Abstrakt
Artykuł ma na celu ukazanie na przykładzie elfdalskiego, w jaki sposób tłumaczenie gry Minecraft może wspierać zachowanie i ożywianie zagrożonych języków regionalnych. W artykule znajdują się zwięzłe informacje na temat samej gry, krótki opis aktualnej sytuacji języka elfdalskiego oraz jego systemu gramatycznego, ortografii i historii jego obecności w grze. Te informacje stanowią niezbędne wprowadzenie do analizy językoznawczej tłumaczenia chromatonimów będących częścią nazw przedmiotów dostępnych w grze. Wyniki analizy są podstawą do wnioskowania na temat tego, czy gra Minecraft daje możliwość rewitalizacji małego języka zagrożonego.
Bibliografia
Åkerberg, B. (2012). Älvdalsk grammatik. Mora: Ulum Dalska.
Berlin, B. and Kay, P. (1991). Basic color terms: their universality and evolution. Berkeley, California: University of California Press.
Bieszk, M. (2021). Coding colours: Differences across languages and their consequences for translation and language teaching, Beyond Philology An International Journal of Linguistics, Literary Studies and English Language Teaching, 18(2), 9–25. DOI: https://doi.org/10.26881/bp.2021.2.01
Crowdin.com (2011). Mojang/Minecraft. Online: <https://crowdin.com/project/minecraft>. Data dostępu: 13 listopada 2023 Dołowy, N. (2008).
Możliwości rewitalizacji zagrożonych języków: między odpowiedzialnością państwa a działaniami mniejszości językowych. Kultura i Społeczeństwo, 52(2), 209–228. DOI: https://doi.org/10.35757/KiS.2008.52.2.10
Gacek, D. (2019). Translation of Video Games in the Context of Polish Localizations. New Horizons in English Studies, 4, 185–208. DOI: https://doi.org/10.17951/nh.2019.4.185-208
Garbacz, P. (2010). Word Order in Övdalian: a study in variation and change. Lund: Lund University, Centre for languages and literature.
Gault, M. (20 listopada 2017). ‘Minecraft’ Is Helping Preserve the Ancient Language of Elfdalian, Vice. Online: <https://www.vice.com/en/article/a37dw4/minecraft-elfdalian-swedenlanguage>. Data dostępu: 13 listopada 2023.
Gilbert, B. (8 lutego 2017). Why ‘Minecraft’ is the most popular game in the world, Business Insider Nederland. Online: <https://www.businessinsider.nl/minecraft-explained-2017-2/>. Data dostępu: 13 listopada 2023.
Granic, I., Lobel, A., Engels, R. C. M. E. (2014). The benefits of playing video games. American Psychologist, 69(1), 66–78. DOI: https://doi.org/10.1037/a0034857
Hinton, L. (2018). Approaches to and Strategies for Language Revitalization. W: K. L. Rehg, L. Campbell (red.), The Oxford Handbook of Endangered Languages (s. 443–465). Oxford: Oxford University Press. DOI: https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780190610029.013.22
Hinton, L., Hale, K.L. (red.). (2001). The Green Book of Language Revitalization in Practice. San Diego: Academic press. DOI: https://doi.org/10.1163/9789004261723
Hornsby, M. (2016). Zagrożenie języków. W: N. Nau i in. (red.), Języki w niebezpieczeństwie: księga wiedzy (s. 91–104). Poznań: Wydział Neofilologii UAM w Poznaniu.
Kurtyka, J., Mordel, W. (2022). Oddziaływanie gier wideo na funkcje poznawcze. Przegląd badań. W: P. Winiarczyk, J. Maguś (red.), Consensus Studenckie Zeszyty Naukowe (s. 207–224). Lublin: Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
Klimova, B., Kacet, J. (red.). (2017). Efficacy of Computer Games on Language Learning. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 16(4), 19–26.
Lindblom, P.-Å. (2016). Älvdalskan—Kämpar för sin överlevnad. Fjärde världen, 1, 16–17.
Melerska, D. (2011). Älvdalskan – mellan språkdöd och revitalisering. Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu: praca doktorska.
Mojang Studios (2009). Minecraft [gra wieloplatformowa] Mojang Studios, Szwecja.
Newzoo.com (24 października 2023). Most popular PC games by monthly active users (MAU) – 37 markets. Online: <https://newzoo.com/resources/rankings/top-20-pc-games>. Data dostępu: 13 listopada 2023.
Prot, S. i in. (2012). Video Games: Good, Bad, or Other? Pediatric Clinics of North America, 59(3), 647–658. DOI: https://doi.org/10.1016/j.pcl.2012.03.016
Rehnström, B. (2020). Dataspelet Minecraft översatt till älvdalska – jättestora Microsoft hjälper det lilla, hotade språket. Online: <https://www.forrochnu.se/alvdalska-minecraft/>. Data dostępu: 13 listopada 2023.
Remmerswaal, R., Dykes, R. (2023). Self-Access learning and Minecraft: Observations and student perceptions. W: T. D. Cooper, J. York, (red.), Playful CALL: Exploring the Intersection of Games and Technology in Language Education Selected papers from the JALTCALL 2022 Conference, Japan (online). Tokyo: JALTCALL.
Råðdjärum (Älvdalska språkrådet) (2005). Förslag till en enhetlig stavning för älvdalska. Online: <http://www.ulumdalska.se/wp-content/uploads/2017/10/alvdalsk_ortografi.pdf>. Data dostępu: 13 listopada 2023.
Sapir, Y. (2005). Elfdalian, the Vernacular of Övdaln. W: G. Nyström (red.), Fuost konferensn um övdalskų (s. 189–228). Uppsala: Institutionen för nordiska språk.
Siek-Piskozub, T. (2009). Nauczanie języków obcych dzieci w wieku wczesnoszkolnym – wyzwania i problemy. W: D. Sikora-Banasik (red.), Wczesnoszkolne nauczanie języków obcych: Zarys teorii i praktyki (s. 9–19). Warszawa: Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli.
Šimkienė, A., Mocartienė, J., Raubaitė, G. (2023). Primary Grade Students’ Experiences about Lithuanian Language Lessons on the „Minecraft” Platform. International Journal of Social Science and Human Research, 6(10), 6418–6429. DOI: https://doi.org/10.47191/ijsshr/v6-i10-82
Steensland, L. (2010). Material till en älvdalsk ordbok: svenska-älvdalska, älvdalska-svenska. Älvdalen: Ulum Dalska.
Steensland, L. (2015). Älvdalskans stavning – historia, nuläge och framtidsperspektiv. Online: <https://web.archive.org/web/20170320215411/http://larssteensland.se/Stavning.pdf>. Data dostępu: 13 listopada 2023.
Steensland, L. (2021). Älvdalsk ordbok. Online: <https://dalsk.ordbok.gratis/>. Data dostępu: 13 listopada 2023.
UNESCO Ad Hoc Expert Group on Endangered Languages (2003). Language Vitality and Endangerment. International Expert Meeting on UNESCO Programme Safeguarding of Endangered Languages. Paris: UNESCO.
Wagener, G. L., Schulz, A., Melzer, A. (2024). Games, hormones, and “dark” personalities: Dark tetrad and the effects of violent gaming on aggression, cortisol, and testosterone. Physiology& Behavior, 274, 114421. DOI: https://doi.org/10.1016/j.physbeh.2023.114421
Weihua, Y. (2017). A Discussion of Color Metaphors From the Perspective of Cognition and Culture. Studies in Literature and Language, 15(1), 19–23.
World Atlas of Languages. Online: <https://en.wal.unesco.org/>. Data dostępu: 13 listopada 2023.
Zamziba, M.N.F.B. i in. (2023). Applying Minecraft to Learn Arabic Language and Islamic Studies. International Conference of Research on Language Education, 532–542. DOI: https://doi.org/10.15405/epes.23097.48
Zieliński, M. (2004). Język prawny, język administracyjny, język urzędowy. W: E. Malinowska (red.), Język—Prawo—Społeczeństwo (s. 9–18). Opole: Uniwersytet Opolski.
Zuberi, H. (4 kwietnia 2022). Why is Minecraft So Popular? Online: <https://www.minecraftglobal.com/why-is-minecraft-so-popular/>. Data dostępu: 13 listopada 2023.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Mateusz Piekarski
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Szczegółowe informacje dotyczące prawa autorskiego zawarte są w umowie podpisywanej między wydawcą a autorem.