Abstrakt
Poniższy artykuł jest próbą holistycznego odniesienia się do idei cyklu życia społeczności graczy. Rzuca światło na kluczowe kwestie związane z tworzeniem grup graczy gier bitewnych, podtrzymywaniem
tych grup przy życiu i ich mechanizmów rozpadu. Artykuł oparty jest na różnorodnych danych etnograficznych, zebranych z trzech społeczności związanych z grami: Flames of War i Warmachine & Hordes, a także z uniwersum Star Wars. Ze względu na to, że badania podczas powstawania tekstu nie były jeszcze zakończone, publikacja oparta jest na danych zgromadzonych w ciągu trzech ostatnich lat, w tym obserwacjach uczestników, notatkach z badań terenowych, wywiadach z graczami i dyskusjach online.
Bibliografia
Block, P. (2009). Community: The Structure of Belonging. Berrett-Koehler Publishers Inc.
Brown, A. (2015). Awkward: The Importance of Reflexivity in Using Ethnographic Methods. In P. Lankoski, S. Björk (eds.), Game Research Methods: An Overview (pp. 77–92). ETC Press.
Carter, M., Harrop, M., Gibbs, M. (2014a). The Roll of the Dice in Warhammer 40,000. In F. Mäyrä, K. Heljakka, A. Seisto (eds.), ToDIGRA: Physical and Digital in Games and Play (pp. 1–28). Pittsburgh: ETC Press.
Carter, M., Harrop, M., Gibbs, M. (2014b). Drafting an Army: The Playful Pastime of Warhammer 40,000. Games and Culture, 9 (2), 122–147.
Coyle, H. W. (1987). Team Yankee: A Novel of World War III. New York: Presidio Press.
Duranti, A. (1997). Linguistic Anthropology. Cambridge: Cambridge University Press.
Featherstone, D. (1988). Featherstone’s Complete Wargaming. London: David & Charles.
Fine, G. A. (1983/2002). Shared Fantasy: Role-Playing Games as Social Worlds. Chicago, London: The University of Chicago Press.
Foley, W. (1997). Anthropological Linguistics: An Introduction. Blackwell Publishers Ltd.
von Hilgers, P. (2000). Eine Anleitung zur Anleitung. Das Takstische Kriegsspiel 1812–1824. Board Games Studies: International Journal For the Study of Board Games, (3/2000), 59–78.
Hine, C. (2000). Virtual Ethnography. London: Sage.
Mauger, V. (2016). From Metagaming to Metadesign: Designing Actively Beyond Rules and Borders. Digital Games as History. How Videogames Represent the Past and Offer Access to Historical Practice. Paper presented at Intelligences Numériques – Digital Intelligence Conference. 4–6 April 2016, University of Laval.
MacNab, I. A. (2012). Kriegsspiel and the Sandtable: Using Tabletop Wargames to Teach Tactics and Exercise Decision Making in the Classroom. Unpublished MA dissertation. New York: Center for Teaching Excellence, United States Military Academy, West Point.
Matyka, M. (2014). Socjolekt uczestników klasycznych gier fabularnych jako profesjolekt. Homo Ludens, 6(1), 101–115.
Perla, P. P., McGrady, E. (2011). Why Wargaming Works. Naval War College Review, Summer 2011, 64(3), 1–20.
Putnam, R. D. (2000). Bowling Alone: The Collapse and Revival of American Community. New York: Simon& Schuster.
Reynaud, D., Northcote, M. (2015). The World Wars Through Tabletop Wargaming: An Innovative Approach to University History Teaching. Arts & Humanities in Higher Education 2015, 14(4), 349–367.
Ludography
Clarke, R. (2013). Chain of Command. Rules for WWII Platoon Level Combat. Too Fat Lardies. Online: <https://toofatlardies.co.uk/product/chain-ofcommand-rules-ultimate-bundle/>, accessed 5 September 2020.
Little, J. (2012). Star Wars: X-Wing Miniatures Game. Fantasy Flight Games, USA. Online: <https://www.fantasyflightgames.com/en/products/xwing-second-edition/>, accessed 5 September 2020.
McVey, M., Snoddy, B., Wilson, M. (2019). Warmachine & Hordes. New Rules Digest. Privateer Press, USA. Online: <https://privateerpress.com/organized-play/game-rules-errata>, accessed 5 September 2020.
Kniffen, J., Petersen, C.T. (2015). Star Wars: Armada. Rules Reference. Fantasy Flight Games, USA. Online: <https://www.fantasyflightgames.com/en/products/star-wars-armada/>, accessed 5 September 2020.
Yates, P. (2015). Team Yankee: World War III. Battlefront Miniatures Ltd, New Zealand.