Inny, bo uzdolniony czy opóźniony?
PDF

Słowa kluczowe

talented persons
self-esteem
diagnosis

Jak cytować

Wejner-Jaworska, T. (2014). Inny, bo uzdolniony czy opóźniony?. Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, (7), 27–39. https://doi.org/10.14746/ikps.2014.7.02

Abstrakt

The article presents the problem of talented persons in the context of their own difficulties resulting from their understated self-esteem. The subject is presented as an examples of an adult and a child exposing the need of the early diagnosis of the child’s ability. A proper and early diagnosis is the basis of comprehensive development, building an adequate and high self-esteem and prevention of social exclusion.

https://doi.org/10.14746/ikps.2014.7.02
PDF

Bibliografia

GOLEMAN D., Inteligencja emocjonalna, Media Rodzina, Poznań 1997.

GUILFORD J.P., Natura inteligencji człowieka, PWN, Warszawa 1978.

HORNOWSKI B., Rozwój inteligencji i uzdolnień specjalnych, WSiP, Warszawa 1986.

KLUS-STAŃSKA D., Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń, Żak, Warszawa 2010

LAZARUS A.A., COLMAN A.M., Psychopatologia, Zysk i S-ka, Poznan 2001.

LIPTON B.H., The Biology of Belief, Hay Hause, New York 2008.

MCTAGGART L., Więź. Odkryj połączenie między Tobą a resztą świata, Stu­dio Astrop­sy­cho­lo­gii, Białystok 2013.

NĘCKA E., Psychologia poznawcza, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1994.

SELIGMAN M.E.P., WALKER E.F., ROSENHAN L.D., Psychopatologia, Zysk i S-ka, Poznań 2003.

STERNBERG R.J., Human abilities: An information-processing approach, „Developmental Psychology” 1985, nr 24.

http://michalpasterski.pl/2014/04/13-bledow-polskiego-systemu-edukacji [6.04. 2015].