Abstract
The article describes the functioning hearing siblings of persons with hearing loss in the different developmental stages: childhood, adolescence and adulthood. Indicated determinants of building positive relationships between deaf and hearing siblings. They may implicite the psychosocial functioning of hearing people in adulthood.
References
Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003.
Bartnikowska U., Sytuacja społeczna i rodzinna słyszących dzieci niesłyszących rodziców, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2010.
Berke J., Sibling of Deaf Adult, http://deafness.about.com/od/hearingbasic1/g/sodadef.htm [dostęp: 17.01.2014].
Bieńkowska-Robak K., Udział rodziny w terapii dziecka z wadą słuchu prowadzonej metodą audytywnowerbalną, [w:] Dziecko niepełnosprawne, jego rodzina i edukacja, red. K.J. Zabłocki, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 1999.
Cyran A., Słyszące rodzeństwo osób z zaburzeniem słuchu, praca magisterska napisana
pod kierunkiem prof. UAM dr hab. H. Krauze-Sikorskiej, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Poznań 2014.
Kobosko J., KosmalowA.J., Nasze słyszące dzieci, „Słyszę. Dwumiesięcznik dla osób z problemami słuchu i mowy”, październik 2002.
Kobosko J., Kosmalowa J., Słyszące rodzeństwo dzieci głuchych i słabosłyszących – spojrzenie z różnych stron, „Słyszę. Dwumiesięcznik dla osób z problemami słuchu i mowy”, wrzesień-październik 2010.
Kucharczyk A., Kiedy w rodzinie nie wszystkie dzieci słyszą…, [w:] Młodzież głucha i słabo słysząca w rodzinie i otaczającym świecie dla terapeutów, nauczycieli, wychowawców i rodziców, red. J. Kobosko, Stowarzyszenie Rodziców i Przyjaciół Dzieci i Młodzieży z Wadą Słuchu „Usłyszeć Świat”, Warszawa 2009.
Pisula E., Rodzice i rodzeństwo dzieci z zaburzeniami rozwoju, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2007.
Przybył I., Siostry i bracia dzisiaj. Gwarancja i niepewność w relacji – nowe hipotezy na podstawie badań ankietowych, [w:] Role rodzinne między przystosowaniem a kreacją, red. I. Przybył, A. Żurek, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań 2016.
Sęk H., Cieślak R., Wsparcie społeczne – sposoby definiowania, rodzaje i źródła wsparcia, wybrane koncepcje teoretyczne, [w:] Wsparcie społeczne, stres i zdrowie, red. H. Sęk, R. Cieślak, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.
Stelter Ż., Realizacja ról rodzinnych w rodzinie z dzieckiem niepełnosprawnym, [w:] Rodzina z dzieckiem niepełnosprawnym- możliwości i ograniczenia rozwoju, red. H. Liberska, Difin, Warszawa 2011.
Twardowski A., Sytuacja psychologiczna rodzeństwa dzieci z niepełnosprawnościami (część 1), „Szkoła Specjalna” 2011, 2.
Twardowski A., Sytuacja psychologiczna rodzeństwa dzieci z niepełnosprawnościami (część 2), „Szkoła Specjalna” 2011, 3.
Winiarski M., Pedagogika społeczna humanistycznie zorientowana, [w:] Pedagogika społeczna: dokonania – aktualności – perspektywy. Podręcznik akademicki dla pedagogów, red. S. Kawula, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2001.
Wzorek A., Rodzina z dzieckiem z zaburzeniem słuchu- spojrzenie systemowe, „Psychoterapia” 2009, 4(151).