Ludonarrative dissonance and metanarrative dissonance – case studies of selected examples
Journal cover Homo Ludens, no. 1(16), year 2023
PDF (Język Polski)

Keywords

ludonarrative dissonance
metanarrative dissonance
minigame
metanarrative

How to Cite

Figoń , M. (2024). Ludonarrative dissonance and metanarrative dissonance – case studies of selected examples. Homo Ludens, (1(16), 67–92. https://doi.org/10.14746/HL.2023.16.3

Abstract

The aim of this article is to propose a coherent definition of the phenomenon of ludonarrative dissonance based on the original blog post by Clint Hocking from 2007. In this paper I also discuss the difference between ludonarrative dissonance and my new concept of metanarrative dissonance. I used selected video games to illustrate both phenomena. The article serves as an introduction to further research on the impact of ludonarrative and metanarrative dissonance on the reception of video games.

https://doi.org/10.14746/HL.2023.16.3
PDF (Język Polski)

References

Arystoteles (2020). Poetyka (tłum. S. Siedlecki). Warszawa: Fundacja „Nowoczesna Polska”.

Ballantyne, N. (15 lutego 2015). The What, Why& WTF: Ludonarrative Dissonance. Online: <https://gamecloud.net.au/features/opinion/twwwtf-ludonarrative-dissonance>. Data dostępu: 14 sierpnia 2022.

Baudrillard, J. (2005). Symulakry i symulacja (tłum. S. Królak). Warszawa: Wydawnictwo „Sic!”.

Bevan, R. (22 lutego 2021). Every Unfulfilled Promise of „Cyberpunk 2077”. Online: <https://techraptor.net/gaming/features/every-unfulfilled-promise-cyberpunk-2077>. Data dostępu: 20 sierpnia 2022.

Brice, M. (31 stycznia 2012). Narrative Is a Game Mechanic. Online: <https://www.popmatters.com/153895-narrative-is-a-game-mecha-nic-2495891347.html>. Data dostępu: 15 sierpnia 2022.

Cyfert, S. (8 marca 2006). Krótka historia polskich kart do gry. Online: <https://www.altacarta.com/polski/research/poland-kurzeGeschi-chte1.html>. Data dostępu: 23 marca 2024.

Fenlon, W. (27 września 2023). Yes, Phantom Liberty and Patch 2.0 Really Are „Cyberpunk 2077”’s „Last Big Updates” and It’s Finally Time to Start the Sequel, Director Confirms. Online: <https://www.pcgamer.com/yes-phantom-liberty-and-patch-20-really-are-cyberpunk-2077s-last-big-updates-and-its-finally-time-to-start-the-sequel-director-con-firms>. Data dostępu: 19 października 2023.

Ferri, A. J. (2007). Willing Suspension of Disbelief: Poetic Faith in Film. Lanham, Maryland: Lexington Books.

Fischer, T. (8 września 2018). Marvel Games Explains the Legal Reason There’s a Lockjaw Statue in „Spider-Man PS4”. Online: . Data dostępu: 12 kwietnia 2021.

Flamma, A. (2020). Wiedźmin. Historia fenomenu. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie.

Hocking, C. (7 października 2007). Ludonarrative Dissonance in „Bioshock”. Online: <https://clicknothing.typepad.com/click_nothing/2007/10/ludonarrative-d.html>. Data dostępu: 24 stycznia 2021.

Hudson, K. (9 grudnia 2016). How to Pick a Lock: Creating Intuitive, Immersive Minigames (audio). Online: <https://archive.org/details/GDC2008Hudson>. Data dostępu: 21 kwietnia 2021.

Karmali, L. (13 marca 2014). BAFTA Games Awards 2014 Winners Announced. Online: <https://www.ign.com/articles/2014/03/13/bafta-games-awards-2014-winners-announced>. Data dostępu: 23 kwietnia 2021.

Kominarczuk, M. (2017). Gra w grze – problem paraludyczności. Teksty Drugie, 28(3), 381–396. Online: <https://rcin.org.pl/Content/66267/WA248_85821_P-I-2524_kominiarczuk-gra_o.pdf>. Data dostępu: 13 kwietnia 2021. DOI: https://doi.org/10.18318/td.2017.3.23

Kubiński, P. (2015). Tożsamość emersyjna na przykładzie postaci Deadpoola. Homo Ludens, 7(2), 80–88. Online: <https://www.ptbg.org.pl/wp-content/uploads/2020/05/Piotr-KUBIŃSKI-Tożsamość-emersyjna-na-przykładzie-postaci-Deadpoola.pdf>. Data dostępu: 12 kwietnia 2021.

Madsen, H. (2 lipca 2020). Why „Resident Evil” Keeps Changing Chris Redfield’s Design. Online: <https://screenrant.com/resident-evil-chris-redfield-change-design-why>. Data dostępu: 12 kwietnia 2021.

Macgregor, J. (29 września 2018). What Are the Best and Worst Minigames? Online: <https://www.pcgamer.com/best-minigames>. Data dostępu: 22 kwietnia 2021.

Makedonski, B. (26 września 2012). Ludonarrative Dissonance: The Roadblock to Realism. Online: <https://www.destructoid.com/ludo-narrative-dissonance-the-roadblock-to-realism>. Data dostępu: 14 sierpnia 2022.

Moore, K. (5 listopada 2022). „Minecraft: Story Mode” Leaving Netflix in December 2022. Online: <https://www.whats-on-netflix.com/leaving-soon/minecraft-story-mode-leaving-netflix-in-december-2022>. Data dostępu: 16 września 2023.

Oger, J. B. (13 czerwca 2020). The Brilliant Crafting System in „The Last of Us”. Online: <https://medium.com/super-jump/the-brilliant-craf-ting-system-in-the-last-of-us-bb33f221f2c1>. Data dostępu: 20 sierpnia 2022.

Plante, Ch. (12 czerwca 2018). How „Spider-Man PS4”’s New York City Compares to the Real Thing. Online: <https://www.polygon.com/e3/2018/6/12/17453588/spider-man-ps4-new-york-city-avengers-demo-preview>. Data dostępu: 19 kwietnia 2021.

Pynenburg, T. (2012). Games Worth a Thousand Words: Critical Approaches and Ludonarrative Harmony in Interactive Narratives. Honors Theses and Capstones, 70(1). Online: <https://scholars.unh.edu/cgi/view-content.cgi?article=1069&context=honors>. Data dostępu: 19 kwietnia 2021.

Rochefort, S. de (26 września 2018). What „Spider-Man PS4” Gets Right (and Wrong) about New York City. Online: <https://www.polygon.com/videos/2018/9/26/17905892/spider-man-new-york-city-landmarks>. Data dostępu: 12 kwietnia 2021.

Safire, W. (7 października 2007). Suspension of Disbelief. Online: <https://www.nytimes.com/2007/10/07/magazine/07wwln-safire-t.html>. Data dostępu: 10 sierpnia 2022.

Santa Maria, A. (14 grudnia 2020). „Cyberpunk 2077” Compared to Its Original Demo Trailer Is Night& Day. Online: <https://screenrant.com/cyberpunk-2077-comparison-video-e3-demo-rtx-3080>. Data dostępu: 20 sierpnia 2022.

Sapkowski, A. (2011a). Chrzest ognia. Warszawa: SuperNOWA.

Sapkowski, A. (2011b). Krew elfów. Warszawa: SuperNOWA.

Sarnek, M. (2014). Królowie nie giną w wypadkach drogowych. Teorie spisku i narracje gier wideo. W: R. Borysławski, A. Bemben, J. Jajszczok, J. Gajda (red.), Kryptohistorie. Ukryte i utajone narracje w historii (s. 23–44). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Schreier, J. (2018). Krew, pot i piksele. Chwalebne i niepokojące opowieści o tym, jak robi się gry (tłum. B. Czartoryski). Kraków: Wydawnictwo SQN. Smoszna, K. (26 lipca 2019). Yennefer mogła pojawić się w pierwszym „Wiedźminie”, ale twórcy gry mieli dobry powód, żeby ją zastąpić. Online: <https://web.archive.org/web/20230603171631/https://gry-nieznane.pl/2019/07/26/yennefer-mogla-pojawic-sie-w-pierwszym-wiedzminie-ale-mieli-dobry-powod-zeby-ja-zastapic>. Data dostępu: 17 marca 2024.

Tavinor, G. (2009). The Art of Videogames. Malden (Massachusetts): Wiley-Blackwell. DOI: https://doi.org/10.1002/9781444310177

Tyler, D. (24 czerwca 2021). East vs. West Game Design Styles: Visual, RPG Stories& Protagonists, Linearity vs. Choice. Online: <https://www.gamedesigning.org/gaming/game-design-styles-japan-vs-west>. Data dostępu: 10 października 2021.

Walker, I. (12 czerwca 2020). Is Chris Redfield Okay. Online: <https://kotaku.com/is-chris-redfield-okay-1844018378>. Data dostępu: 12 kwietnia 2021.

Avalanche Software (2023). Hogwart’s Legacy [gra wieloplatformowa]. WB Interactive Entertainment, USA.

Bethesda Game Studios (2006). The Elder Scrolls IV: Oblivion [gra wieloplatformowa]. Take-Two Interactive, USA.

Capcom (2017). Resident Evil 7: Biohazard [gra wieloplatformowa]. Capcom, Japonia.

Capcom (2021). Resident Evil Village [gra wieloplatformowa]. Capcom, Japonia. CD Projekt Red (2008). Wiedźmin: Edycja rozszerzona [PC]. Atari, USA.

CD Projekt Red (2015). Wiedźmin 3: Dziki Gon [gra wieloplatformowa]. CD Projekt Red, Polska.

CD Projekt Red (2020). Cyberpunk 2077 [gra wieloplatformowa]. CD Projekt Red, Polska.

CtrlMovie (2017). Late Shift [gra wieloplatformowa]. Wales Interactive, UK.

EA Maxis (2017). The Sims 4 [gra wieloplatformowa]. Electronic Arts, USA. Flavourworks (2019). Erica [gra wieloplatformowa]. Sony Interactive Entertainment, Japonia.

High Moon Studios (2013). Deadpool [gra wieloplatformowa]. Activision Blizzard, USA.

Insomniac Games (2018). Spider-Man [PlayStation 4]. Sony Interactive Entertainment, Japonia.

Konami Computer Entertainment Japan (1998). Metal Gear Solid [PlayStation]. Konami, Japonia.

Mojang (2011). Minecraft [PC]. Mojang, Szwecja.

Naughty Dog (2014). The Last of Us Remastered [PlayStation 4]. Sony Interactive Entertainment, Japonia.

Naughty Dog (2020). The Last of Us Part II [PlayStation 4]. Sony Interactive Entertainment, Japonia.

Rare (2018). Sea of Thieves [PC, Xbox]. Microsoft Studios, USA.

Ready at Dawn Studios (2015). The Order 1886 [PlayStation 4]. Sony Interactive Entertainment, Japonia.

Rockstar Studios (2018). Red Dead Redemption 2 [gra wieloplatformowa]. Rockstar Studios, USA.

Sucker Punch Productions (2020). Ghost of Tsushima [PlayStation 4]. Sony Interactive Entertainment, Japonia.

Supermassive Games (2015). Until Dawn [PlayStation 4]. Sony Interactive Entertainment, Japonia.

Suppermassive Games (2017). Ukryty plan [PlayStation 4]. Sony Interactive Entertainment, Japonia.

Telltale Games (2017). Minecraft: Story Mode [gra wieloplatformowa]. Telltale Games, USA.

K Boston (2007). Bioshock [gra wieloplatformowa]. 2K Games, USA. Quantic Dream (2010). Heavy Rain [PlayStation 3]. Sony Computer Entertainment, Japonia.