The Microworld of Differentness of Adults with Intellectual Disability: A Research Report
PDF (Język Polski)
PDF

Keywords

differentness
adults with intellectual disability

How to Cite

Gutowska, A. (2018). The Microworld of Differentness of Adults with Intellectual Disability: A Research Report. Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, (17), 159–177. https://doi.org/10.14746/ikps.2017.17.09

Abstract

The present paper is an attempt to describe the phenomenon of differentness experienced by persons with intellectual disability. The author presents the results of research which forms a part of a larger research project concerning social worlds of adults with intellectual disability. Kathy Chamaz’s methodology of constructiveinterpretative grounded theory has been utilised both as a strategy of collecting research material, and as a method of its analysis. The group of respondents consists of 14 adults with intellectual disability attending to the Communal Home of Mutual Aid, and their carers (among them parents and workers of the Home). The results show differentness as a phenomenon experienced by almost all persons with intellectual disability.

https://doi.org/10.14746/ikps.2017.17.09
PDF (Język Polski)
PDF

References

Beauvoir de S., Druga płeć, Czarna Owca, Warszawa 2003.

Blumer H., Symbolic Interactionism: Perspective and Method, Prentice-Hall, New Jerse 1969.

Buber M., Ja I ty. Wybór pism filozoficznych, Pax, Warszawa 1992.

Charmaz K., Teoria ugruntowana. Przewodnik po analizie jakościowej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.

Cytowska B., Trudne drogi adaptacji. Wątki emancypacyjne w analizie sytuacji dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną we współczesnym społeczeństwie polskim,Impuls, Kraków 2012.

Czarniawska B., Nowe techniki badań terenowych: shadowing, [w:] D. Jemielniak (red.), Badania jakościowe. Metody i narzędzia, Vol. 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012.

Goffman E., Piętno. Historia zranionej tożsamości, GWP, Gdańsk 2007.

Konecki K., Studia z metodologii badań jakościowych: teoria ugruntowana, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.

Kowalik S., Psychospołeczne podstawy rehabilitacji osób niepełnosprawnych, BPS, Katowice 1999.

Kowalik S., Pomiędzy dyskryminacją a integracją osób niepełnosprawnych, [in:] B. Kaja (red.), Wspomaganie rozwoju. Psychostymulacja i psychokorekcja. Vol. 3, AB, Bydgoszcz 2001.

Manterys A., Wielość rzeczywistości w teoriach socjologicznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1997.

Skibińska E., Mikroświaty kobiet. Relacje autobiograficzne, Wydawnictwo UW, Warszawa 2006.

Strauss A.L., Corbin J., Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory, Second edition, Thousand Oaks, Sage 1998.

Skura M., Ja-inny. Relacje społeczne osób z niepełnosprawnością, UW, Warszawa 2016.

Szacki J., Historia myśli socjologicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1986.

www.bezuprzedzen.org/dyskryminacja/index.php?&tekst

Zakrzewska-Manterys E., Dziecko upośledzone – nieuchronność stereotypów, [in:] A. Gustavsson, J. Tossebro, E. Zakrzewska-Manterys (ed.), Niepełnosprawność intelektualna a style życia, PAN, Warszawa 2003.