Abstract
Geocaching involves creating and discovering places with caches that you can hike to by following GPS coordinates. After registering an account with the Geocaching app, you can see caches located near the selected site on a map. They are most often located near places of interest. They can indicate areas of natural, cultural or historical value. The purpose of the article is to introduce this form of outdoor game, to show the practical possibilities of using it in tourism, recreation and education.
References
Gołoś, G. (2013). Questing i gry terenowe jako atrakcyjne rekreacyjno-edukacyjne formy aktywności na terenach leśnych. Studia i Materiały Centrum Edukacji Przyrodniczo-Leśnej w Rogowie, 15(1), 74–82.
Iwaszko, K. (2008). Geocaching a promocja turystyki na Podlasiu. W: M. Jalinik (red.), Innowacje w rozwoju turystyki (s. 70–77). Białystok: Wydawnictwo Politechniki Białostockiej.
Kaczor, S. (2003). Miejsce turystyki w autorozwoju. W: E. Kameduła, I. Kuźniak, E. Piotrowski (red.), W kręgu edukacji, nauk pedagogicznych i krajoznawstwa (s. 417–421). Poznań: Firma Wydawnicza „MS Ag”.
Kaganek, K., Kurek, A. (2016). Questing i inne formy nowoczesnego wymiaru poznawania. W: A. Stasiak, J. Śledzińska, B. Włodarczyk (red.), Współczesne oblicza krajoznawstwa (s. 99–114). Warszawa: Wydawnictwo PTTK „Kraj”.
Malinowski, J. A. (1995). Wczesnoszkolna edukacja krajoznawcza dzieci. Pedagogika, 21(1), 73–84.
Michalak, R., Parczewska, T. (2019), (Nie)obecność outdoor education w kształceniu szkolnym. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Palamer-Kabacińska, E. (2016). Czeskie doświadczenia w obszarze pedagogiki przeżyć. Kwartalnik Pedagogiczny, 61(2), 203–216.
Roland, E. (2017). Zajęcia terenowe – ekscytująca przygoda z przyrodą. Edukacja Biologiczna i Środowiskowa, 16(2), 103–106.
Samołyk, M. (2013). Geocaching – nowa forma turystyki kulturowej. Turystyka Kulturowa, 6(11), 17–31.
Smoleńska, O. (2009). Najnowsze trendy w turystyce eventowej. Gry fabularne i wydarzenia związane z fantastyką i technologią XXI wieku. Turystyka Kulturowa, 2(8), 31–39.
Surdyk, A. (2010). Gry, które uczą. Meritum, 17(2), 22–25.
Truszkowska-Wojtkowiak, M. (2012). Fenomen czasu wolnego. Gdańsk: Harmonia Universalis.
Warcholik, W. (2008). Gry GPS w edukacji szkolnej. W: R. Wiśniewski, W. Gierańczyk (red.), Geografia we współczesnym systemie kształcenia (s. 47–53). Warszawa: Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania im. Stanisława Leszczyckiego PAN.
Geocaching.com (2020). Mars Perseverance Rover. Online: <https://www.geocaching.com/track/details.aspx?id=4638861> (data dostępu: 23 lutego 2021).
Geocaching.com (2021). Fast Facts. Online: <https://newsroom.geocaching.com/fast-facts> (data dostępu: 24 lutego 2021).
Geocaching.pl (2021). Historia tramwajów w Polsce. Online: <https://www.geocaching.pl/projects.php?id=17> (data dostępu: 24 lutego 2021).
Grzegorek, M. (16 sierpnia 2022). Geocaching. Online: <https://www.okl.lasy.gov.pl/geocaching#.YDfx89zdiUk> (data dostępu: 23 lutego 2021).
Keszomaniacy.pl (2021). Geocaching Travel Bug. Online: <https://keszomaniacy.pl/product/geocaching-travel-bug> (data dostępu: 25 lutego 2021).
Opencaching.pl (2021). Geocaching. Online: <https://opencaching.pl/index.php> (data dostępu: 25 lutego 2021).
License
Copyright (c) 2023 Joanna Ziemkowska

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Szczegółowe informacje dotyczące prawa autorskiego zawarte są w umowie podpisywanej między wydawcą a autorem.