Abstrakt
Spotkania grup grających w Tabletop Role-Playing Games (TRPG lub RPG) przebiegają w strukturze zbiorowo tworzonej narracji na trzech ramach sytuacji: społecznej, gry oraz diegetycznej. Komunikacja przebiega na każdej z nich, a wiadomości oraz emocje przenoszone są między nimi.Badanie skupia się na wieloznaczności jako strategii obranej dla realizacji więcej niż jednego celu. Zjawisko zostało przeanalizowane przez zastosowanie taksonomii Discourse Units (DUs). Przeanalizowano 30 scen, tworzących 4-godzinne spotkanie. Poprzez ilościową analizę zostały wyselekcjonowane fragmenty z największą liczbą celów przypisanych do pojedynczej jednostki. Następnie wieloznaczne fragmenty zinterpretowano jakościowo. Spośród 628 jednostek dyskursu wyłoniono 13 wykazujących wieloznaczność komunikatów.
Bibliografia
Biber, D., Connor, U., Upton, T. A. (2007). Discourse on the Move: Using Corpus Analysis to Describe Discourse Structure. Computational Linguistics, 35(1), 105-207. DOI: https://doi.org/10.1075/scl.28
Biber, D., Conrad, S. (2009). Register, Genre, and Style. New York: Cambridge University Press. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511814358
Biber, D., Egbert, J., Keller, D., Wizner, S. (2021). Towards a taxonomy of conversational discourse types: An empirical corpus-based analysis. Journal of Pragmatics, 171, 20–35. DOI: https://doi.org/10.1016/j.pragma.2020.09.018
Boersma, P., Weenink, D. (2023). Praat: Doing Phonetics by Computer. Online: <https://www.fon.hum.uva.nl/praat>. Date of access date: 10 September 2024.
Cwalina, W. (2012). Wieloznaczność poznawcza w komunikacji. In: A. Falkowski, T. Zaleśkiewicz (eds.), Psychologia poznawcza w praktyce. Ekonomia, biznes, polityka (pp. 187–261). Warszawa: PWN.
Dobrosz-Michiewicz, K. (2016). Struktura wieloznaczności poznawczej (na podstawie komunikowania w polityce). Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 32(2), 187–205. DOI: https://doi.org/10.18778/1505-9057.32.14
Dobrosz-Michiewicz, K. (2017). Funkcjonalne aspekty komunikowania wieloznacznego – ocena nadawcy komunikatu. In: M. Grech, A. Siemes, M.z Wszołek (eds.), Badanie i projektowanie komunikacji 6 (pp. 385–394). Wrocław: Współpraca wydawnicza Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Wrocławskiego i Wydawnictwa LIBRON.
Dobrosz-Michiewicz, K. (2018). Wieloznaczność poznawcza jako strategia komunikacyjna. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 41, 213–220. DOI: https://doi.org/10.18778/1505-9057.41.14
Egbert, J., Wizner, S., Keller, D., Biber, D., McEnery, T., Baker, P. (2021). Identifying and describing functional discourse units in the BNC Spoken 2014. Text& Talk, 41. DOI: https://doi.org/10.1515/text-2020-0053
Fauconnier, G. (1995). Mental Spaces. Aspects of Meaning Construction in Natural Language. Cambridge: Cambridge University Press. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511624582
Ferguson, C.A. (1975). Toward a Characterization of English Foreigner Talk. Anthropological Linguistics, 17(1), 1–14.
Ferguson, C.A. (1983). Sports announcer talk: Syntactic aspects of register variation. Language in Society, 12(2), 153–172. DOI: https://doi.org/10.1017/S0047404500009787
Fine, G.A. (2002). Shared fantasy: Role-playing games as social worlds (Paperback ed). Chicago, London: The University of Chicago Press.
Frenkel-Brunswik, E. (1949). Intolerance of ambiguity as an emotional and perceptual personality variable. Journal of Personality, 18, 108–143. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-6494.1949.tb01236.x
Houtkoop, H., Mazeland, H. (1985). Turns and discourse units in everyday conversation. Journal of Pragmatics, 9(5), 595–620. DOI: https://doi.org/10.1016/0378-2166(85)90055-4
Quasthoff, U., Heller, V., Morek, M. (2017). On the sequential organization and genre-orientation of discourse units in interaction: An analytic framework. Discourse Studies, 19, 84–110. DOI: https://doi.org/10.1177/1461445616683596
Rewerska, A., Świdurska, A. (2023). RPGs: Small-scale register analysis using the taxonomy of discourse units. In: Z. Vetulani, P. Paroubek (eds.), Human Language Technologies as a Challenge for Computer Science and Linguistics (pp. 240–244). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Surdyk, A. (2008). Klasyfikacja interakcji w grach typu Role-Playing Games oraz relacje komunikacyjne i dydaktyczne w technice gier fabularnych. In: A. Surdyk, J. Z. Szeja (eds.), Kulturotwórcza funkcja gier. Gra w kontekście edukacyjnym, społecznym i medialnym (pp. 115-126). Homo Communicativus. Poznań: ZTiFK UAM.
Wald, B. (1976). The Discourse Unit: A Study in the Segmentation and Form of Spoken Discourse. Department of Linguistics (MS).
Zimmer, J. (1989). 12—Toward a Description of Register Variation in American Sign Language. In: C. Lucas (ed.), The Sociolinguistics of the Deaf Community (pp. 253–272). London: Academic Press. DOI: https://doi.org/10.1016/B978-0-12-458045-9.50018-5
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Antonina Świdurska

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Szczegółowe informacje dotyczące prawa autorskiego zawarte są w umowie podpisywanej między wydawcą a autorem.