Women’s knowledge of the development and communication of children with Fetal Alcohol Syndrome (FAS)
PDF

Keywords

FAS
communication
communication disorders
maternal awareness

How to Cite

Cybulska, J. ., & Zając, E. . (2021). Women’s knowledge of the development and communication of children with Fetal Alcohol Syndrome (FAS). Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, (32), 101–112. https://doi.org/10.14746/ikps.2021.32.06

Abstract

The aim of the article is to analyze the results of surveys on women’s knowledge about FAS and its consequences for the development of a child’s speech and communication. 130 women between 18 and 50 years old took part in the survey. A significant proportion of the surveyed women are aware of the problems and consequences of Fetal Alcohol Syndrome caused by the mother’s alcohol consumption during pregnancy.

https://doi.org/10.14746/ikps.2021.32.06
PDF

References

Banach M., Dzieci wymagające specjalnej opieki zdrowotnej, Fundacja Oświecenia Publicznego, Kraków 2004.

Banach M., Matejek J., W trosce o zdrowie dziecka i twoje. Płodowy zespół alkoholowy (FAS) – kompendium wiedzy, Wydawnictwo ≪scriptum≫, Kraków 2016.

Hryniewicz D., Specyfikacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom z FAS, Wydawnictwo Edukacyjne PARPAMEDIA, Warszawa 2007.

Jadczak-Szumiło T., Kałamajska-Liszcz K., Liszcz K., Jak wspomagać dziecko z FASD w edukacji, Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych PARPA, Warszawa 2018.

Jadczak-Szumiło T., Problemy diagnostyczne dzieci z Płodowym Zespołem Alkoholowym (FAS) – możliwości wykorzystania testu WISC-R w diagnozie różnicowej, Unpublished doctoral dissertation written under the supervision of prof. E. Hornowska, UAM Poznań 2014.

Klecka M., Janas-Kozik M., Dziecko z FASD. Rozpoznania różnicowe i podstawy terapii, Wydawnictwo Edukacyjne PARPAMEDIA, Warszawa 2009.

Klimczak J., Fetal Alcohol Syndrome – czyli skutki oddziaływania alkoholu na płód, [in:] red. M. Banach, Alkoholowy zespół płodu teoria diagnoza praktyka, Wydawnictwo WAM, Kraków 2011, p. 147 – 155.

Komorowska M., Potrzeby edukacyjne dzieci z FASD, „Remedium” 9, 2007, s. 24-25.

Krakowiak M., Postępowanie logopedyczne w przypadku dzieci z zespołem poalkoholowym (FAS), [in:] eds. J. Panasiuk, S. Grabias, T. Woźniak, Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2015, s. 419-435.

Pawłowska-Jaroń H., Płodowy zespół alkoholowy – zagadnienia mowy i percepcji, „Szkoła Specjalna” 2, 2010, p. 113-120.

Pawłowska-Jaroń H., Sfery zaburzonego rozwoju u dzieci z FASD, [in:] eds. M. Michalik, A. Siudak, NOWA LOGOPEDIA. Biologiczne uwarunkowania rozwoju i zaburzeń mowy, vol. 2, Collegium Columbinum, Kraków 2011, p. 123-139.