Artistic creation as a way to realize the emancipatory paradigm
PDF (Język Polski)
PDF

Keywords

intellectual disability
artistic creation
emancipation
paradigms of special education

How to Cite

Pawlik, S. (2018). Artistic creation as a way to realize the emancipatory paradigm. Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, (16), 129–142. https://doi.org/10.14746/ikps.2017.16.08

Abstract

The article relates to artistic creation of intellectually disabled people as an example of possible ways for them to reach emancipation. In this paper, I claim that artistic creation of intellectually disabled people may constitute a tool of self-expression, and as a result be a way to realize the emancipatory paradigm in special education. I have illustrated my hypothesis with some poetry written by two women affected by Down syndrome whose creation is a conscious act of formulating an autonomous artistic message.

https://doi.org/10.14746/ikps.2017.16.08
PDF (Język Polski)
PDF

References

Borowska-Beszta B., Echa ekspresji. Kulturoterapia w andragogice specjalnej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2008.

Chrzanowska I., Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2015.

Cytowska B., Trudne drogi adaptacji. Wątki emancypacyjne w analizie sytuacji dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną we współczesnym społeczeństwie polskim, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2012.

Czerepaniak-Walczak M., Pedagogika emancypacyjna, GWP, Gdańsk 2006.

Godlewska-Byliniak E., Lipko-Konieczna J., Publiczne-prywatne: teatralna gra z niepełnosprawnością, [w:] 21 myśli o teatrze, red. E. Godlewska-Byliniak, J. Lipko-Konieczna, Fundacja Win-Win, Warszawa 2016.

Krause A., Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2010.

Krzemińska D., Język i dyskurs codzienny osób z niepełnosprawnością intelektualną, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2012.

Lityńska B., Wiersze nowe, VigodaPress, Warszawa 2016.

Meyza I., Pokochaj mnie jak Pierre Cardin, [w:] Twarze sukcesu. Zespół Downa, Bardziej Kochani, Warszawa 2014.

Rzeźnicka-Krupa J., Komunikacja – edukacja - społeczeństwo. O dyskursie dzieci z niepełnosprawnością intelektualną, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2007.

Rzeźnicka-Krupa J., Niepełnosprawność i świat społeczny. Szkice metodologiczne, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2009.

Szaefer M., Ja cała czarna. Nie mogę znaleźć chłopaka. Na znak czarne serce. Nie mam chłopaka, http://galeriatak.pion.pl/justyna-czarna [dostęp: 30.05.2017].

Szweda S., Taka jak ty, tylko inna, [w:] Twarze sukcesu. Zespół Downa, Bardziej Kochani, Warszawa 2014.

Terapia i teatr. Wokół problematyki teatru ludzi niepełnosprawnych, red. I. Jajte-Lewkowicz, A. Piasecka, Poleski Ośrodek Sztuki, Łódź 2006.

Zięba R., Milczenie ciała (szkic), [w:] Terapia i teatr. Wokół problematyki teatru ludzi niepełnosprawnych, red. I. Jajte-Lewkowicz (red.), Poleski Ośrodek Sztuki, Łódź 1999.

Netografia

https://www.youtube.com/watch?v=dDgoRJzGnoo [dostęp: 30.05, 2017].

http://niejestemjuzpsem.muzeumslaskie.pl/all/justyna-matysiak [dostęp: 30.05.2017].

http://galeriatak.pion.pl/justyna-czarna [dostęp: 30.05.2017].