Zabawa w Polsce. Wspieranie zabawy w Przedszkolu Gedania 1922 i alternatywnej szkole CreoGedania

Main Article Content

Kamil Maciaszek

Abstrakt

W artykule przedstawiono pięcioletni proces wprowadzania swobodnej zabawy w placówkach znajdujących się na terenie Klubu Sportowego Gedania 1922 – Przedszkola Gedania 1922 i alternatywnej szkoły CreoGedania, z siedzibą w Gdańsku (Polska). Zwrócono również uwagę na obecność zabawy w polskich szkołach i konieczność prowadzenia zmian w edukacji, które miałyby na celu zwiększenie dostępu dzieci do swobodnej zabawy w szkołach oraz stawianie większego nacisku na kompetencje miękkie. Kompetencje te również mogłyby być budowane w trakcie swobodnej zabawy.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Jak cytować
Maciaszek, K. (2020). Zabawa w Polsce. Wspieranie zabawy w Przedszkolu Gedania 1922 i alternatywnej szkole CreoGedania. Homo Ludens, (1 (13), 117-131. https://doi.org/10.14746/HL.2020.13.7
Dział
ARTYKUŁY
Biogram autora

Kamil Maciaszek, Gedania 1922 Preschool | GratoSfera Foundation

Kamil Maciaszek, M.A. – speech therapist, graduate of the University of Gdańsk.Author of the GratoSfera project (www.gratosfera.pl), which introduces free playto primary schools in Poland. Coordinator of Polish parts of international projectsErasmus+, CAPS (Children’s Access to Play in Schools) and PAPPUS (Plants and PlayPromoting Universal Skills). Founder of the GratoSfera Foundation and co-founderof the Erasmus+ project, Loose Parts – Enhancing Personal Capacity Building andClimate Awareness of Pupils in Schools

Bibliografia

  1. Baines, E., Blatchford, P. (2011). Children’s Games and Playground Activities in School and their Role in Development. In A. Pelligrini (ed.), The Oxford Handbook of the Development of Play. Oxford: Oxford University Press.
  2. Burton, L., Conibere, K., Russel, W., Suhajda, V., Vastag, Z. (2019). Children’s Access to Play in Schools: A Handbook for Schools. Cheltenham: University of Gloucestershire.
  3. Hofman, A. (26 July 2018). New model of preschool education. Online: <http://etsn.eu/wp-content/uploads/2018/07/new-model-of-preschool-education_Gedania-1922-Kindergarten.pdf>. Date of access: 10 September 2019.
  4. Hyndman, B.P., Benson, A.C., Ullah, S. (2014). Evaluating the Effects of the Lunchtime Enjoyment Activity and Play (LEAP) School Playground Intervention on Children’s Quality of Life, Enjoyment and Participation in Physical Activity. BMC Public Health.
  5. Lester, S., Russell, W. (2008). Play for a Change. Play Policy & Practice: A Review of Contemporary Perspectives. National Children’s Bureau.
  6. Maciaszek, K. (2019). Chapter 2: Play in Schools, subsection 2.4: Poland, in Burton, L., Conibere, K., Russel, W., Suhajda, V., Vastag, Z., Children’s Access to Play in Schools – A Handbook for Schools. Cheltenham: University of Gloucestershire, 11-12.
  7. Massey, W. V., Stellino, M. B., Mullen, S.P., Claassen, J., Wilkison, M. (2018). Development of the Great Recess Framework – Observational
  8. Tool to Measure Contextual and Behavioral Components of Elementary School Recess. BMC Public Health.
  9. Wood, E., Attfield, J. (2005). Play, Learning and the Early Childhood Curriculum. London: Paul Chapman.
  10. Pellegrini, A., Bjorklund, D. (1997). The Role of Recess in Children’s Cognitive Performance. Educational Psychologist, 32(1), 35–40.
  11. Sutton-Smith, B. (1997) The Ambiguity of Play. Cambridge, Massachusetts:
  12. Harvard University Press.