Abstrakt
Rekapitulując główne tendencje hauptologii, autor artykułu pyta ponownie o model pamięci w twórczości Zygmunta Haupta i proponuje rozszerzenie ustalonej „epifanicznej” lektury jego prozy o perspektywę geopoetyki. Na materiale licznych opowiadań autora Pierścienia z papieru udowadnia, jak wybujałe szczegóły utraconego świata galicyjskiego wyrastają za każdym razem z jedynego żywiołu pozornie zapamiętanego jako monolityczny i absolutny (deszcz, śnieg, piasek, trawa, powietrze, kurz itd.). W tym wyłanianiu się detali krystalizuje się rodzaj epifanii, która jest skoncentrowana nie tyle na podmiocie, ile na otoczeniu. Poprzez to uzewnętrznienie pamięci – za sprawą żywiołu – szczegóły uzyskują swój specyficzny status niekonieczności, wyrażającej się w typowych dla tego pisarza enumeracjach. Autor artykułu pyta także o granice tego modelu i znajduje je w „polskim kulturalizmie” (Andrzej Mencwel), który w przyrodzie widzi przede wszystkim „świat pozaludzki” i który Haupt w umiarkowanej, apolitycznej formie zdaje się podzielać. Kulturalistyczna postawa Haupta zostaje dookreślona poprzez porównanie niektórych jego opowiadań amerykańskich z negatywnymi opisami krajobrazu Kalifornii przez Czesława Miłosza i Theodora W. Adorno.
Bibliografia
Adorno, Theodor W. Ästhetische Theorie. Oprac. Gretel Adorno, Rolf Tiedemann. Frankfurt a. M.: Suhrkamp, 2012.
Adorno, Theodor W. Ästhetische Theorie. Minima Moralia. Refleksje z poharatanego życia. Tłum. i przypisy Małgorzata Łukasiewicz, posłowie Marek J. Siemek. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 1999.
Adorno, Theodor W. Ästhetische Theorie. Minima Moralia. Reflexionen aus dem beschädigten Leben. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 1951.
Bielak, Agnieszka. „Haupt Czapskiego”. W: „Jestem bardzo niefortunnym wyborem”. Studia i szkice o twórczości Zygmunta Haupta, red. Andrzej Niewiadomski, Paweł Panas, 193–201. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2018.
Bird, Robert. Andrei Tarkovsky: Elements of Cinema. London: Reaktion Books, 2008.
Curtius, Ernst Robert. Marcel Proust. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 1961.
Czapliński, Przemysław. „Shifting Sands: History of Polish Prose, 1945–2015”. W: Being Poland: A New History of Polish Literature and Culture since 1918, ed. by Tamara Trojanowska, Joanna Niżyńska, and Przemysław Czapliński, with the assistance of Agnieszka Polakowska, 372–406. Toronto: University of Toronto Press, 2018. DOI: https://doi.org/10.3138/9781442622517-024
Czapski, Józef. „O Haupcie”. Kultura 10 (1963): 138–144.
Giedroyc, Jerzy, Stempowski, Jerzy. Listy 1946-1969. Oprac. Andrzej St. Kowalczyk, cz. II. Warszawa: Czytelnik, 1998.
Haupt, Zygmunt. Baskijski diabeł. Opowiadania i reportaże. Oprac. Aleksander Madyda, wstęp Andrzej Stasiuk. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne, 2016.
Haupt, Zygmunt. „Czuwanie i stypa”. Kultura 2-3 (1950): 119–130.. Z Roksolanii. Opowiadania, eseje, reportaże, publicystyka, warianty, fragmenty (1935–1975). Oprac. Aleksander Madyda. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2018.
[Hostowiec, Paweł]. [].Nrlk«Kulry»r.962ygmunup.ulr1-21963):95–196.
Kłosińska-Duszczyk, Monika. „Funkcjonalizacja przestrzeni w prozie Zygmunta Haupta i Czesława Miłosza: KresyAmeryka”. Przegląd Humanistyczny z. 3 (1998): 111–122.
Lubelski, Jakub. „Zygmunta Haupta porzucanie literackości”. W tegoż: Ssanie. Głód sacrum w literaturze polskiej. Warszawa: Teologia Polityczna, 2015.Madyda, Aleksander. Haupt. Monografia. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2012.
Lubelski, Jakub. „Posłowie”. W: Zygmunt Haupt. Baskijski diabeł, oprac. Aleksander Madyda, 671–697. Warszawa: Czytelnik, 2007.
Mencwel, Andrzej, Etos lewicy. Esej o narodzinach polskiego kulturalizmu. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej, 2009.
Miłosz, Czesław. Widzenia nad zatoką San Francisco. Paryż: Instytut Kultury, 1969.
Miłosz, Czesław, Renata Gorczyńska. „En guise de préface”. W: Zygmunt Haupt. Le chardon roulant. Trad. du polonais par Alain Van Crugten et Elisabeth Destrée-Van Wilder, 7–16. Montricher: Noir sur Blanc, 1999.
Nęcka, Agnieszka. „W pogoni za fantazmatem miłości: na marginesie wybranych opowiadań Zygmunta Haupta”. Tematy i Konteksty 1 (2011): 238–247.
Niewiadomski, Andrzej. „Czym jest, czym (jeszcze) mogłaby być «geopoetyka»?”. Teksty Drugie 5 (2018): 88–106. DOI: https://doi.org/10.18318/td.2018.5.5
Niewiadomski, Andrzej. „Jeden jest zawsze ostrzem”. Inna nowoczesność Zygmunta Haupt. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2015.
Niewiadomski, Andrzej. Przeciw entropii, przeciw Arkadii. O pisarstwie Zygmunta Haupta. Kraków: Instytut Literatury, 2021.
Nowak, Maciej. „Uporczywa bezsilność sztuki, czyli Haupt i granice literatury”. Roczniki Humanistyczne z. 1 (2018): 61–85. DOI: https://doi.org/10.18290/rh.2018.66.1-5
Panas, Paweł. Zagubiony wśród obcych. Zygmunt Hauptpisarz, wygnaniec, outsider. Bielsko-BiałaKraków: Wydawnictwo Naukowe ATH, Instytut Literatury, 2019.
Rambowicz, Piotr. „«Potrafię skazać się na nicość». Kreacje przestrzeni w prozie Zygmunta Haupta”. W: ParyżLondynMonachiumNowy Jork. Powrześniowa emigracja niepodległościowa na mapie kultury nie tylko polskiej, red. Violetta Wejs-Milewska, Ewa Rogalewska, 793–812. Białystok: Oddział Instytutu Pamięci NarodowejWydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana, 2009.
Rutkowski, Krzysztof. „W stronę Haupta”. Teksty Drugie 1-2 (1991): 109–125.
Stasiuk, Andrzej. „Odwrócona ciemność”. W: Zygmunt Haupt. Baskijski diabeł, oprac. Aleksander Madyda, 9–15. Warszawa: Czytelnik, 2007.
Szczerbakiewicz, Rafał. „Haupt idzie do kina”. W: „Jestem bardzo niefortunnym wyborem”. Studia i szkice o twórczości Zygmunta Haupta, red. Andrzej Niewiadomski, Paweł Panas, 219–240. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2018.
Utracka, Dorota. Strzaskana mozaika. Studium warsztatu pisarskiego Zygmunta Haupta. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, 2011.
Utracka, Dorota. „Teksty-nomady? Wariantywność jako strategia gry w prozie Zygmunta Haupta”. W: „Jestem bardzo niefortunnym wyborem”. Studia i szkice o twórczości Zygmunta Haupta, red. Andrzej Niewiadomski, Paweł Panas, 63–80. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2018.
Wiegandt, Ewa. „Wszystko-nic Zygmunta Haupta”. W tejże: Niepokoje literatury. Studia o prozie polskiej XX wieku, 199–214. Poznań: Wydawnictwo WBPiCAK, 2010.
Wierzejska, Jagoda. Retoryczna interpretacja autobiograficzna na przykładzie pisarstwa Andrzeja Bobkowskiego, Zygmunta Haupta i Leo Lipskiego. Warszawa: Dom Wydawniczy Elipsa, 2012.
Zaleski, Marek. Formy pamięci. O przedstawieniu przeszłości w polskiej literaturze współczesnej. Warszawa: IBL, 1996.
Zieliński, Jan [pseud. Zieliński, Jan [pseud. Kowalski]. Leksykon polskiej literatury emigracyjnej. Wydanie II popr. i posz. Lublin: Wydawnictwo FIS, Wydawnictwo Unipress, 1990
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Christian Zehnder
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Za prawa cytowania fragmentów innych publikacji (tekstów, tabel, rycin oraz ilustracji) odpowiedzialni są autorzy artykułu.