Kryminały jako literatura światowa
PDF

Słowa kluczowe

proza kryminalna
literatura światowa
literatura międzynarodowa

Jak cytować

King, S. (2018). Kryminały jako literatura światowa. Forum Poetyki, (13), 48–61. https://doi.org/10.14746/fp.2018.13.26819

Abstrakt

Celem tego artykułu jest przyjrzenie się prozie kryminalnej (crime fiction) w ramach koncepcji literatury światowej. Autor przekonuje, że badanie tradycji narodowych może nas wyłączyć z dialogu pomiędzy granicami i językami, pomiędzy tekstami i pisarzami. Proponuje praktykę czytania, która ma rozwinąć bardziej zróżnicowane rozumienie tego naprawdę globalnego gatunku.

https://doi.org/10.14746/fp.2018.13.26819
PDF

Bibliografia

Amodeo, Immacolata, Margrit Schreirer, i Eva Erdmann. W Crime and Nation: Political and Cultural Mappings of Criminality in New and Traditional Media. Trier: Wiss. Verl. Trier, 2009.

Beatens, Jan, Theo D’haen, David Damrosch, i Djelal Kadir. „World Literature and Popular Literature: Toward a Wordless Literature?” W The Routledge Companion to World Literature. New York, 2011. https://www.routledge.com/The-Routledge-Companion-to-World-Literature/Dhaen-Damrosch-Kadir/p/book/9780415827959.

Calvino, Italo. Italo Calvino: Letters, 1941-1985. Przetłumaczone przez M. L McLaughlin. Princeton, 2013.

Cawelti, John G. Mystery, Violence, and Popular Culture [Tajemnica, przemoc i kultura popularna]. 1. wyd. Madison, Wis: Popular Press 3, 2004.

Cawelti, John. Detecting the Detective [Wykrywając detektywa]. ANQ 12.3, 1999.

Chiaroni, Keren. „Smog, Tweed and Foreign Bedevilment: Bourland’s Twenty-First-Century Remake of the Sherlock Holmes Crime Story”. W The Foreign in International Crime Fiction: Transcultural Representations, zredagowane przez Jean Anderson, Carolina Miranda, i Barbara Pezzotti. Nowy Jork, 2012.

Colmeiro, Jose F, i Jose Maria Naharro-Calderon. „La Novela Policiaca Espanola: Teoria e Historia Critica”. Hispanic Review. 66, nr 1 (1994): 105.

Damrosch, David. What Is World Literature? [Czym jest literatura światowa?]. Princeton, 2003. https://www.degruyter.com/doi/book/10.23943/9780691188645.

Eckermann, Johann Peter. Rozmowy z Goethem. Przetłumaczone przez Krzysztof Radziwił i Janina Zelter. T. 1. Warszawa: Państw. Inst. wydawniczy, 1960.

Erdmann, Eva. „Topographical fiction: A world map of international crime fiction”. The Cartographic Journal, nr 48.4 (2011).

Gelder, Ken. Popular Fiction The Logics and Practices of a Literary Field. Routledge, 2004.

Grossman, Edith. Why Translation Matters. New Heaven, 2011.

Guillén, Claudio. The Challenge of Comparative Literature [Wyzwania Komparatystyki Literackiej]. Cambridge, Mass.: Harvard Univ. Press, 1993.

Katharina Hall. „The “Nazi Detective” as Provider of Justice in Post-1990 British and German Crime Fiction: Philip Kerr’s The Pale Criminal , Robert Harris’s Fatherland , and Richard Birkefeld and Göran Hachmeister’s Wer Übrig Bleibt, Hat Recht”. Complitstudies Comparative Literature Studies 50, nr 2 (2013): 288–313.

King, Nina, i Robin W. Winks. Crimes of the Scene, 1997. https://www.amazon.co.uk/Crimes-Scene-Nina-King-1997-04-30/dp/B01K933QEY.

Krajenbrink, Marieke, Kate M. Quinn, i Eva Erdmann, red. „Nationality International: Detective Fiction in the Late Twentieth Century”. W Investigating Identities: Questions of Identity in Contemporary International Crime Fiction, 11–26. Amsterdam; New York: Rodopi, 2009.

Mathur, Suchitra. „Holmes’s Indian Reincarnation: A Study in Postcolonial Transposition”. W Postcolonial Postmortems: Crime Fiction from a Transcultural Perspective, zredagowane przez Christine Matzke i Susanne Muehleisen. Amsterdam; New York: Rodopi, 2006. http://site.ebrary.com/id/10380476.

Moretti, Franco. „Przypuszczenia na temat literatury światowej”. Przetłumaczone przez Przemysław Czapliński. Teksty Drugie : teoria literatury, krytyka, interpretacja. 2014 (2014): 131–47.

Mullen, Anne, i Emer O’Beirne, red. Crime Scenes: Detective Narratives in European Culture since 1945. Amsterdam; Atlanta: Rodopi, 2000.

Pettersson, Anders. Transcultural Literary History: Beyond Constricting Notions of World Literature [Transkulturowa historia literatury. Poza powstaniem pojęcia literatury światowej]. The Johns Hopkins University Press. Udostępniono 23 czerwiec 2020. http://muse.jhu.edu/content/oai/journals/new_literary_history/v039/39.3.pettersson.html.

Platten, David, i Gollara Gorrara. Origins and Beginnings: The Emergence of Detective Fiction in France [Źródła i początki. Powstanie prozy detektywistycznej we Francji]. Cardiff, 2009.

Priestman, Martin, red. The Cambridge Companion to Crime Fiction. UK: Cambridge, 2003.

Rielly, Edward J. , red. „Teaching International Detective Fiction [Ogólnoświatowe Nauczanie Prozy Detektywistycznej]”. W Murder 101: Essays on the Teaching of Detective Fiction. McFarland & Company, 2009.

Rollsa, Allstaira, i Deborah Walker. French and American noir : dark crossings [Francuski i amerykański noir. Mroczne przecięcie], 2009. https://www.worldcat.org/title/french-and-american-noir-dark-crossings/oclc/732263831&referer=brief_results.

Turnaturi, Gabriella. „The Invention of a Genre: The Mediterranean Noir [Powstanie gatunku. Śródziemnomorski noir]”. W The Arts and History [Sztuki i historia, zredagowane przez Graziella Parati i Madison. NJ, 2012.

Valles Calatrava, José. La novela criminal española. Granada: Servicio de Publicaciones de la Universidad, 1991.

Worthington, Heather. Key Concepts in Crime Fiction. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2011