Zabawa w Polsce. Wspieranie zabawy w Przedszkolu Gedania 1922 i alternatywnej szkole CreoGedania
Main Article Content
Abstrakt
W artykule przedstawiono pięcioletni proces wprowadzania swobodnej zabawy w placówkach znajdujących się na terenie Klubu Sportowego Gedania 1922 – Przedszkola Gedania 1922 i alternatywnej szkoły CreoGedania, z siedzibą w Gdańsku (Polska). Zwrócono również uwagę na obecność zabawy w polskich szkołach i konieczność prowadzenia zmian w edukacji, które miałyby na celu zwiększenie dostępu dzieci do swobodnej zabawy w szkołach oraz stawianie większego nacisku na kompetencje miękkie. Kompetencje te również mogłyby być budowane w trakcie swobodnej zabawy.
Downloads
Download data is not yet available.
Article Details
Jak cytować
Maciaszek, K. (2020). Zabawa w Polsce. Wspieranie zabawy w Przedszkolu Gedania 1922 i alternatywnej szkole CreoGedania. Homo Ludens, (1 (13), 117-131. https://doi.org/10.14746/HL.2020.13.7
Numer
Dział
ARTYKUŁY

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Szczegółowe informacje dotyczące prawa autorskiego zawarte są w umowie podpisywanej między wydawcą a autorem.Referencje
- Baines, E., Blatchford, P. (2011). Children’s Games and Playground Activities in School and their Role in Development. In A. Pelligrini (ed.), The Oxford Handbook of the Development of Play. Oxford: Oxford University Press.
- Burton, L., Conibere, K., Russel, W., Suhajda, V., Vastag, Z. (2019). Children’s Access to Play in Schools: A Handbook for Schools. Cheltenham: University of Gloucestershire.
- Hofman, A. (26 July 2018). New model of preschool education. Online: <http://etsn.eu/wp-content/uploads/2018/07/new-model-of-preschool-education_Gedania-1922-Kindergarten.pdf>. Date of access: 10 September 2019.
- Hyndman, B.P., Benson, A.C., Ullah, S. (2014). Evaluating the Effects of the Lunchtime Enjoyment Activity and Play (LEAP) School Playground Intervention on Children’s Quality of Life, Enjoyment and Participation in Physical Activity. BMC Public Health.
- Lester, S., Russell, W. (2008). Play for a Change. Play Policy & Practice: A Review of Contemporary Perspectives. National Children’s Bureau.
- Maciaszek, K. (2019). Chapter 2: Play in Schools, subsection 2.4: Poland, in Burton, L., Conibere, K., Russel, W., Suhajda, V., Vastag, Z., Children’s Access to Play in Schools – A Handbook for Schools. Cheltenham: University of Gloucestershire, 11-12.
- Massey, W. V., Stellino, M. B., Mullen, S.P., Claassen, J., Wilkison, M. (2018). Development of the Great Recess Framework – Observational
- Tool to Measure Contextual and Behavioral Components of Elementary School Recess. BMC Public Health.
- Wood, E., Attfield, J. (2005). Play, Learning and the Early Childhood Curriculum. London: Paul Chapman.
- Pellegrini, A., Bjorklund, D. (1997). The Role of Recess in Children’s Cognitive Performance. Educational Psychologist, 32(1), 35–40.
- Sutton-Smith, B. (1997) The Ambiguity of Play. Cambridge, Massachusetts:
- Harvard University Press.