Dysleksja u dorosłych a depresja – w perspektywie narracji uczestnika terapii pedagogicznej
Okładka czasopisma Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, nr 17, rok 2017
PDF
PDF (English)

Słowa kluczowe

dyslexia of adult
mood disorders
depression
pedagogical therapy

Jak cytować

Wejner-Jaworska, T. (2018). Dysleksja u dorosłych a depresja – w perspektywie narracji uczestnika terapii pedagogicznej. Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, (17), 225–249. https://doi.org/10.14746/ikps.2017.17.12

Abstrakt

This article presents the problem of adult dyslexia and its emotional-motivational effects – the depressive disorders. It shows the narration of a young man experiencing both. From the presented quotations emerges the image of these disorders, but also ways to deal with them. In spite of serious problems, a high level of aspirations has been maintained, and psycho-pedagogical therapy remains a supportive factor as well as success.

https://doi.org/10.14746/ikps.2017.17.12
PDF
PDF (English)

Bibliografia

Bogdanowicz, M. (2002). Dysleksja i paradoksy. „Forum Nauczycieli. Nauczanie Zintegrowane”, No 1, pp. 5-10.

Bogdanowicz M. (ed.) (2012), Dysleksja w wieku dorosłym, Wyd. Harmonia, Gdańsk.

Bogdanowicz, M. (2005). Ryzyko dysleksji. Problem i diagnozowanie, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

Bogdanowicz M. (2011). Specyficzne trudności w uczeniu się czytania i pisania – dysleksja, dysortografia, dysgraphia, [in:] M.B. Pecyna (ed.), Dysleksja rozwojowa – fakt i tajemnica w diagnostyce psychologiczno-pedagogicznej, WSZiA w Opolu, Opole.

Gałecki P., Święcicki Ł. (ed.) (2015), Kryteria diagnostyczne z DSM-5, Wyd. ELSEVIER URBAN & PARTNER

Craig T.K.J. (2010), Depression, [in:] Morgan C., Bhurga D. (ed.), Principles of Social Psychiatry, 2nd Ed., Wiley-Bleckwell, Oxford, USA. Davis R. D., Braun E. M. (2001), Dar dysleksji, Poznań.

Depresja – podstawowe informacje (2014), http://forumprzeciwdepresji.pl/index.php/ 932/depresja-podstawowe-informacje.html, [access: 10.07.2017].

Glickman N. (2009), Cognitive-Behavioural Therapy for Deaf and Hearing Persons With Language and Learning Challenges. Routledge, Taylor & Francis Group, New York.

ICD-10. International Statistical Classification of Diseases and Health Problems. X Revision, Vol. I, (2008), WHO, Geneva.

Kirenko K. (2006), Globalna orientacja życiowa osób niepełnosprawnych aktywnych i biernych zawodowo, „Aktywizacja Zawodowa Osób Niepełnosprawnych” No 3-4(7-8).

Krasowicz-Kupis G. (ed.) (2006), Dysleksja rozwojowa. Perspektywa psychologiczna, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

Łałajewa R.I. (1997), Definicje, ujęcie i rozpowszechnienie zaburzeń czytania u dzieci w wieku szkolnym, [in:] Ł.S. Wołkow, W.I. Sieliworstow (ed.), Chrestmatia Logopedii, Vol. II, Moscow.

Łockiewicz M., Bogdanowicz M.K. (2013), Dysleksja u osób dorosłych, Impuls, Kraków.

Podgórska-Jachnik D. (2014), Praca socjalna z osobami z niepełnosprawnością i ich rodzinami, CRZL, Warsaw.

Podgórska-Jachnik D. (2017) Problem depresji wśród osób niesłyszących i niewidzących, [in:] A. Orzechowska, P. Gałecki, T. Pietras (ed.), Nawracające zaburzenia depresyjne : etiologia, diagnoza i terapia. Wydawnictwo Continuo, Wrocław

Reid A., Szczerbiński M. (2003), Studium przypadku dorosłej osoby z dysleksją rozwojową, Plakat na Konferencji Psychologii Rozwojowej, PTP, UJ, Kraków.

Rusiniak M., Lewandowska M. (2014), Przegląd wybranych koncepcji dysleksji rozwojowej- perspektywa genetyczna, neuropsychologiczna i lingwistyczna, „Nowa Audiofonologia”, 3(1).

Vallée M. (2009), ADHD: Biological Disease or Psychosocial Disorder? Accounting for the French-American Divergence in Ritalin Consumption, University of California, Berkeley, [online] http://www.irle.berkeley.edu/culture/papers/vallee09.pdf, [access: 15.03.2017].

Wciórka J. (ed.) (2008), Kryteria diagnostyczne według DSM-IV-TR. Wyd. American Psychiatric Association, Wrocław.

Wejner-Jaworska T. (2016), Uczniowie z dysleksją rozwojową pod koniec szkoły podstawowej w roku 2015, „Kultura i Wychowanie”, No 11(1), 2016.

Wszeborowska-Lipińska B. (2012), Dysleksja jako indywidualny wzorzec trudności i zdolności, [in:] Dysleksja w wieku dorosłym, Gdańsk.