The analysis of the statements of nursing home workers on the perception and experience of adulthood by their charges
PDF (Język Polski)
PDF

Keywords

adulthood
intellectual disability
nursing home

How to Cite

Myśliwczyk, I. (2018). The analysis of the statements of nursing home workers on the perception and experience of adulthood by their charges. Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, (17), 143–158. https://doi.org/10.14746/ikps.2017.17.08

Abstract

Experiencing the institution by adults with intellectual disability still evokes controversy in source literature. The study presents the results of the research based on the analysis of narratives by nursing home workers. The reality they experience revealed the ‘subjective truth’ about the adulthood of intellectually disabled people. The analysis of the narratives showed personnel’s work that can support, initiate and shape the lives of adults in the institution or can impair their functioning to such an extent that they become passive, withdrawn and isolated. Experiencing the institution, intellectually disabled adults more frequently face limitations that affect their lives and shape them according to a particular pattern. The adulthood of intellectually disabled people depends on the personnel’s approach and attitude towards this group.
https://doi.org/10.14746/ikps.2017.17.08
PDF (Język Polski)
PDF

References

Albrecht G., Seelman K., Bury M., Introduction. Formation of disability studies, [w:] G. Albre ht, K. Seelman, M. Bury, Handbook of disability studies, London 2001.

Ćwirynkało K., Żyta A., Czy praktyka pedagogiczna dotrzymuje kroku zmianom w teorii pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną? [w:] Kierunki rozwoju pedagogiki specjalnej, red. K. Ćwirynkało, Cz. Kosakowski, A. Żywanowska, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2013.

Gajdzica Z., Sytuacje trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2011.

Gnitecki J., Zarys pedagogiki ogólnej, Zysk i S-ka, Poznań 1994.

Interdyscyplinarność w opiece i wsparciu osób niepełnosprawnych, red. S. Wrona, J. Rottermund, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2015.

Klus-Stańska D., Narracja w badaniu i kształceniu nauczycieli, „Forum Oświatowe” 2002.

Kos E., Wywiad narracyjny jako metoda badań empirycznych, [w:] D. Urbaniak-Zając, E. Kos, Badania jakościowe w pedagogice, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013.

Parys K., Zakres oddziaływań współczesnej pedagogiki specjalnej na tle dotychczasowych przemian, „Niepełnosprawność” 2011, nr 5.

Pedagogika specjalna, red. W. Dykcik W., Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2001.

Śliwerski B., Cóż po pedagogice w ponowoczesności?, „Annales. Etyka w życiu gospodarczym” 2012, vol. 15.

Urbanowicz Z., Od interdyscyplinarnego do transdyscyplinarnego spojrzenia na niepełnosprawność, „Ogrody nauk i sztuk” 2012, nr 2.