Opowieść transmedialna jako przykład kreacyjnych możliwości fandomu
PDF
PDF (English)

Słowa kluczowe

fandom
transmedia storytelling
culture of remix
creativity

Jak cytować

CZOPEK, J. . (2018). Opowieść transmedialna jako przykład kreacyjnych możliwości fandomu. Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, (23), 191–202. https://doi.org/10.14746/ikps.2018.23.11

Abstrakt

Jakub Czopek, Opowieść transmedialna jako przykład kreacyjnych możliwości fandomu [Transmedia story as an example of creative possibilities of fandom]. Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, nr 23, Poznań 2018. Pp. 191-202. Adam Mickiewicz University Press. ISSN 2300-391X. DOI: https://doi.org/10.14746/ikps.2018.23.11

The subject of the article is the creative activity of fan communities (fandom), with particular emphasis on the transmedia storytelling, i.e. the story told simultaneously within various media. The development of the Internet in the Web 2.0 formula has opened a number of possibilities for the creation of fandoms centered around a particular series, movies, books or games. The main manifestations of the activity of these groups can be reduced on the one hand to analyzing and commenting on a given text of culture, and on the other hand, to develop it, by adding new stories, often using other medium than the one originally used.

https://doi.org/10.14746/ikps.2018.23.11
PDF
PDF (English)

Bibliografia

Fiske J., Television culture, Routledge, New York 2011.

Gardziński T., Twórcy Wiedźmina od Netfliksa zaczynają szukać aktorów. Kto zagra Geralta? https://www.spidersweb.pl/rozrywka/2018/05/23/wiedzmin-netflixgeralt-aktor [dostęp: 26.07.2018].

Hellekson K., Buse K., The Fan Fiction Studies Reader, University of Iowa Press, Iowa 2014.

Jenkins H., Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, przeł. M. Bernatowicz, M. Filiciak, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007.

Keen A., Kult amatora: jak internet niszczy kulturę, tłum. M. Bernatowicz, K. Topolska-Ghariani, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007.

Kopecka-Piech K., Leksykon konwergencji mediów, Wydawnictwo Universitas, Kraków 2015.

Lessig L., Remiks. Aby sztuka i biznes rozkwitały w hybrydowej gospodarce, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009.

Lévy P., Collective inteligence: Mankind’s Emerging World in Cyberspace, Perseus Books, Cambridge 1997.

Lisowska-Magdziarz M., Fandom dla początkujących. Część I. Społeczność i wiedza, Instytut Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznej UJ, Kraków 2017.

Lisowska-Magdziarz M., Fandom dla początkujących. Część II. Tożsamość i twórczość, Instytut Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznej UJ, Kraków 2018.

M. Lisowska-Magdziarz, Fandom dla początkujących. Część I. Społeczność i wiedza, Instytut Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznej UJ, Kraków 2017; M. Lisowska-Magdziarz, Fandom dla początkujących. Część II. Tożsamość i twórczość, Instytut Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznej UJ, Kraków 2018.

Pearson R., Bachies, Bardies, Trekkies, and Sherlockians, [w:] Fandom. Identities and Communities in A Mediated World, red. Gray J., Sandvoss C., Lee Harrington C., New York University Press, New York 2007.

Schradie J., The digital production gap: The digital divide and Web 2.0 collide, “Poetics” 2011, nr 39, s. 145-168.

Szymusiak T., Prosument – Prosumpcja – Prosumeryzm: Ekonomiczne oraz społeczne korzyści prosumpcji na przykładzie Polski oraz Niemiec (podejście naukowe), Wydawnictwo Bezkresy Wiedzy, Saarbrücken 2015.

Toffler A., Trzecia fala, przeł. E. Woydyłło, M. Kłobukowski, Wydawnictwo Kurpisz S.A., Poznań 2006.

Strony internetowe

https://archiveofourown.org/

https://archiveofourown.org/works/8694634/chapters/19935013

https://archiveofourown.org/works/13219485/chapters/30238233

https://www.deviantart.com/

http://www.fanfiction.pl/