Abstrakt
Jean Baudrillard presents provocative thesis that not only soldiers are participants in war but also people watching television are hostages to the ongoing military conflicts. The article will adress the genesis of this thesis based on the Baudrillard’s idea of virtuality of war that prevents from real war of happing, while at the same time obviously real war is taking place. This paradoxical situation will be the basis for both acknowledgment and criticism of Baudrillard’s interpretation of war. The main point of criticism is that Baudrillard erases people and at the same time is providing sophisticated analysis of people involved at different stateges of military conflicts. This leads to a lot of inconsistencies in Baudrillards thought. At the same time time Baudrillard refers to the humanistic goal of uncovering the real meaning of war behind what media create as illusion but this intelelectual perspective lacks in acknowledging his own position as an author and the freedom to think and act of viewers-hostages of media spectacle of war. In article there will presented a way of overcoming this cricis of passive remote viewer toward engaged humanistic approach which is available to people but on the condidition that they will want it to be important perspective in their lives.
Bibliografia
Anders G., Eatherly C., Burning Conscience. The case of the Hiroshima pilot, Claude Eatherly, told in his letters to Gunther Anders, with a postscript for American readers by Anders, Monthly Review Press, New York 1961,
Baudrillard J., Ecstasy of Communication, Semiotext(e), New York 1998.
Baudrillard J., Symulakry i symulacja, Sic!, Warszawa 2005.
Baudrillard J., Wojny w Zatoce nie było, Sic!, Warszawa 2006.
Baudrillard J., Zbrodnia doskonała, Sic!, Warszawa 2008.
Bauman Z., Nowoczesność i zagłada, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2009.
Bergson H., Dwa źródła moralności i religii, Znak, Kraków 1993.
Ilnicki R., Filozofia wirtualności jako narzędzie interpretacyjne współczesnej technicyzacji kultury, Poznań 2014 (nieopublikowana rozprawa doktorska).
Jünger F.G., Perfekcja techniki, KRONOS, Warszawa 2016,
Scheler M., Problemy socjologii wiedzy, PIW, Warszawa 1990.
Scheler M., Wolność, miłość, świętość, Znak, Kraków 2004.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Rafał Ilnicki
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Czasopismo oraz wszystkie zamieszczone w nim materiały są powszechnie dostępne i mogą być wykorzystywane do celów naukowych, edukacyjnych, poznawczych i niekomercyjnych bez konieczności uzyskiwania każdorazowej zgody autorów i redakcji. Nadesłanie artykułu do publikacji traktowane jest jako zgoda autora na udostępnienie swojej pracy i informacji w niej zawartych do powyżej wymienionych celów. W takich przypadkach należy jedynie wskazać źródło, z którego zaczerpnięte zostały informacje. Pobieranie opłat za dostęp do materiałów zawartych w czasopiśmie lub ograniczanie do niego dostępu jest zabronione.
Przesyłane do redakcji teksty muszą stanowić oryginalne prace, uprzednio nigdzie niepublikowane ani nie przedkładane innym redakcjom lub wydawcom. Autorzy nadsyłanych artykułów ponoszą odpowiedzialność za uzyskanie zezwoleń na publikowanie materiałów, do których prawa autorskie są w posiadaniu osób trzecich. Publikacja materiałów chronionych prawem autorskim jest możliwa pod warunkiem uprzedniego dostarczenia przez autora do redakcji pisemnej zgody właściciela praw autorskich.