The activating role of the game Inquisitor in Latin classes in groups with a profile Design of Interactive entertainment and localization of games and software spring-write
Journal cover Homo Ludens, no. 1(16), year 2023
PDF (Język Polski)

Keywords

modern Latin teaching methods
educational values of computer games
ancient culture in computer games

How to Cite

Golik-Prus, A. (2024). The activating role of the game Inquisitor in Latin classes in groups with a profile Design of Interactive entertainment and localization of games and software spring-write. Homo Ludens, (1(16), 93–126. https://doi.org/10.14746/HL.2023.16.4

Abstract

In today’s glottodidactics in all its aspects the importance of the application of the teaching methods enabling activization of the learner seems to be the priority. During one of the UŚ courses specializing in designing interactive entertainment and localizations of games and software, The Inquisitor was used in its Latin language version to engage students in the learning process and activate their language potential while studying the scripts written both in Latin and English. The results of applying this innovative method in teaching Latin through the game with its intriguing plot and dialogues resulted not only in a deeper involvement in the learning process, a better understanding of Latin vocabulary and its connection with different modern languages, higher test results but it also showed an urgent need for rethinking/updating contemporary Latin syllabuses to adapt them to expectations of contemporary students while enriching the methods used for teaching Latin in ancient languages acquisition.

https://doi.org/10.14746/HL.2023.16.4
PDF (Język Polski)

References

Bernacka, R.E. (2004). Życzeniowy nauczyciel. W: K. Jankowski, B. Sitarska, C. Tkaczuk (red.), Student jako ważne ogniwo jakości kształcenia (s. 384–392). Siedlce: Wydawnictwo Akademii Podlaskiej.

Ciekot, K. (2004). Wybrane aspekty interakcji nauczyciele akademiccy – studiujący, a jakość kształcenia. W: Jankowski K., Sitarska B., Tkaczuk C. (red.), Student jako ważne ogniwo jakości kształcenia (s. 52–60). Siedlce: Wydawnictwo Akademii Podlaskiej.

Hostyński, P. (2009). Koncepcja relacji wspomagającej C. R. Rogersa jako inspiracja do glottodydaktyki na kierunkach neofilologicznych. O roli nauczyciela akademickiego i technikach ludycznych. Homo Ludens, 1(1), 85–105.

Karpowicz, S. (1905). Zabawy i gry jako czynnik wychowawczy. Wrocław: Księgarnia Naukowa.

Komorowska, H. (1999). Metodyka nauczania języków obcych. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Kowalczuk, K. (2020), Edukacyjne cechy gamingu. Homo Ludens, 1(13), 89–102. DOI: https://doi.org/10.14746/HL.2020.13.5

Matczak, A. (1964), Analiza zabawy tematycznej jako działalności czyli aktywności celowej. Psychologia wychowawcza, 3(7), 293–313.

Okoń, W. (1984). Słownik pedagogiczny. Warszawa: PWN.

Online Latin Dictionary (2006). Online: https://online-latin-dictionary. com. Data dostępu: 10 grudnia 2023.

Poznańska Letnia Szkoła Żywej Łaciny i Greki (2000). Online: https://amu.edu.pl/wiadomosci/aktualnosci/studenci/poznanska-letnia-szkola-zywej-laciny-i-greki. Data dostępu: 27 grudnia 2022.

Uniwersytet Śląski (2020). Online: https://usosweb.us.edu.pl/kontroler.php?_action=katalog2/przedmioty/pokazZajecia&zaj_cyk_id=329884&gr_nr=4. Data dostępu: 27 grudnia 2022.

GRY-OnLine.pl (7 czerwca 2013). Nicolas Eymerich The Inquisitor: Book 1 – The Plague PC. Online: https://www.gry-online.pl/gry/nicolas-eyme-rich-the-inquisitor-book-1-the-plague/z33781. Data dostępu: 27 grudnia 2022.

TiconBlu (2013). Nicolas Eymerich – The Inquisitor – Book 1: The Plague [PC]. Microïds, Francja.

Wolanin, H. (2012). Gramatyka opisowa klasycznej łaciny w ujęciu strukturalnym. Kraków: Księgarnia Akademicka. DOI: https://doi.org/10.12797/9788376386034

Żylińska, M. (2013). Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie przyjazne mózgowi. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.