Aktywizująca rola gry The Inquisitor na zajęciach łaciny prowadzonych w grupach o specjalności „Projektowanie rozrywki interaktywnej oraz lokalizacja gier i oprogramowania spring-write”
PDF

Słowa kluczowe

modern Latin teaching methods
educational values of computer games
ancient culture in computer games

Jak cytować

Golik-Prus, A. (2024). Aktywizująca rola gry The Inquisitor na zajęciach łaciny prowadzonych w grupach o specjalności „Projektowanie rozrywki interaktywnej oraz lokalizacja gier i oprogramowania spring-write”. Homo Ludens, (1(16), 93–126. https://doi.org/10.14746/HL.2023.16.4

Abstrakt

We współczesnej glottodydaktyce na wszystkich jej poziomach kładzie się nacisk na takie metody nauczania, które w różny sposób aktywizowałyby uczącego się. Jedną ze specjalizacji wykładanych na Uniwersytecie Śląskim jest „Projektowanie rozrywki interaktywnej oraz lokalizacja gier i oprogramowania springwrite”. W trakcie zajęć ze studentami pierwszego roku na studiach licencjackich wykorzystano jako aktywizującą metodę dydaktyczną w nauczaniu łaciny grę The Inquisitor dostępną zarówno w wersji angielskiej, jak i łacińskiej. Przedstawienie sposobu wykorzystania tej pomocy dydaktycznej, stanowiącej w drugim semestrze podstawę autorskiej metody nauki materiału zawartego w sylabusie i koniecznego do zrealizowania w odniesieniu do gramatyki i translacji, wzbogaconego dodatkowo o aktywne użycie łaciny w trakcie konwersacji na zajęciach, wykazało potrzebę modyfikacji stosowanych dotychczas metod dydaktycznych, aby odpowiadały one potrzebom współczesnego odbiorcy.

https://doi.org/10.14746/HL.2023.16.4
PDF

Bibliografia

Bernacka, R.E. (2004). Życzeniowy nauczyciel. W: K. Jankowski, B. Sitarska, C. Tkaczuk (red.), Student jako ważne ogniwo jakości kształcenia (s. 384–392). Siedlce: Wydawnictwo Akademii Podlaskiej.

Ciekot, K. (2004). Wybrane aspekty interakcji nauczyciele akademiccy – studiujący, a jakość kształcenia. W: Jankowski K., Sitarska B., Tkaczuk C. (red.), Student jako ważne ogniwo jakości kształcenia (s. 52–60). Siedlce: Wydawnictwo Akademii Podlaskiej.

Hostyński, P. (2009). Koncepcja relacji wspomagającej C. R. Rogersa jako inspiracja do glottodydaktyki na kierunkach neofilologicznych. O roli nauczyciela akademickiego i technikach ludycznych. Homo Ludens, 1(1), 85–105.

Karpowicz, S. (1905). Zabawy i gry jako czynnik wychowawczy. Wrocław: Księgarnia Naukowa.

Komorowska, H. (1999). Metodyka nauczania języków obcych. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Kowalczuk, K. (2020), Edukacyjne cechy gamingu. Homo Ludens, 1(13), 89–102. DOI: https://doi.org/10.14746/HL.2020.13.5

Matczak, A. (1964), Analiza zabawy tematycznej jako działalności czyli aktywności celowej. Psychologia wychowawcza, 3(7), 293–313.

Okoń, W. (1984). Słownik pedagogiczny. Warszawa: PWN.

Online Latin Dictionary (2006). Online: https://online-latin-dictionary. com. Data dostępu: 10 grudnia 2023.

Poznańska Letnia Szkoła Żywej Łaciny i Greki (2000). Online: https://amu.edu.pl/wiadomosci/aktualnosci/studenci/poznanska-letnia-szkola-zywej-laciny-i-greki. Data dostępu: 27 grudnia 2022.

Uniwersytet Śląski (2020). Online: https://usosweb.us.edu.pl/kontroler.php?_action=katalog2/przedmioty/pokazZajecia&zaj_cyk_id=329884&gr_nr=4. Data dostępu: 27 grudnia 2022.

GRY-OnLine.pl (7 czerwca 2013). Nicolas Eymerich The Inquisitor: Book 1 – The Plague PC. Online: https://www.gry-online.pl/gry/nicolas-eyme-rich-the-inquisitor-book-1-the-plague/z33781. Data dostępu: 27 grudnia 2022.

TiconBlu (2013). Nicolas Eymerich – The Inquisitor – Book 1: The Plague [PC]. Microïds, Francja.

Wolanin, H. (2012). Gramatyka opisowa klasycznej łaciny w ujęciu strukturalnym. Kraków: Księgarnia Akademicka. DOI: https://doi.org/10.12797/9788376386034

Żylińska, M. (2013). Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie przyjazne mózgowi. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.