Abstrakt
Bernadeta Szczupał, Jolanta Izabela Wiśniewska, Everyday life and a sense of loneliness in the opinion of elderly persons with disabilities in long-term residential care. Interdisciplinary Contexts of Special Pedagogy, no. 24, Poznań 2019. Pp. 11-25. Adam Mickiewicz University Press. ISSN 2300-391X. DOI: https://doi.org/10.14746/ikps.2019.24.01
The growing number of elderly people, including persons with disabilities, is a major social, economic and political challenge. The article presents the results
of a qualitative research concerning the opinions of elderly persons with disabilities in long-term residential care, about their everyday life and the sense of loneliness experienced by them.
Bibliografia
Demetrio D., Autobiografia. Terapeutyczny wymiar pisania o sobie, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2000.
Gutowska A., (Nie)pełnosprawna starość – przyczyny, uwarunkowania, wsparcie, „Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej” 2015, no. 8, p. 9-33.
Heitzman J., Psychiatria w geriatrii. Wydawnictwo Termedia, Poznań 2018.
Kos E., Wywiad narracyjny jako metoda badań empirycznych, [in:] Badania jakościowe w pedagogice, ed. D. Urbaniak-Zając, E. Kos, PWN, Warszawa 2013.
Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2010.
Posłuszna M., Aktywność rodzinna i społeczna osób starszych. „Nowiny Lekarskie” 2012, 81, 1, p. 75-79.
Szczupał B., Dignity, everyday life, support for seniors with disabilities, „Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej” 2018, no. 24, p. 15-26.
Wiśniewska J.I., Educational activity of seniors as a predictor of successful ageing, „Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej” 2018, no. 24, p. 27-46.
Ziomek-Michalak K., Znaczenie rodziny w starzeniu się i w starości człowieka, „Roczniki Teologiczne” 2015, vol. 5, p. 175-194.