Geocaching, czyli poszukiwanie skarbów
Okładka czasopisma Homo Ludens, nr 1(16), rok 2023
PDF

Słowa kluczowe

geocaching
gra terenowa
turystyka
GPS

Jak cytować

Ziemkowska, J. (2024). Geocaching, czyli poszukiwanie skarbów. Homo Ludens, (1(16), 251–262. https://doi.org/10.14746/HL.2023.16.12

Abstrakt

Geocaching polega na tworzeniu i odkrywaniu miejsc ze skrzynkami, do których można wędrować, kierując się współrzędnymi GPS. Po rejestracji konta w aplikacji Geocaching widać na mapie kesze znajdujące się w pobliżu wybranego miejsca. Najczęściej zlokalizowane są one w pobliżu ciekawych miejsc. Mogą wskazywać obszary cenne pod względem przyrodniczym, kulturalnym, historycznym. Celem artykułu jest przybliżenie tej formy gry terenowej, pokazania praktycznych możliwości wykorzystania jej w turystyce, rekreacji i edukacji.

https://doi.org/10.14746/HL.2023.16.12
PDF

Bibliografia

Gołoś, G. (2013). Questing i gry terenowe jako atrakcyjne rekreacyjno-edukacyjne formy aktywności na terenach leśnych. Studia i Materiały Centrum Edukacji Przyrodniczo-Leśnej w Rogowie, 15(1), 74–82.

Iwaszko, K. (2008). Geocaching a promocja turystyki na Podlasiu. W: M. Jalinik (red.), Innowacje w rozwoju turystyki (s. 70–77). Białystok: Wydawnictwo Politechniki Białostockiej.

Kaczor, S. (2003). Miejsce turystyki w autorozwoju. W: E. Kameduła, I. Kuźniak, E. Piotrowski (red.), W kręgu edukacji, nauk pedagogicznych i krajoznawstwa (s. 417–421). Poznań: Firma Wydawnicza „MS Ag”.

Kaganek, K., Kurek, A. (2016). Questing i inne formy nowoczesnego wymiaru poznawania. W: A. Stasiak, J. Śledzińska, B. Włodarczyk (red.), Współczesne oblicza krajoznawstwa (s. 99–114). Warszawa: Wydawnictwo PTTK „Kraj”.

Malinowski, J. A. (1995). Wczesnoszkolna edukacja krajoznawcza dzieci. Pedagogika, 21(1), 73–84.

Michalak, R., Parczewska, T. (2019), (Nie)obecność outdoor education w kształceniu szkolnym. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Palamer-Kabacińska, E. (2016). Czeskie doświadczenia w obszarze pedagogiki przeżyć. Kwartalnik Pedagogiczny, 61(2), 203–216.

Roland, E. (2017). Zajęcia terenowe – ekscytująca przygoda z przyrodą. Edukacja Biologiczna i Środowiskowa, 16(2), 103–106.

Samołyk, M. (2013). Geocaching – nowa forma turystyki kulturowej. Turystyka Kulturowa, 6(11), 17–31.

Smoleńska, O. (2009). Najnowsze trendy w turystyce eventowej. Gry fabularne i wydarzenia związane z fantastyką i technologią XXI wieku. Turystyka Kulturowa, 2(8), 31–39.

Surdyk, A. (2010). Gry, które uczą. Meritum, 17(2), 22–25.

Truszkowska-Wojtkowiak, M. (2012). Fenomen czasu wolnego. Gdańsk: Harmonia Universalis.

Warcholik, W. (2008). Gry GPS w edukacji szkolnej. W: R. Wiśniewski, W. Gierańczyk (red.), Geografia we współczesnym systemie kształcenia (s. 47–53). Warszawa: Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania im. Stanisława Leszczyckiego PAN.

Geocaching.com (2020). Mars Perseverance Rover. Online: <https://www.geocaching.com/track/details.aspx?id=4638861> (data dostępu: 23 lutego 2021).

Geocaching.com (2021). Fast Facts. Online: <https://newsroom.geocaching.com/fast-facts> (data dostępu: 24 lutego 2021).

Geocaching.pl (2021). Historia tramwajów w Polsce. Online: <https://www.geocaching.pl/projects.php?id=17> (data dostępu: 24 lutego 2021).

Grzegorek, M. (16 sierpnia 2022). Geocaching. Online: <https://www.okl.lasy.gov.pl/geocaching#.YDfx89zdiUk> (data dostępu: 23 lutego 2021).

Keszomaniacy.pl (2021). Geocaching Travel Bug. Online: <https://keszomaniacy.pl/product/geocaching-travel-bug> (data dostępu: 25 lutego 2021).

Opencaching.pl (2021). Geocaching. Online: <https://opencaching.pl/index.php> (data dostępu: 25 lutego 2021).