. Wrocław: ATUT, 2014.

Uniłowski, Krzysztof. „Intymność niemożliwa”. Teksty Drugie 1-2, (2007): 235–248.

Uniłowski, Krzysztof. „Modernizm poczty”. FA-art 1 (1999): 36–38.

Zielinski, Siegfried. Audiovisions. Cinema and television as entr’actes in history. Amsterdam: Amsterdam University Press, 1999. DOI: https://doi.org/10.5117/9789053563137

Žižek, Slavoj. Przekleństwo fantazji. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2001