Siblings of pearsons with hearing disabilities - a study of individual cases
PDF (Język Polski)
PDF

Keywords

siblings
deafness
reationships

How to Cite

Rożek, A. (2018). Siblings of pearsons with hearing disabilities - a study of individual cases. Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, (18), 125–137. https://doi.org/10.14746/ikps.2017.18.08

Abstract

The article describes the functioning hearing siblings of persons with hearing loss in the different developmental stages: childhood, adolescence and adulthood. Indicated determinants of building positive relationships between deaf and hearing siblings. They may implicite the psychosocial functioning of hearing people in adulthood.

https://doi.org/10.14746/ikps.2017.18.08
PDF (Język Polski)
PDF

References

Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003.

Bartnikowska U., Sytuacja społeczna i rodzinna słyszących dzieci niesłyszących rodziców, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2010.

Berke J., Sibling of Deaf Adult, http://deafness.about.com/od/hearingbasic1/g/sodadef.htm [dostęp: 17.01.2014].

Bieńkowska-Robak K., Udział rodziny w terapii dziecka z wadą słuchu prowadzonej metodą audytywnowerbalną, [w:] Dziecko niepełnosprawne, jego rodzina i edukacja, red. K.J. Zabłocki, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 1999.

Cyran A., Słyszące rodzeństwo osób z zaburzeniem słuchu, praca magisterska napisana

pod kierunkiem prof. UAM dr hab. H. Krauze-Sikorskiej, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Poznań 2014.

Kobosko J., KosmalowA.J., Nasze słyszące dzieci, „Słyszę. Dwumiesięcznik dla osób z problemami słuchu i mowy”, październik 2002.

Kobosko J., Kosmalowa J., Słyszące rodzeństwo dzieci głuchych i słabosłyszących – spojrzenie z różnych stron, „Słyszę. Dwumiesięcznik dla osób z problemami słuchu i mowy”, wrzesień-październik 2010.

Kucharczyk A., Kiedy w rodzinie nie wszystkie dzieci słyszą…, [w:] Młodzież głucha i słabo słysząca w rodzinie i otaczającym świecie dla terapeutów, nauczycieli, wychowawców i rodziców, red. J. Kobosko, Stowarzyszenie Rodziców i Przyjaciół Dzieci i Młodzieży z Wadą Słuchu „Usłyszeć Świat”, Warszawa 2009.

Pisula E., Rodzice i rodzeństwo dzieci z zaburzeniami rozwoju, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2007.

Przybył I., Siostry i bracia dzisiaj. Gwarancja i niepewność w relacji – nowe hipotezy na podstawie badań ankietowych, [w:] Role rodzinne między przystosowaniem a kreacją, red. I. Przybył, A. Żurek, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań 2016.

Sęk H., Cieślak R., Wsparcie społeczne – sposoby definiowania, rodzaje i źródła wsparcia, wybrane koncepcje teoretyczne, [w:] Wsparcie społeczne, stres i zdrowie, red. H. Sęk, R. Cieślak, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.

Stelter Ż., Realizacja ról rodzinnych w rodzinie z dzieckiem niepełnosprawnym, [w:] Rodzina z dzieckiem niepełnosprawnym- możliwości i ograniczenia rozwoju, red. H. Liberska, Difin, Warszawa 2011.

Twardowski A., Sytuacja psychologiczna rodzeństwa dzieci z niepełnosprawnościami (część 1), „Szkoła Specjalna” 2011, 2.

Twardowski A., Sytuacja psychologiczna rodzeństwa dzieci z niepełnosprawnościami (część 2), „Szkoła Specjalna” 2011, 3.

Winiarski M., Pedagogika społeczna humanistycznie zorientowana, [w:] Pedagogika społeczna: dokonania – aktualności – perspektywy. Podręcznik akademicki dla pedagogów, red. S. Kawula, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2001.

Wzorek A., Rodzina z dzieckiem z zaburzeniem słuchu- spojrzenie systemowe, „Psychoterapia” 2009, 4(151).