Analiza poetyki oraz ewolucji podgatunku gier soulslike
Okładka czasopisma Homo Ludens, nr 2(18), rok 2024
PDF

Słowa kluczowe

gry cyfrowe
gry wideo
soulslike
gatunki gier
poetyka

Jak cytować

Czyński, M. (2024). Analiza poetyki oraz ewolucji podgatunku gier soulslike. Homo Ludens, (2(18), 54–69. https://doi.org/10.14746/HL.2024.18.3

Abstrakt

Gatunki gier cyfrowych podlegają ciągłej ewolucji. Od ponad dekady na rynku gier cyfrowych rozwija się nowy podgatunek gier akcji cRPG zwany soulslike. Produkcje te nie są jednak hermetyczne i podlegają ciągłym przekształceniom. Jak zmiany poetyki Dark Souls – gry, która zapoczątkowała cały podgatunek – wpływają na tożsamość gier soulslike? Artykuł analizuje genologiczne definicje gier cyfrowych, poetyki gier typu soulslike oraz wewnętrzne zmiany zachodzące w obrębie tego podgatunku.

https://doi.org/10.14746/HL.2024.18.3
PDF

Bibliografia

Bogost, I. (2007). Persuasive Games: The Expressive Power of Videogames. Cambridge: MIT Press. DOI: https://doi.org/10.7551/mitpress/5334.001.0001

Carroll, N. (2004). Filozofia horroru albo paradoksy uczuć (tłum. M. Przylipiak). Gdańsk: słowo/obraz terytoria.

Chandler, D. (1997). An introduction to genre theory. Online: <https://www.researchgate.net/publication/242253420_An_Introduction_to_Genre_Theory>. Data dostępu: 21 maja 2023.

Garda, M. B. (2016). Interaktywne fantasy. Gatunek w grach cyfrowych. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. DOI: https://doi.org/10.18778/7969-619-2

Gawrysiak, P., Mańkowski, P., Uchański, A. (1998). Biblia komputerowego gracza. Warszawa: Iskry.

Juul, J. (2013). The Art Of Failure. Cambridge: MIT Press.

Kochanowicz, R. (2014). Fabularyzowane gry komputerowe w przestrzeni humanistycznej. Analizy, interpretacje i wnioski z pogranicza poetyki, aksjologii, dydaktyki literatury. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Majkowski, T. Z. (2019). Języki gropowieści. Studia o różnojęzyczności gier cyfrowych. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Mecheri, D., Romieu, S. (2017). Dark Souls: Beyond The Grave – Volume 1. Toulouse: Third Éditions.

Prajzner, K. (red.). (2019). Wprowadzenie do groznawstwa. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. DOI: https://doi.org/10.18778/8142-469-1

Wittgenstein, L. (1983). Dociekania filozoficzne (tłum. B. Wolniewicz). Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

FromSoftware (2009). Demon’s Souls [PlayStation 3]. Namco Bandai Partners, Japonia.

FromSoftware (2011). Dark Souls [gra wieloplatformowa]. Bandai Namco Entertainment, Japonia.

id Software (1994). Doom [PC]. Id Software, USA.

id Software (1992). Wolfenstein 3D [PC]. Apogee Software, USA.

id Software (1991). Hovertank 3D [PC]. Softdisc, USA.

3D Realms (1996). Duke Nukem 3D [gra wieloplatformowa]. Apogee Software, USA.

LucasArts (1995). Star Wars: Dark Forces [gra wieloplatformowa]. LucasArts, USA.

Blizzard North (1996). Diablo [gra wieloplatformowa]. Blizzard Entertainment, USA.

Bethesda Game Studios (2011). The Elder Scrolls V: Skyrim [gra wieloplatformowa]. Bethesda Softworks, USA.

The Game Kitchen (2019). Blasphemous [gra wieloplatformowa]. Team17, Hiszpania.

Team Cherry (2017). Hollow Knight [gra wieloplatformowa]. Team Cherry, Australia.

Acid Nerve (2021). Death’s Door [gra wieloplatformowa]. Devolver Digital, USA.

Gunfire Games (2019). Remnant: From the Ashes [gra wieloplatformowa]. Perfect World Entertainment, Chiny.

FromSoftware (2015). Bloodborne [PlayStation 4]. Sony Computer Entertainment, Japonia.

FromSoftware (2022). Elden Ring [gra wieloplatformowa]. Bandai Namco Entertainment, Japonia.

Respawn Entertainment (2019). Star Wars Jedi: Fallen Order [gra wieloplatformowa]. Electronics Art, USA.

FromSoftware (2019). Sekiro: Shadows Die Twice [gra wieloplatformowa]. FromSoftware, Japonia.