Tracing Wajda. Polish digital games about World War II between center and periphery
PDF (Język Polski)

Keywords

Andrzej Wajda
digital games
World War II
Poland

How to Cite

Jankowski, F. (2023). Tracing Wajda. Polish digital games about World War II between center and periphery. Homo Ludens, (1(15), 49–64. https://doi.org/10.14746/HL.2022.15.3

Abstract

This article aims to synthesize the phenomenon of World War II digital games created in Poland in the past decade. Although the World War II themes had appeared in Polish digital games much earlier, it was not until the 2010s that it was presented as a traumatic experience rather than an adventurous period. Three games created between 2011 and 2021 serve as examples: Ashes and Diamonds, Warsaw, and My Memory of Us. The research shows that these titles reproduce national martyrdom present in Andrzej Wajda’s films.

https://doi.org/10.14746/HL.2022.15.3
PDF (Język Polski)

References

Adamczak, M. (2013). Między poetyką kulturową a kulturą produkcji. Społeczny kontekst realizacji pierwszych filmów Andrzeja Wajdy. Images, 13(22), 73–90. Online: <https://pressto.amu.edu.pl/index.php/i/article/view/3662>. Data dostępu: 23 października 2021.

Andrzejewski, J. (1948). Popiół i diament: powieść. Warszawa: Spółdzielnia Wydawnicza „Czytelnik”.

Bojarski, P. (15 października 2016). Jak Wajda znalazł „Kanał”. Gazeta Wyborcza. Online: <https://wyborcza.pl/7,75410,20838915,jak-wajda-znalazl-kanal.html>. Data dostępu: 3 czerwca 2022.

jp, mrt, ura (1 sierpnia 2013). Wajda i Komasa spotkali się na planie filmu o powstaniu „Miasto 44”. Dzieje.pl. Online: <https://dzieje.pl/film/wajda-i-komasa-spotkali-sie-na-planie-filmu-o-powstaniu-miasto44>. Data dostępu: 23 maja 2022.

Keeley, J. (19 października 2018). „My Memory of Us” review. Adventure Gamers. Online: <https://adventuregamers.com/articles/view/36223>. Data dostępu: 24 października 2021.

Kornacki, K. (2018). „Popiół i diament” w ogniu. Krytyka filmu po 13 grudnia 1981 roku. Studia Filmoznawcze, 39, 27–51. Online: <https://wuwr.pl/sf/article/view/1612>. Data dostępu: 5 września 2022. DOI: https://doi.org/10.19195/0860-116X.39.3

Lacan, J. (1991). The Ego in Freud’s Theory and in the Technique of Psychoanalysis, 1954–1955 (tłum. S. Tomaselli, notes J. Forrester). New York: W. W. Norton & Company.

Lubelski, T. (1992). Strategie autorskie w polskim filmie fabularnym lat 1945–1961. Kraków: Uniwersytet Jagielloński.

Lubelski, T. (2007). „Kanał” 50 lat temu: paradoks odbioru. Kino, 41(5), 58–60.

Lubelski, T. (2015). Historia kina polskiego 1895–2014. Kraków: Universitas.

Luter, A. (3 października 2018). But na ołtarzu, czyli „Popiół i diament”. Więź. Online: <https://wiez.pl/2018/10/03/but-na-oltarzu-popiol-i-diament>. Data dostępu: 23 października 2021.

Majkowski, T. Z., Suszkiewicz, K. (2021). Radecznica memory game. An educational workshop. International Journal of Heritage, Memory and Conflict, 1(1), 85–93. Online: <https://ijhmc.arphahub.com/article/63349>. Data dostępu: 18 maja 2022. DOI: https://doi.org/10.3897/hmc.1.63349

Marszalec, J. (2010). Powstanie Warszawskie: Wojna, polityka, życie społeczne i mit. W: K. Persak, P. Machcewicz (red.), II wojna światowa (s. 339–375). Warszawa: Muzeum Historii Polski – Bellona. Online: https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/13659/marszalec_powstanie_warszawskie.pdf?sequence=1&isAllowed=y>. Data dostępu: 5 września 2022.

Mucharzewski, M. (13 października 2018). Gdy „Valiant Hearts” spotyka powstanie warszawskie – recenzja „My Memory of Us”. Graczpospolita.pl. Online: <https://graczpospolita.pl/recenzja-my-memory-of-us>. Data dostępu: 18 maja 2022.

Schweiger, B. (2015). Relacje władzy w polu wytwórstwa gier komputerowych. Czas Kultury, 31(2), 104–110. Online: <https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=424917>. Data dostępu: 24 października 2021.

Sterczewski, P. (2016). This Uprising of Mine: Game Conventions, Cultural Memory and Civilian Experience of War in Polish Games. Game Studies, 16(2). Online: <http://gamestudies.org/1602/articles/sterczewski>. Data dostępu: 23 października 2021.

Szczekała, B. (2014). Nowe kino powstańcze? EKRANy, 5(21), 46–49.

Tabor, N. (28 sierpnia 2018). Żołnierze zapomniani? Przegląd. Online: <https://www.tygodnikprzeglad.pl/zolnierze-zapomniani>. Data dostępu: 26 października 2021.

Tycner, M., Tycner, A. (wybór, wstęp, oprac.) (24 września 2018). Komuna warszawska 1944. Kontakt. Online: <https://magazynkontakt.pl/komuna-warszawska-1944>. Data dostępu: 26 października 2021.

Vasile, C. (5 października 2019). WARSAW Review (PC). Softpedia News. Online: <https://www.softpedia.com/reviews/games/pc/warsaw-review-527714.shtml>. Data dostępu: 24 października 2021.

Werner, A. (1987). Polskie, arcypolskie… London: Polonia.

Witek, P. (2013). Andrzej Wajda as Historian. W: R. A. Rosenstone, C. Parvulescu (red.), A Companion to the Historical Film (s. 154–175). Malden: Wiley-Blackwell. Online: <https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/9781118322673.ch8>. Data dostępu: 23 października 2021. DOI: https://doi.org/10.1002/9781118322673.ch8

Wróblewski, J. (2016). Wajda: „Najpiękniejsze jest to, czego się nie zrobiło”. Polityka, 60(10), 74. Online: <https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/kultura/1652282,1,wajda-najpiekniejsze-jest-to-czego-sie-nie-zrobilo.read>. Data dostępu: 20 grudnia 2021.

Ziegler, T. (23 sierpnia 2018). Developer Interview: Juggler Games. Game Pilgrim. Online: <https://gamepilgrim.com/2018/08/23/developer-interview-juggler-games>. Data dostępu: 24 października 2021.

Żuczkowski, M. (9 września 2019). Socjaliści polscy w „wojnie o całe jutro świata”. Przystanek Historia. Online: <https://przystanekhistoria.pl/pa2/tematy/ruch-socjalistyczny/53683,Socjalisci-polscy-w-wojnie-o-cale-jutro-swiata.html>. Data dostępu: 26 października 2021.

Chmielewski, T. (1969). Jak rozpętałem II wojnę światową [DVD]. Przedsiębiorstwo Realizacji Filmów „Zespoły Filmowe”.

Komasa, J. (2014). Miasto 44 [DVD]. Akson Studio.

Spielberg, S. (1993). Lista Schindlera [DVD]. Warner Bros.

Wajda, A. (1954). Pokolenie [DVD]. Wytwórnia Filmów Fabularnych.

Wajda, A. (1956). Kanał [DVD]. Zespół Filmowy „Kadr”.

Wajda, A. (1958). Popiół i diament [DVD]. Zespół Filmowy „Kadr”.

Wajda, A. (1990). Korczak [DVD]. Film Studio „TiM”.

Alien Artefact (2002). Another War [PC]. Mirage Interactive, Polska.

Alien Artefact (2003). Jak rozpętałem II wojnę światową [PC]. Mirage Interactive, Polska.

Charles University, Czech Academy of Sciences (2017). Attentat 1942 [PC]. Charles University, Czech Academy of Sciences, Czechy.

CI Games (2014). Enemy Front [PC]. CI Games, Polska.

City Interactive (2005). Combat Wings [PC]. City Interactive, Polska.

Corwin Software Studios (1999). Mortyr 2093–1944 [PC]. Mirage Interactive, Polska.

DMD Enterprise (2012). Uprising44: The Silent Shadows [PC]. Play Publishing, Polska.

Juggler Games (2018). My Memory of Us [PC]. IMGN.PRO, Polska.

Pixelated Milk (2019). Warsaw [PC]. Pixelated Milk, Polska.

Red Hook Studios (2016). Darkest Dungeon [PC]. Red Hook Studios, Polska.

Słodownik, A., Danielewicz, M., Szota, M. (2014). Popiół i diament [gra przeglądarkowa]. B.w., Polska. Online: <https://web.archive.org/web/20140208130948/http://popioldiament.pl>. Data dostępu: 20 grudnia 2021.

Ubisoft Montpellier (2013). Valiant Hearts: The Great War [PC]. Ubisoft, Francja.