Recipe for game lending libraries. Participatory budget as a way of financing the creation of game lending libraries in Poland
PDF (Język Polski)

Keywords

participatory budgeting
boardgames
civic engagement
toy lending libraries
game lending libraries

How to Cite

Łączyński, M. (2020). Recipe for game lending libraries. Participatory budget as a way of financing the creation of game lending libraries in Poland. Homo Ludens, (1 (13), 103–114. https://doi.org/10.14746/HL.2020.13.6

Abstract

This article aims to discuss legal and organizational aspects of funding toy and game lending libraries with money from participatory budgets in Poland. It presents a case study of development and promotion
of such project, based on a project “Wypożyczalnie gier planszowych w bibliotece” conducted in 2016 in six areas of Warsaw. The article presents organizational and procedural aspects of the project development,
execution and promotion within the participatory budget procedure and outside, as well as public opinion, reactions of city officials and of people responsible for the realization of the project after it was voted through,
and its results.

https://doi.org/10.14746/HL.2020.13.6
PDF (Język Polski)

References

Bluj, A., Stokłuska, E. (2015). Budżet partycypacyjny (obywatelski) krok po kroku. Poradnik dla praktyków. Warszawa: Fundacja Pracownia Badań i Innowacji Społecznych „Stocznia”. Online: <http://partycypacjaobywatelska.pl/wp-content/uploads/2016/01/BP_krokpokroku.pdf>. Data dostępu: 15 października 2020.

Kłębowski, W. (2013). Budżet partycypacyjny. Krótka instrukcja obsługi. Warszawa: Instytut Obywatelski. Online: <http://www.instytutobywatelski.pl/wp-content/uploads/2013/03/budzet_partycypacyjny.pdf>. Data dostępu: 15 października 2020.

Kłębowski, W. (2014). Budżet partycypacyjny. Ewaluacja. Warszawa: Instytut Obywatelski. Online: <http://www.instytutobywatelski.pl/21598/publikacje/raporty/raport-budzet-partycypacyjny-ewaluacja>. Data dostępu: 15 października 2020.

Kotlarska, K. (2017). Wypożyczalnie gier planszowych w bibliotece – Wola, obszar 4: Młynów. Online: <http://app.twojbudzet.um.warszawa.pl/projekt/4313>. Data dostępu: 12 grudnia 2018.

Kozielski, R. (2011). Wskaźniki marketingowe. Warszawa: Wolters Kluwer Polska.

Kraszewski, D. (b.d.). Budżet obywatelski. Online: <http://www.maszglos.pl/strefa-wiedzy/budzet-obywatelski/budzet-obywatelski-krok-i>. Data dostępu: 10 grudnia 2018.

Kraszewski, D., Mojkowski, K. (2014). Budżet obywatelski w Polsce. Warszawa: Fundacja im. Stefana Batorego. Online: <http://partycypacjaobywatelska.pl/wp-content/uploads/2015/07/Budzet-obywatelski-w-Polsce-D.-Kraszewski-K.-Mojkowski.pdf>. Data dostępu: 15 października 2020.

Litwin, M. (2015). Gry i zabawy w instytucjach kultury. O (nie)możliwości utworzenia ludotek w Polsce. Homo Ludens. 7(1), 145–158. Online:<http://www.ptbg.org.pl/?smd_process_download=1&download_id=2582>. Data dostępu: 15 października 2020.

Moore, J. E. (1995). A History of Toy Lending Libraries in the United States Since 1935. Online: <http://eric.ed.gov/?id=ED390414>. Data dostępu: 10 grudnia 2018.

Pietrusińska, M. J. (2017). Budżet partycypacyjny jako potencjał edukacji obywatelskiej dorosłych. Przykład Warszawy. Pedagogika Społeczna, 65(3), 157–175.

Regulamin budżetu partycypacyjnego w Warszawie. Online: <http://twojbudzet.um.warszawa.pl/sites/twojbudzet.um.warszawa.pl/files/regulamin_przeprowadzania_budzetu_partycypacyjnego_w_warszawie_na_rok_2019.pdf>. Data dostępu: 10 grudnia 2018.

Rettig, M. A. (1998). Guidelines for Beginning and Maintaining a Toy Lending Library. Early Childhood Education Journal, 25(4), 229–232.