Homeschooling – a few remarks in the context of the discourse on democratic education
PDF (Język Polski)

Keywords

homeschooling
freedom
the right to education
compulsory schooling
democratic education

How to Cite

Helios, J. (2014). Homeschooling – a few remarks in the context of the discourse on democratic education. Public Philosophy & Democratic Education, 3(2), 180–198. https://doi.org/10.14746/fped.2014.3.2.22

Abstract

The article presents home teaching in the context of the discourse on democratic education. The author discusses two problems: first, the role of home schooling in the context of compulsory schooling and the right to education; secondly, the legal aspects of home schooling.
https://doi.org/10.14746/fped.2014.3.2.22
PDF (Język Polski)

References

Babiuch Helena, „Konstytucyjne prawa rodziców w zakresie wychowywania dziecka”, w: Mariusz Jabłoński (red.), Realizacja i ochrona konstytucyjnych wolności i praw jednostki w polskim porządku prawnym, Wrocław 2014, seria E – monografie, Nr 45.

Babiuch Helena, „Konstytucyjny charakter i zakres ochrony prawa dziecka do nauki”, Zeszyty Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Legnicy, Nr 4/2008 (ss. 3-17), Wydawnictwo Stowarzyszenie „Wspólnota Akademicka”.

Babiuch Helena, „Zakres praw rodziców do wychowywania dziecka zgodnie z własnymi przekonaniami”, Zeszyty Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Witelona w Legnicy, Nr 13 (4), 2014 (ss. 7-19).

Bartnikowska Urszula, Drozdowski Leszek, „Kompetencje społeczne i regulacyjne u dzieci z zaburzoną autoregulacją. Część I, Co każdy specjalista wiedzieć powinien”, Cykl: Wychowanie i Edukacja, Newsletter NSLT, 6/2012 (ss. 2-14).

Bartnikowska Urszula, „W klasie czy indywidualnie? Trudne decyzje z perspektywy zespołów orzekających w Poradniach Psychologiczno – Pedagogicznych”, Newsletter NSLT, 6/2012 (ss. 15-27).

Bartosik Paweł, „Dlaczego Edukacja Domowa?”, w: Marzena Zakrzewska, Paweł Zakrzewski (red.), Edukacja domowa w Polsce. Teoria i praktyka, Oficyna Wydawniczo –Poligraficzna „Adam”, Warszawa 2009.

Boć Jan (red.), Prawo administracyjne, Wydanie X poprawione, Kolonia Limited 2004, Wrocław.

Budajczak Marek, Edukacja domowa, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Poznań 2002.

Czarny Piotr, „Aksjologia systemu oświaty jako przedmiot regulacji konstytucyjnej (na przykładzie wybranych konstytucji europejskich)”, w: Jan Wawrzyniak, Marzena Laskowska, Instytucje prawa konstytucyjnego w dobie integracji europejskiej. Księga Jubileuszowa dedykowana Prof. Marii Kruk – Jarosz, Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa 2009.

Dziewulak Dobromir, „Obowiązek szkolny w Unii Europejskiej”, Analizy. Biuro Analiz Sejmowych, Nr 9 (34), 18 marca 2010 (ss. 2-10).

Gałkowski Tomasz, C.P., Prawo – obowiązek. Pierwszeństwo i współzależność w porządkach prawnych: kanonicznym i społeczności świeckiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa 2007.

Giercarz – Borkowska Magdalena, Edukacja domowa jako egzemplifi kacja idei podmiotowości i wolności edukacyjnej, www.konferencja.21.edu.pl/uploads/6/.../1.1.3._giercarz borkowska.pdf. dostęp: 5 kwietnia 2015 r.

von Hayek Friedrich, Konstytucja wolności, tłum. Janusz Stawiński, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.

Jarosz – Żukowska Sylwia, Żukowski Łukasz, Prawo do nauki i jego gwarancje, www.repozytorium.uni.wroc.pl/content/5368 (dostęp: 25 styczeń 2015).

Jasudowicz Tomasz, Administracja wobec praw człowieka, Wydawnictwo TNOiK, Toruń 1997.

Jasudowicz Tadeusz, „Prawo do nauki”, w: Bożena Gronowska, Tadeusz Jasudowicz, Michał Balcerzak, Maciej Lubiszewski, Rafał Mizerski (red.), Prawa człowieka i ich ochrona, TNOiK, Toruń 2005.

Kozak Małgorzata, „Obowiązek szkolny i obowiązek nauki w perspektywie realizacji prawa dziecka do edukacji”, Hejnał Oświatowy, 10/96/2010 www.mcdn.nazwa.pl/old/hejnal/index.php?id=arch&n=43&art (dostęp 10 marzec 2015).

Michałowska Danuta A., „Edukacja demokratyczna a kreatywność”, Filozofi a Publiczna i Edukacja Demokratyczna, Tom II, Nr 1, 2013 (ss. 58 – 72).

Mik Cezary, Zbiorowe prawa człowieka. Analiza krytyczna koncepcji, Wydawnictwo UMK, Toruń 2002.

Olszewska Barbara, Przyszłość edukacji domowej – gazeta.edu.pl,www.gazeta.edu.pl, dostęp: 28 maja 2015r.

Oniszczuk Jerzy, Wolności i prawa socjalne oraz orzecznictwo konstytucyjne, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa 2005.

Polaszek Andrzej, „Edukacja domowa w świetle obowiązujących przepisów”, w: Justyn Piskorski (red.), Szkoła domowa. Między wolnością a obowiązkiem, Wydawnictwo Instytut Sobieskiego, Warszawa 2011.

Pilich Mateusz, Komentarz. Ustawa o systemie oświaty, Wydawnictwo Wolters kluwer business, Warszawa 2009.

Piskorski Justyn, „Przymus szkolny czy prawo do edukacji?”, w: Justyn Piskorski (red.), Szkoła domowa. Między wolnością a obowiązkiem, Wydawnictwo Instytut Sobieskiego, Warszawa 2011.

Pyter Magdalena, Balicki Adam (red.), Leksykon prawa oświatowego i prawa o szkolnictwie wyższym. 100 podstawowych pojęć, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2014.

Rudak Olgierd, Prawo do nauki, w: Bogusław Banaszak, Artur Preisner, Prawa i wolności obywatelskie w Konstytucji RP, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2002.

Serafin Teresa, Kształcenie specjalne w systemie oświaty. Vademecum dla organu prowadzącego, dyrektora szkoły, nauczycieli, rodziców, Wydanie 2, Wydawnictwo Wolters Kluwer business, Warszawa 2012.

Słownik języka polskiego, PWN Warszawa 1982, tom II.

Stebnicki Wiesław, Edukacja domowa, Biblioteka Salomona, Warszawa 2014.

Stojanowska Wanda, „Dobro dziecka jako instrument wykładni norm konwencji o prawach dziecka oraz prawa polskiego jako dyrektywa jego stosowania”, w: Tadeusz Smyczyński (red.), Konwencja o prawach dziecka – analiza i wykładnia, Wydawnictwo Ars boni et aequi, Poznań 1999.

Sztejna Przemysław, Prawne aspekty obowiązku szkolnego i obowiązku nauki, Prace Instytutu Prawa i Administracji PWSZ w Sulechowie, WWW.bibliotekacyfrowa.pl/content/34612/012pdf. (dostęp: 26 styczeń 2015).

Zakrzewski Paweł, Rola wychowawcza ojca w edukacji domowej, Oficyna Wydawniczo – Poligraficzna „Adam”, Warszawa 2013.