Abstrakt
Natalia Walter, Internetowe wsparcie społeczne [Online social support]. Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, nr 23, Poznań 2018. Pp. 29-58. Adam Mickiewicz University Press. ISSN 2300-391X. DOI: https://doi.org/10.14746/ikps.2018.23.02
New media are the tools that support human’s intellectual functioning. For many people with disabilities they may become the sole opportunity for accessing information, communicating, learning or working. On the other hand, new media also provide a space for social interactions that could affect the process of coping with critical events, both ordinary and traumatic ones. The key concept for the discussion is internet-based social support, defined as support available online to a person dealing with a critical event which needs to be overcome with external resources coming from virtual groups comprising people experiencing difficulties of a similar nature, in the past or currently. The author posed the question whether internet social support is ubiquitous, and what it manifests itself. To answer this, she conducted quantitative and qualitative research. The data collected then became the
basis for analysis and theoretical considerations.
Bibliografia
Alheit P., Podejście biograficzne do całożyciowego uczenia się, „Teraźniejszość –człowiek – edukacja” 2011, nr 3(55), s. 7-20.
Bambina A., Online social support. The Interplay of Social Networks and Computer-Mediated Communication, Cambria Press, New York 2007.
Barani K., Wirtualne wspólnoty kobiet na forach Internetowych jako źródło wsparcia w przygotowaniu do macierzyństwa, [w:] Całe życie w sieci, red. B. Szmigielska, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2008, s. 177-204.
Clifford T., Minnes P., Logging On: Evaluating an Online Support Group for Parents of Children with Autism Spectrum Disorders, “Journal of Autism and Developmental Disorders” 2013, Vol. 43(7), s. 1662-1675.
Coulson N.S., Greenwood N., Families affected by childhood cancer: an analysis of the provision of social support within online support groups, “Child: Care, Health and Development” 2012, Vol. 38(6), p. 870-877.
Davison K.P., Pennebaker J.W., Dickerson S.S., Who talks? The social psychology of illness support groups, “American Psychologist” 2000, nr 55, s. 205–217.
Dewey J., How We Think, Heath, New York 1933.
Fogel J., Albert S.M., Schnabel F., Ditkoff B.A., Neugut A.I., Internet use and social support in women with breast cancer, “Journal of Health Psychology” 2002, nr 21, s. 398–404.
Gustafson D.M., Wise M., McTavish F., Taylor J.O., Wolberg W., Steward J., Development and pilot evaluation of a computer-based support system for women with breast cancer, “Journal of Psychosocial Oncology” 1994, nr 11, s. 69–93.
Hong Y.A., Peña-Purcell C.N., Ory M.G., Outcomes of online support and re-sources for cancer survivors: A systematic literature review, “Patient Education and Counseling” 2012, Vol. 86(3), s. 288-296.
Jarvis P., Adult Learning in the Social Context, Croom Helm, London-New York-Sydney 1987.
Jarzębińska A., Internetowe forum dyskusyjne jako źródło społecznego wsparcia rodziców (w sytuacji wady letalnej płodu), [w:] Dymensje poradnictwa i wsparcia społecznego w perspektywie interdyscyplinarnej, red. M. Piorunek, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Poznań 2015, s. 177-200.
Klemm P., Hurst M., Dearholt S.L., Trone S.R., Gender differences on Internet cancer support groups, “Computers Informatics Nursing” 1999, nr 17, s. 65-72.
Knoll N., Schwarzer R., Prawdziwych przyjaciół… Wsparcie społeczne, stres, choroba i śmierć, [w:] Wsparcie społeczne, stres i zdrowie, red. H. Sęk, R. Cieślak, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004, s. 29-48.
Kolb D.A., Fry R., Toward an applied theory of experiential learning, [in:] Theories of Group Process, ed. C. Cooper, John Wiley, London 1975.
Lazarus R.S., Folkman S., Stress, Appraisal and Coping, Springer, New York 1984.
Lieberman M.A., Russo S., Self help groups and the Internet: breast cancer newsgroups, “International Journal of Self-Help & Self-Care” 2002, nr 1, s. 323–344.
Mo P.K.H., Coulson N.S., Are online support groups always beneficial? A qualitative exploration of the empowering and disempowering processes of participation within HIV/AIDS-related online support groups, “International Journal of Nursing Studies” 2014, vol. 51(7), s. 983-993.
Price L., Leong E., Ryan M., Motivations for social Internet use, ANZMAC Conference: Consumer Behaviour. Edith Cowan University, 2005, http://www.anzmac.org/conference_archive/2005/cd-site/pdfs/3-Consumer-Beh/3-Price.pdf [dostęp: 7.03.2016].
Sęk H., Cieślak R., Wsparcie społeczne – sposoby definiowania, rodzaje i źródła wsparcia, wybrane koncepcje teoretyczne, [w:] Wsparcie społeczne, stres i zdrowie, red. H. Sęk, R. Cieślak, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004, s. 11-28.
Skowrońska-Pućka A., (Nie)wirtualne problemy nastoletnich matek. Potrzeba wsparcia,[w:] Rodzina – młodzież – dziecko. Szkice z teorii i praktyki pomocy psychopedagogicznej i socjalnej, red. M. Piorunek, J. Kozielska, A. Skowrońska-Pućka, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Poznań 2013, s. 231-242.
Tanis M., Online social support groups, [w:] The Oxford Handbook of Internet Psychology, red. A. Joinson, K. McKenna, T. Postmes, U. Reips, Oxford University Press Inc., New York 2007, s. 139-153.
Thoits P.A., Stress, coping, and social support processes: Where are we? What next?, “Journal of Health and Social Behavior” 1995, no. Ext. 53, s. 53-79.
Tomsia K., Internet jako źródło wsparcia dla osób zainteresowanych opieką zastępczą nad dzieckiem, [w:] Psychologiczne konteksty Internetu, red. B. Szmigielska, Wydawnictwo WAM, Kraków 2009, s. 179-193.
van Uden-Kraan C.F., Drossaert C.H., Taal E., Shaw B.R., Seydel E.R., van de Laar M.A., Empowering processes and outcomes of participation in online sup-port groups for patients with breast cancer, arthritis, or fibromyalgia, “Qualitative Health Research” 2008, nr 18, s. 405–417.
Wallace P., Psychologia Internetu, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2001. Walter N., Internetowa kultura pomagania, [w:] Kultura mediów, ciało i tożsamość –konteksty socjalizacyjne i cywilizacyjne, red. W. Jakubowski, S. Jaskulska, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2011, s. 177-188.
Walter N., Internetowe wsparcie społeczne, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Poznań 2016.
Walter N., Obraz rodzicielstwa w polskim Internecie, czyli co czytają i o czym dyskutują współczesne matki, „Biuletyn Edukacji Medialnej” 2012, nr 1, s. 16-26.
Walter N., Wsparcie wychowawcze online, [w:] Człowiek – Media – Edukacja, red. J. Morbitzer, E. Musiał, KTiME, Kraków 2013, s. 419-427.
White M., Dorman S.M., Receiving social support online: implications for health education, “Health Education Research” 2011, nr 16(6), s. 693-707.