Abstrakt
Geocaching polega na tworzeniu i odkrywaniu miejsc ze skrzynkami, do których można wędrować, kierując się współrzędnymi GPS. Po rejestracji konta w aplikacji Geocaching widać na mapie kesze znajdujące się w pobliżu wybranego miejsca. Najczęściej zlokalizowane są one w pobliżu ciekawych miejsc. Mogą wskazywać obszary cenne pod względem przyrodniczym, kulturalnym, historycznym. Celem artykułu jest przybliżenie tej formy gry terenowej, pokazania praktycznych możliwości wykorzystania jej w turystyce, rekreacji i edukacji.
Bibliografia
Gołoś, G. (2013). Questing i gry terenowe jako atrakcyjne rekreacyjno-edukacyjne formy aktywności na terenach leśnych. Studia i Materiały Centrum Edukacji Przyrodniczo-Leśnej w Rogowie, 15(1), 74–82.
Iwaszko, K. (2008). Geocaching a promocja turystyki na Podlasiu. W: M. Jalinik (red.), Innowacje w rozwoju turystyki (s. 70–77). Białystok: Wydawnictwo Politechniki Białostockiej.
Kaczor, S. (2003). Miejsce turystyki w autorozwoju. W: E. Kameduła, I. Kuźniak, E. Piotrowski (red.), W kręgu edukacji, nauk pedagogicznych i krajoznawstwa (s. 417–421). Poznań: Firma Wydawnicza „MS Ag”.
Kaganek, K., Kurek, A. (2016). Questing i inne formy nowoczesnego wymiaru poznawania. W: A. Stasiak, J. Śledzińska, B. Włodarczyk (red.), Współczesne oblicza krajoznawstwa (s. 99–114). Warszawa: Wydawnictwo PTTK „Kraj”.
Malinowski, J. A. (1995). Wczesnoszkolna edukacja krajoznawcza dzieci. Pedagogika, 21(1), 73–84.
Michalak, R., Parczewska, T. (2019), (Nie)obecność outdoor education w kształceniu szkolnym. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Palamer-Kabacińska, E. (2016). Czeskie doświadczenia w obszarze pedagogiki przeżyć. Kwartalnik Pedagogiczny, 61(2), 203–216.
Roland, E. (2017). Zajęcia terenowe – ekscytująca przygoda z przyrodą. Edukacja Biologiczna i Środowiskowa, 16(2), 103–106.
Samołyk, M. (2013). Geocaching – nowa forma turystyki kulturowej. Turystyka Kulturowa, 6(11), 17–31.
Smoleńska, O. (2009). Najnowsze trendy w turystyce eventowej. Gry fabularne i wydarzenia związane z fantastyką i technologią XXI wieku. Turystyka Kulturowa, 2(8), 31–39.
Surdyk, A. (2010). Gry, które uczą. Meritum, 17(2), 22–25.
Truszkowska-Wojtkowiak, M. (2012). Fenomen czasu wolnego. Gdańsk: Harmonia Universalis.
Warcholik, W. (2008). Gry GPS w edukacji szkolnej. W: R. Wiśniewski, W. Gierańczyk (red.), Geografia we współczesnym systemie kształcenia (s. 47–53). Warszawa: Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania im. Stanisława Leszczyckiego PAN.
Geocaching.com (2020). Mars Perseverance Rover. Online: <https://www.geocaching.com/track/details.aspx?id=4638861> (data dostępu: 23 lutego 2021).
Geocaching.com (2021). Fast Facts. Online: <https://newsroom.geocaching.com/fast-facts> (data dostępu: 24 lutego 2021).
Geocaching.pl (2021). Historia tramwajów w Polsce. Online: <https://www.geocaching.pl/projects.php?id=17> (data dostępu: 24 lutego 2021).
Grzegorek, M. (16 sierpnia 2022). Geocaching. Online: <https://www.okl.lasy.gov.pl/geocaching#.YDfx89zdiUk> (data dostępu: 23 lutego 2021).
Keszomaniacy.pl (2021). Geocaching Travel Bug. Online: <https://keszomaniacy.pl/product/geocaching-travel-bug> (data dostępu: 25 lutego 2021).
Opencaching.pl (2021). Geocaching. Online: <https://opencaching.pl/index.php> (data dostępu: 25 lutego 2021).
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Joanna Ziemkowska
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Szczegółowe informacje dotyczące prawa autorskiego zawarte są w umowie podpisywanej między wydawcą a autorem.