Existential experiences of single mothers raising children with severe intellectual disability and their psychological, social and pedagogical determinants
PDF (Język Polski)
PDF

Keywords

motherhood
existence
meaning of life
future
disability

How to Cite

Aksamit, D. (2018). Existential experiences of single mothers raising children with severe intellectual disability and their psychological, social and pedagogical determinants. Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, (17), 53–69. https://doi.org/10.14746/ikps.2017.17.04

Abstract

Self-relations of mothers raising adult children with severe intellectual disability constitute a documentation of motherhood diverging from an established role model of a mother and a woman. The narratives show that this group of women struggle with many difficult experiences and emotions related to their own existence. The aim of this paper is to analyse existential experiences of interviewed mothers in terms of reflections on the meaning of life and future, as well as questions such as ‘Why me?’, often asked by the interlocutors. I will make an attempt to identify determinants of these experiences.

https://doi.org/10.14746/ikps.2017.17.04
PDF (Język Polski)
PDF

References

Bakiera L., Stelter Ż., Rodzicielstwo z perspektywy rodziców dziecka pełnosprawnego i niepełnosprawnego intelektualnie), „Roczniki Socjologii Rodziny. Studia Socjologiczne i Interdyscyplinarne” 2010, XX.

Butkevičienė R., Šeimų, auginančių vaikus su negalia, adaptacijos modelis. „Tiltai” 2001, nr 4.

Cierpka A., Rodzina w percepcji rodzeństwa osób z niepełnosprawnością), [w:] Rodzina z dzieckiem niepełnosprawnym – możliwości i ograniczenia rozwoju, red. H. Liberska, Difin, Warszawa 2011.

Frankl V.E., Jaroszewski Z., Czernecki R., Homopatiens, Instytut Wydawniczy Pax, Warszawa 1998

Glaser B.G., Strauss A.L., Odkrywanie teorii ugruntowanej. Strategie badania jakościowego. Zakład Wydawniczy „Nomos”, Kraków 2009.

Gvaldaitė L., Šeimų savipagalbos veikla socialinio kapitalo perspektyvoje, „Acta paedagogica Vilnensia” 2010, Nr 22.

Jaspers K., Filozofia egzystencji, PIW, Warszawa 1990.

Kreivinienė B., Perttula J., Subjective representations of families who have a child with severe disability on the place of social work help within the lawful social support system, “Special Education” 2011, nr 1.

Liberska H., Matuszewska M., Modele funkcjonowania rodziny z dzieckiem niepełnosprawnym, „Polskie Forum Psychologiczne” 2012, 17(1).

Maciarz A., Macierzyństwo w kontekście zmian społecznych, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2004.

Naess A., Grue L.P., Habilitering som koordinerende tiltak. Erfaringer fratre brukergrupper, „Nova: Rapport” 2012, Nr 4.

Palęcka A., Szczodry H., Hipermacierzyństwo – na przykładzie matek osób z niepełnosprawnością intelektualną, [w:] Kobiety w społeczeństwie polskim, red. A. Palęcka, H. Szczodry, M. Warat, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagielońskiego, Kraków 2011.

Pisula E., Rodzice i rodzeństwo dzieci z zaburzeniami rozwoju, Wydawnictwo UW, Warszawa 2007.

Popielski K., Rodzina jako lokus sensus, „Studia Pelplińskie” 2002, Nr 33.

Popielski K., Noetyczny wymiar osobowości, Wydawnictwo KUL, Lublin 1994,

Sekułowicz M., Problemy funkcjonowania matek i ojców dzieci z niepełnosprawnością), [w:] Edukacyjne i rehabilitacyjne konteksty rozwoju osób z niepełnosprawnością w różnych okresach ich życia, red. Z. Palak, A. Bujnowska, A. Pawlak, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2010.

Sidor B., Psychospołeczne aspekty funkcjonowania młodzieży mającej rodzeństwo z niepełnosprawnością umysłową, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 2005.

Stelter Ż, Sposób realizacji roli rodzicielskiej wobec dziecka niepełnosprawnego intelektualnie, „Polskie Forum Psychologiczne” 2014, nr 1.

Stelter Ż., Pełnienie ról rodzicielskich wobec dziecka niepełnosprawnego intelektualnie, Difin, Warszawa 2013.

Szczukiewicz P., Olszewski J., Podejście egzystencjalne w psychologii i psychoterapii – możliwości i ograniczenia, „Horyzonty psychologii” 2014, Vol. IV.

Twardowski A., Sytuacja rodzin dzieci niepełnosprawnych), [w:] Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, red. I. Obuchowska, WSiP, Warszawa 1991.

Wojciechowska A., Cierpka A., Rodzina w percepcji rodzeństwa osób z niepełnosprawnością intelektualną – analiza porównawcza, [w:] Rodzina z dzieckiem z niepełnosprawnością E. Pisula, red. D. Danielewicz, Wydawnictwo „Harmonia”, Gdańsk 2007.

Popielski K., Psychologiczno-egzystencjalna interpretacja problematyki sensu i sensowności, [w:] Człowiek – wartości – sens, red. K. Popielski, Redakcja Wydawnicza KUL, Lublin 1996

Woolfson L., Family well-being and disabled children: A psychosocial model of disabilityrelated child behaviour problems, “British Journal of Health Psyhology” 2004, 9(1).

Żyta A., Życie z zespołem Downa. Narracje biograficzne rodziców, rodzeństwa i dorosłych osób z zespołem Downa, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2011.